موزه تاریخ شهرداری اصفهان دریچه‌ای به سوی تاریخ است

استاد دانشگاه هنر اصفهان گفت: نمایشگاه و موزه تاریخ شهرداری اصفهان دریچه‌ای به سوی تاریخ اصفهان از دیدگاه اداره شهر و بلدیه است و برای معماران ایده‌های خوبی به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمودرضا ثقفی با اشاره به برپایی موزه تاریخ شهرداری اصفهان در عمارت باغ زرشک اظهار کرد: نمایشگاه و موزه تاریخ شهرداری اصفهان دریچه‌ای به سوی تاریخ اصفهان از دیدگاه اداره شهر و بلدیه است و برای معماران ایده‌های خوبی به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: این موزه نسبت به هویت و فرهنگ شهر نیز محتوای خوبی به مخاطب ارائه می‌کند و در کنار اقدامی که صورت گرفته است، ظرفیت توریسم و گردشگری خوبی در دل خود دارد.

استاد دانشگاه هنر اصفهان بیان کرد: گردشگران و شهروندان در کنار محتوایی که ارائه شده با این عمارت تاریخی نیز آشنا می‌شوند، البته جای تأسف دارد که اطراف این بنا که قرار بود در طرح جامع و تفصیلی به‌عنوان یک مرکز خدمات عمومی و فرهنگی در اصفهان کار کند، با تصمیمات نابخردانه در سه دهه پیش نابود شد و تنها این نگین ارزشمند در این بافت باقی ماند.

ثقفی ادامه داد: بناهای تاریخی جز آثار ارزشمند معماری و فرهنگی یک جامعه و شهر محسوب می‌شود و در بهترین حالت می‌تواند عملکردی در زمینه خدمت عمومی به مردم داشته باشد؛ در واقع جدای از اینکه کارکرد فرهنگی دارد، می‌تواند یک نقطه گردشگری باشد و این اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف نیز قرار است به موزه تبدیل شود و این موزه تأثیر خوبی روی عمارت باغ زرشک و موزه شهرداری اصفهان دارد، گفت: این موزه به تاریخ شهر و حافظه شهری کمک زیادی می‌کند و بر موزه شدن ریسباف نیز تأثیرگذار است و این دو همدیگر را هم‌پوشانی می‌کنند.

استاد دانشگاه هنر اصفهان خاطر نشان کرد: موزه‌های نسل نخست شیءمحور بود و ارتباط وسیع با مخاطب قرار برقرار نمی‌کرد، اما نسل جدید موزه‌ها که رویداد محور شده است، تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می‌کند؛ به نظرم ریسباف هم باید در کنار شیءمحوری، رویداد محور باشد تا پویا تر عمل کند.

وی تصریح کرد: ریسباف زمانی پویا و فعال خواهد بود که به‌عنوان یک مجموعه چند عملکردی سرزنده با تمرکز بر عملکردهای فرهنگی و گردشگری کار کند و با نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند. زیرا اگر این موزه را تنها به نگاه گذشته و تاریخی محدود کنیم، به مرور زمان جذابیت خود را از دست می‌دهد.

کد خبر 766303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.