برای اصفهان چه رویایی داریم؟

کارگردان تئاتر اصفهان گفت: نمایش باغ زرشک تلاش می‌کند در مورد هویت اصفهان صحبت کند؛ در نمایش جمله‌ای وجود دارد که می‌پرسد اصفهان امروز رؤیای کیست؟ زمانی در اصفهان رویای برخی افراد این بوده است که این شهر منچستر ایران شود یا افراد دیگری بودند که باغ می‌ساختند و حالا ما برای اصفهان چه رویایی داریم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا رهبری با اشاره به نمایش باغ زرشک اظهار کرد: نمایش باغ زرشک به تاریخ صنایع نساجی در اصفهان با تاکید بر حضور زنان در کارخانه‌ها می‌پردازد. نمایش تحولات شهر اصفهان را در قرن گذشته با تاکید بر صنعت نساجی و تحولات عمرانی شهر و تأثیری که در زندگی مردم عادی داشته مرور می‌کند.

وی افزود: این نمایش با نمایشگاه و موزه تاریخ شهرداری ارتباط دارد، در جایی به زندگی کارگری در همین کارخانه‌ها اشاره دارد و قصه مربوط به باغ زرشک و آدم‌های حاضر در کارخانه قدیم صنایع پشم است. از نظر فضای اجرا نیز به دلیل اینکه نمایش محیطی محسوب می‌شود تماشاگر با موضوع، محیط و قصه ارتباط برقرار می‌کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: شخصیت‌ها به جز یک الی دو نفر که البته نمی‌توان به طور مشخص گفت که آن‌ها شخصیت خاصی هستند پیشینه مستند دارند. مستند به معنای اینکه بر اساس مطالعات تاریخ صنایع نساجی و زندگی مردم عادی قرن گذشته از ۷۰ سال پیش است و نمی‌توان صریحاً اشاره کرد که کاراکتر نمایش دقیقاً کدام شخصیت است اما آن افراد را می‌توان در خاطرات مشترک مردم دید.

برای اصفهان چه رویایی داریم؟

رهبری با اشاره به مطالعات اسناد برای تهیه این نمایش گفت: برای نوشتن این نمایش از سندهای تاریخی استفاده شد، سندهایی که در مجموعه اسناد شهرداری بوده و سندهای مکتوب و تصویری برای نمایش استفاده شده است. مخاطب این اثر عموم مردم هستند و برای هر شخصی که به موضوعات شهری علاقه‌مند باشد، مناسب است.

وی گفت: این نمایش که تا دهم تیر سال جاری در محل موزه تاریخ شهرداری اصفهان در عمارت باغ زرشک برپا است، تلاش می‌کند در مورد هویت اصفهان صحبت کند؛ در نمایش جمله‌ای وجود دارد که می‌پرسد اصفهان امروز رؤیا کیست؟ زمانی در اصفهان افرادی بودند که رویای‌شان این بوده که این شهر منچستر ایران شود یا افراد دیگری بودند که باغ می‌ساختند و حالا ما برای اصفهان چه رویایی داریم؟

کد خبر 766301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.