حریق ۵ هکتار از مراتع بخش چنارود اطفا شد/لزوم تجهیز اصفهان به بالگرد مجهز به سبد آبپاش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع حریق و خسارت در پنج هکتار از مراتع ده زرگران واقع در بخش چنار رود شهرستان چادگان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از وقوع حریق در مراتع ده زرگران خبر داد و اظهار کرد: وقوع حریق ساعت ۱۱:۰۰ ظهر –دوشنبه چهارم تیر- در پنج هکتار از مراتع ده زرگران بخش چنار رود شهرستان چادگان رخ داد.

وی با اشاره به اعزام تیم‌های امدادی به محل حریق، افزود: این حادثه با حضور به موقع تیم‌های امدادی، یگان حفاظت از منابع طبیعی و مشارکت افراد محلی پس ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه تلاش اطفا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در اثر این حادثه پنج هکتار از مراتع ده زرگران در آتش سوخت و دچار خسارت شده است، تصریح کرد: عوامل انسانی از علل حریق گزارش شده است و مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت یابی موضوع پیگیری لازم در برخورد قانونی با عوامل بروز حریق برخورد شود.

وی گفت: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران، عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفا می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع اثر بخش باشد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در استان اصفهان شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد، اظهار کرد: با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق دو میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطرپذیر در برابر حریق است.

وی ضمن تاکید مدیریت بحران استان به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی و خودداری از هرگونه اقدام که باعث ایجاد حریق می‌شود، افزود: رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع، باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اجرای اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان، تصریح کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌ای کاربردی ایمنی حریق از جمله فعالیت‌های است.

وی ادامه داد: اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن نکردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از دیگر مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان است.

شیشه‌فروش نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی، تنوع جانوری، افزایش فرسایش بادی و ایجاد آلودگی هوا، نبود تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان اصفهان دچار خسارت شد، اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل حریق به موقع در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز دو پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبارات به منظور احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات غیرقابل عبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شماره تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ طی شبانه‌روز جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.

کد خبر 766167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.