بهار ۱۴۰۳، نقطه‌ اوجی برای هنر هفتم

توجه به سلیقه مخاطبان در چینش اکران‌های سینمایی یکی از مهم‌ترین عوامل رونق گرفتن گیشه‌ها است و بر این اساس شاهدیم که در بهار ۱۴۰۳ فیلم‌ها با ژانرهای مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند و حتی برخلاف بسیاری از ادوار، یک فیلم غیرکمدی در میان سه فیلم پرفروش این فصل قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بهار ۱۴۰۳، ۱۷ فیلم در سینماها اکران شدند که پرفروش‌ترین آن‌ها نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی یعنی کمدی «تمساح خونی» بوده است.

برخلاف سال گذشته که کنترل گیشه سینماها به طور کامل در اختیار فیلم‌های کمدی بود و همین امر سبب به راه افتادن موج کمدی‌سازی شد، فروش سینماها در ماه‌های ابتدایی سال جاری نشان داد که فیلم‌های غیرکمدی نیز امکان جلب نظر مخاطبان و قرارگیری در صدر جدول را دارند و بر این اساس شاهد بودیم که فیلمی مانند «مست عشق» با وجود تمام نقدهایی که به آن وارد بود، توانست تا جایی مخاطبان خود را به سینما بکشاند که در ردیف دوم گیشه بهار ۱۴۰۳ قرار بگیرد.

در حال حاضر مجموع فروش فیلم‌های اکران شده در سه ماه نخست سال جاری، به بیش از ۴۸۹ میلیارد تومان رسیده و ۸,۵۵۲,۰۶۷ نفر هم برای تماشای این فیلم‌ها به سینماها رفته‌اند؛ در ادامه آمار دقیق‌تری را از میزان فروش و تعداد تماشاگران ۱۷ فیلم اکران شده سال ۱۴۰۳ (به ترتیب فروش) بر اساس اطلاعات سامانه مدیریت و فروش اکران (سمفا) تا سی‌ویکم خرداد می‌خوانید.

نام فیلم تعداد سانس تعداد بلیت میزان فروش (ریال)

تمساح خونی

۴۸,۲۹۵ ۲,۲۴۹,۷۶۸ ۱,۳۶۱,۶۶۷,۷۹۲,۵۰۰

مست عشق

۳۱,۹۰۲ ۱,۸۰۵,۹۸۹ ۱,۰۳۴,۵۶۹,۳۷۰,۰۰۰

تگزاس ۳

۲۱,۱۰۲ ۱,۶۰۵,۶۵۴ ۹۲۷,۸۵۷,۸۸۵,۰۰۰

سال گربه

۲۸,۴۹۵ ۱,۰۴۹,۵۱۸ ۵۷۱,۷۳۴,۱۷۵,۰۰۰

بی‌بدن

۲۶,۸۱۰ ۷۱۶,۱۴۶ ۴۲۸,۴۰۳,۴۴۰,۰۰۰

خجالت نکش ۲

۸,۳۴۰ ۳۸۷,۵۲۹ ۲۲۱,۶۸۲,۵۶۰,۰۰۰

آسمان غرب

۸,۰۳۸ ۲۳۵,۳۸۶ ۱۰۰,۲۶۳,۸۲۵,۰۰۰

ایلیا جست‌وجوی قهرمان

۹,۶۷۰ ۱۸۶,۱۶۲ ۷۱,۲۸۲,۸۲۰,۰۰۰
آپاراتچی ۶,۶۴۶ ۹۴,۳۰۴ ۵۳,۶۷۱,۶۸۵,۰۰۰
نوروز ۴,۸۴۶ ۶۶,۵۵۹ ۳۵,۴۵۶,۴۴۰,۰۰۰

نگاهی به عملکرد انفرادی فیلم‌ها در بهار ۱۴۰۳

تمساح خونی با ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۶۸ مخاطب با ۴۸,۲۹۵ سانس اکران درآمدی معادل ۱,۳۶۱,۶۶۷,۷۹۲,۵۰۰ ریال را در کارنامه ثبت کرد و صدرنشین جدول فروش سینماهای بهار شد، برای مست عشق هم یک میلیون و ۸۰۵ هزار و ۹۸۹ نفر برای ۳۱,۹۰۲ سانس اکران به سینما رفتند و درآمدی معادل ۱,۰۳۴,۵۶۹,۳۷۰,۰۰۰ ریال را به نام این فیلم ثبت کردند، سومین جایگاه نیز با یک میلیون و ۶۰۵ هزار و ۶۵۴ مخاطب برای ۲۱,۱۰۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۹۲۷,۸۵۷,۸۸۵,۰۰۰ ریال نیز به نام تگزاس ۳ ثبت شد.

سال گربه نیز یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۲۹ نفر مخاطب را به خود جلب کرد تا در ۲۸,۴۹۵ سانس اکران شده درآمدی معادل ۵۷۱,۷۳۴,۱۷۵,۰۰۰ ریال را در کارنامه ثبت کرده باشد و بی‌بدن هم با ۷۱۶ هزار و ۱۴۶ بلیت فروخته شده برای ۲۶,۸۱۰ سانس اکران و درآمدی معادل ۴۲۸,۴۰۳,۴۴۰,۰۰۰ ریال در جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

خجالت نکش ۲ نیز با فروش ۳۲۳ هزار و ۴۶۷ بلیت برای ۸,۳۴۰ سانس اکران و با درآمد ۲۲۱,۶۸۲,۵۶۰,۰۰۰ ریالی در جایگاه ششم قرار گرفت و پس از آن آسمان غرب با ۲۳۵ هزار و ۳۸۶ بلیت فروخته شده برای ۸,۰۳۸ سانس اکران و درآمد ۱۰۰,۲۶۳,۸۲۵,۰۰۰ ریالی به رتبه هفتم بسنده کرد.

ایلیا جست‌وجوی قهرمان هم در این دوره توانست نظر ۱۸۶ هزار ۱۶۲ مخاطب برای ۹,۶۷۰ سانس اکران و درآمد ۷۱,۲۸۲,۸۲۰,۰۰۰ ریالی به جایگاه هشتم رسید و آپاراتچی هم با فروش ۹۴ هزار و ۳۰۴ بلیت برای ۶,۶۴۶ سانس اکران بود درآمدی معادل ۵۳,۶۷۱,۶۸۵,۰۰۰ ریال را تجربه کرد تا به جایگاه نهم این جدول بسنده کرده باشد.

اما دهمین جایگاه به فیلم نوروز با ۶۶ هزار و ۵۵۹ مخاطب برای ۴,۸۴۶ سانس اکران و به درآمدی معادل ۳۵,۴۵۶,۴۴۰,۰۰۰ ریال رسید

پراکندگی ژانری ۱۷ فیلم

کمدی: ۶ فیلم

درام اجتماعی: ۳ فیلم

درام تاریخی: یک فیلم

دارم جنگی: یک فیلم

درام زندگینامه‌ای: یک فیلم

درام عاشقانه: یک فیلم

کودک: ۲ فیلم

اکشن: یک فیلم

ملودرام: یک فیلم

مروری بر نمای کلی فروش سینماها در ۱۴۰۳

توجه به سلیقه مخاطبان در چینش اکران‌های سینمایی یکی از مهم‌ترین عوامل رونق گرفتن گیشه‌ها است زیرا با چینش درست آثار سینمایی در اکران و از سویی با در نظر گرفتن تمام سلیقه‌ها، زمانی که در طول مدت زمان اکران هر مخاطب با هر سلیقه‌ای فیلمی برای تماشا داشته باشد، مخاطب سینما افزایش خواهد داشت چراکه سینما تفریحی نیست که به‌طور مرتب در برنامه روزانه و هفتگی افراد و خانواده‌ها وجود داشته باشد و بر همین اساس در نقاط طلایی می‌توان آن‌ها را با این این هنر آشتی داد و بر همین اساس و طبق ۱۰ فیلم پرفروش سه ماهه اخیر باید ادعا کرد بهار ۱۴۰۳ یکی از نقاط طلایی سینمای ایران در مدت اخیر در موضوع تنوع ژانرهای اکران بود.

نمای کلی سینمای ایران در بهار ۱۴۰۳ (آمار بر اساس سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)
فروش کل (ریال) کل مخاطب تعداد سانس
۴,۸۹۹,۲۴۸,۰۰۲,۵۰۰ ۸,۵۵۲,۰۶۷ ۲۰۳,۵۹۹
کد خبر 766133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.