جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

بعضی از خبرهای جدید محیط‌زیست که این روزها به گوش می‌رسد یادآور این نکته است که حتی در میان چالش‌های جهانی نیز می‌توان راه نجاتی برای بهبود اوضاع پیدا کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی پیرامون تغییرات اقلیمی همچون رویدادهای آب‌وهوایی شدید، خشکسالی و گرمای شدید ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان وجود دارد. با این وجود می‌توان با استفاده صحیح از فناوری راه‌حل‌هایی برای بهبود اوضاع یافت. در ادامه به بخشی از مهمترین اخبار مثبت پیرامون اقدامات زیست‌محیطی اشاره می‌شود که در سال جاری منتشر شده‌اند.

کمپین تردد بدون خودرو در بریتانیا

طی کمپینی که یک مؤسسه خیریه اقدامات اقلیمی مستقر در لندن راه‌اندازی کرده است، رانندگان بریتانیایی که در ماه ژوئن از خودروی شخصی استفاده نکنند، می‌توانند ۱۵۰ یورو برای خود پس‌انداز کنند و حتی برنده جایزه شوند. کمپین «Going Car Free» در بریتانیا رانندگان را تشویق می‌کند تا ماشین خود را با یک گزینه پایدارتر جایگزین کنند و تجربه یک ماه سفر دوستدار محیط زیست به معنای تردد با اتوبوس یا دوچرخه را کسب کنند. هدف این چالش نشان دادن راهکاری ساده برای تردد در شهر با احترام به محیط زیست است.

حذف کربن به کمک گله گاومیش‌های اروپایی

گاومیش کوهان‌دار اروپایی که به مدت ۲۰۰ سال از رومانی خارج شده بودند، دوباره به کوه‌های Țarcu در رومانی بازگردانده شدند. در حال حاضر تعداد این گاومیش‌های کوهان‌دار به ۱۷۰ رسیده است و در حال تغییر شکل منظره کوهستانی به روش‌هایی طبیعی شامل بارور کردن علف‌ها، انتشار دانه‌های گیاهان و فشرده کردن خاک هستند که به پاکسازی انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. یک مطالعه مدل‌سازی نشان داده است که علفزارهای Țarcu تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از قبل از ورود مجدد گاومیش‌ها کربن جذب می‌کنند. این تحقیق تخمین می‌زند که تنها ۲۰ مایل مربع از علفزار سالانه ۵۴ هزار تن کربن اضافی را جذب می‌کند که معادل با انتشار سالانه ۴۳ هزار خودرو است.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

افزایش سفر به دلیل حمل‌ونقل عمومی رایگان در مونپلیه

شهر مونپلیه در فرانسه از دسامبر ۲۰۲۳، حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و تراموا را برای همه ساکنان ۳۱ منطقه شهرداری رایگان کرده است و با این کار سفرهای شهری توسط حمل‌ونقل عمومی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد افرادی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند در سه ماه اول ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در ۲۰۱۹، ۲۳.۷ درصد افزایش یافته است. این طرح بخشی از تلاش دولت برای حمل‌ونقل کربن‌صفر است که شامل سرمایه‌گذاری در خطوط دوچرخه و مناطق کم‌آلاینده نیز می‌شود.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

تأمین ۹۵ درصد نیاز برق پرتغال از انرژی‌های تجدیدپذیر

گزارش‌ها حاکی از آن است که پرتغال در آوریل سال جاری، ۹۵ درصد از برق خود را توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کرده است. متوسط تولید انرژی‌های پاک در چهار ماه اول سال کمتر از آن بود و ۹۱ درصد از نیازهای برق کشور را پوشش می‌داد.

تولید کمتر از یک‌چهارم برق اتحادیه اروپا توسط سوخت‌های فسیلی

سوخت‌های فسیلی برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۴ کمتر از یک‌چهارم از انرژی اتحادیه اروپا را تأمین کردند. این خبر خوب از اندیشکده انرژی Ember می‌آید که اعلام کرده است نسبت برق تولیدشده توسط سوخت‌های فسیلی در آوریل به پایین‌ترین حد خود یعنی ۲۳ درصد کاهش یافته است و نسبت به آوریل ۲۰۲۳ کاهش شدید ۲۲ درصدی را تجربه کرده است و همچنین از پایین‌ترین رکورد قبلی یعنی ۲۷ درصد در می ۲۰۲۳ نیز فراتر رفته است.

برندگان جایزه جهانی غذا

دکتر جفری هاوتین و دکتر کری فاولر، دو دانشمند که در ایجاد یک انبار پشتیبان از دانه‌های محصول جهان برای حفاظت از امنیت غذایی جهانی نقش داشتند، برندگان جایزه جهانی غذای ۲۰۲۴ شدند. این دو دانشمند نقش کلیدی در ایجاد خزانه جهانی بذر Svalbard داشتند که امروزه ۱.۲۵ میلیون نمونه بذر از بیش از ۶ هزار گونه گیاهی را در تأسیسات زیرزمینی در دایره قطب شمال نگهداری می‌کند و به‌عنوان خزانه روز مبادا شناخته می‌شود.

این خزانه در ۲۰۰۸ افتتاح شد و به‌عنوان آخرین خط دفاعی در برابر تهدیدات امنیت غذایی جهانی از جمله بیماری‌های همه‌گیر و فجایع آب‌وهوایی است. جایزه جهانی غذا برای به رسمیت شناختن دستاوردهای این دو دانشمند در مبارزه با گرسنگی و ناامنی غذایی و همچنین پیشبرد تنوع زیستی محصولات جهانی و حفظ بیش از ۶ هزار گونه محصول و گیاه به ایشان اعطا شد.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

پیروزی در دادگاه حقوق بشر اروپا

سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۲۴ به‌عنوان نقطه عطفی در مبارزه برای آینده‌ای قابل‌زندگی برای همه در تاریخ ثبت شد. در دادگاه حقوق بشر اروپا در روز ۹ آوریل که به درخواست سه نسل از صاحبان حقوق شامل زنان سالخورده، شهروندان جوان و یک شهردار سابق میانسال تشکیل شد، بحران آب‌وهوا به‌عنوان یک تهدید وجودی برای همه افراد به رسمیت شناخته شد و دادگاه تأیید کرد که رهبران کشورها باید برای محافظت از مردم در همه سنین اقدامات لازم را انجام دهند. این حکم ابزاری حیاتی برای تحت فشار قرار دادن دولت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.

کشف اولین مهد کوسه‌های سر چکشی در گالاپاگوس

دانشمندان کشف کردند که اولین قلمروی کوسه سرچکشی در گالاپاگوس، خلیج کوچکی در جزیره ایزابلا است. این گونه آسیب‌پذیر به‌ندرت در ذخیره‌گاه دریایی دیده می‌شود. دانشمندان همچنین توانستند برای اولین بار یکی از گونه‌های گریزان را علامت‌گذاری کنند و امیدوارند که یافته‌های آنها منجر به محافظت بیشتر از این نسل شود.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

کاهش ۹۰ درصدی هزینه باتری موردنیاز انرژی‌های تجدیدپذیر

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که هزینه باتری در کمتر از ۱۵ سال ۹۰ درصد کاهش یافته و سودآوری انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت کرده است. این موضوع یکی از سریع‌ترین کاهش‌هایی است که تاکنون در بین فناوری‌های انرژی پاک دیده شده است و این امید را ایجاد می‌کند که باتری‌ها بتوانند جهان را به اهداف خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر برسانند.

تأمین صددرصدی قطارها با انرژی تجدیدپذیر

سازمان راه‌آهن یورو استار اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ نیروی قطارهای خود را صددرصد از انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد. هدف این طرح کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن ضایعات و ترویج سفر با قطار به‌عنوان جایگزینی سبز برای پرواز است. به گفته این سازمان، تا ۶ سال آینده از طریق ترکیبی از فناوری‌ها از جمله انرژی باد و خورشید به هدف خود دست خواهد یافت.

قطارهای این شرکت در هلند از ۲۰۱۷ با صددرصد نیروی باد کار می‌کنند. یورو استار گفت که یکی از اهداف اصلی آن همکاری با شرکا برای دستیابی به هدف تأمین صددرصدی انرژی تجدیدپذیر تا ۲۰۳۰ است و می‌خواهد از برند و تعهد خود برای تسریع تغییرات در این بخش استفاده کند.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

اهدای جایزه نوبل سبز برای نجات بزرگترین تالاب آب شور اروپا

ترزا ویسنته، فعال محیط زیست ۶۱ ساله، یک کمپین مردمی متشکل از ۶۴۰ هزار نفر را برای نجات تالاب مار منور (Mar Menor) اسپانیا از فروپاشی زیست‌محیطی رهبری کرد. تلاش‌های او به تصویب قانون جدیدی در سال ۲۰۲۲ انجامید که به تالاب حق قانونی برای حفاظت، حراست و جبران خسارت می‌دهد. ویسنته یکی از هفت برنده امسال جایزه محیط زیست گلدمن، معروف به «نوبل سبز» است.

جهان در مدار خبرهای محیط‌زیستی امیدوارکننده

کد خبر 766274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.