ریشه مشکلات فوتبال در نبود برنامه‌ریزی اصولی است

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند مشکلاتی که تیم‌های مدعی در زمینه تمدید یا انتخاب سرمربی با آن مواجه شده‌اند، حاصل برنامه‌ریزی غیراصولی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پایان فصل فوتبالی ایران، درست در شرایطی که اهالی فوتبال گمان می‌کردند حواشی پیرامون تیم‌های مدعی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید، چالش جدیدی تحت عنوان کم تعهدی پا به میدان گذاشت. پرسپولیس که موفق شده بود جام قهرمانی لیگ بیست و سوم را به خانه ببرد خیلی زود با بحران انتخاب سرمربی مواجه شد، چراکه اوسمار ویرا به بهانه سفری کوتاه مدت ایران را ترک کرد و پس از آن خبر از فسخ یک‌طرفه قرارداد خود با قرمزپوشان داد. هرچند مدیران این باشگاه پس از کش‌وقوس‌های فراوان در روزهای گذشته از خوان کارلوس گریدو به عنوان سرمربی جدید این تیم رونمایی‌کردند.

ژوزه مورایس نیز پس از کسب جام قهرمانی با سپاهان در جام حذفی به دلیل حواشی که در طول فصل با آن روبه‌رو بود ساز جدایی از جمع طلایی‌پوشان را کوک کرد. با وجود اینکه مدیران سپاهان به این سرمربی فرصت یک هفته‌ای برای تصمیم‌گیری داده‌اند، اما همچنان تکلیف وی نامشخص است‌. استقلال نیز وضعیت بهتری نسبت به سایر رقبای خود ندارد، چراکه همچنان مشخص نیست آبی‌پوشان برای فصل آینده نیز جواد نکونام را روی نیمکت تیم خود خواهند دید یا خیر.

شاید در این بین تراکتور وضعیت متزلزل‌تری داشته باشد، چراکه علاوه بر نامشخص بودن سرمربی این تیم، همچنان وضعیت تیم‌داری زنوزی در آن مبهم است.

مشکلات فوتبالی؟ برنامه‌ریزی نداریم

محمدرضا مهدوی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص تکلیف نامشخص نیمکت برخی از تیم‌های لیگ برتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکلاتی که در فوتبال ایران رقم می‌خورد به این دلیل است که هیچ گاه برنامه‌ریزی صحیح نداشته‌ایم.

وی با اشاره به شرایط تراکتور می‌افزاید: فوتبال ایران احساسی است و منطق در آن کمتر به چشم می‌خورد. زنوزی سال گذشته مورد فحاشی هواداران تراکتور قرار گرفت. هرچند از نظر من این افراد هواداران واقعی این تیم نیستند، چراکه یک تراکتوری و آذری اصیل از تیم و مدیریت آن حمایت می‌کند.

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح می‌کند: به طور کلی دلسرد شدن زنوزی موجب شد تغییرات بزرگی در تراکتور ایجاد شود و در حال حاضر تکلیف نیمکت این تیم مشخص نیست.

فولاد شرایط بهتری دارد

وی پیرامون پیوستن یحیی گل‌محمدی به فولاد خوزستان خاطرنشان می‌کند: فولاد با جذب یحیی گل‌محمدی اتفاق خیلی خوبی را رقم زد و از نظر من این تیم در دو سال آینده می‌تواند با تفکرات گل‌محمدی نتایج مطلوبی کسب کند.

مهدوی در خصوص وضعیت استقلال یادآور می‌شود: استقلال قرارداد سه ساله با جواد نکونام دارد، اما متأسفانه بعضی حواشی گریبان‌گیر این تیم شد است هرچند به نظر می‌رسد مشکل نکونام با آبی‌پوشان برطرف شده باشد.

ریشه مشکلات فوتبال به‌خاطر نبود برنامه‌ریزی اصولی است

مورایس در سپاهان ماندنی است

وی درباره وضعیت نامشخص مورایس در سپاهان اضافه می‌کند: سپاهان نسبت به سایر تیم‌های لیگ برتر عملکرد حرفه‌ای‌تری دارد و همواره اصول باشگاه‌داری را رعایت کرده است. اگر طلایی‌پوشان نیز قصد ادامه همکاری با سرمربی خود را دارند باید از مدت‌ها قبل اقدام می‌کردند. جای تعجب دارد که چرا تا این لحظه چنین کاری انجام نداده‌اند.

کارشناس فوتبال کشورمان تاکید می‌کند: از نظر من مورایس در سپاهان ماندنی است. در صورتی که این سرمربی قصد جدایی از جمع طلایی‌پوشان را داشته باشد، آن‌ها نسبت به سایر تیم‌ها مسیر آسان‌تری برای انتخاب سرمربی خواهند داشت.

ریشه مشکلات فوتبال به‌خاطر نبود برنامه‌ریزی اصولی است

زمان بیشتر تنها شرایط را دشوار می‌کند

علیرضا نورمحمدی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص وضعیت مبهم سرمربیان تیم‌های مدعی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هرچه زمان بیشتری سپری شود شرایط دشوارتر خواهد شد. تیم‌ها با وسواس بیشتری در حال انتخاب سرمربی هستند. از نظر من زمانی‌که سرمربی انتخاب شود دیگر بازیکنی نمانده که بخواهند تیم خود را تقویت کنند.

وی با اشاره به پیوستن یحیی گل‌محمدی به فولاد می‌افزاید: فولاد سرمربی خوبی همچون یحیی گل‌محمدی را در اختیار گرفت و شرایط بهتری نسبت به سایر تیم‌ها دارد. جای تعجب دارد که سال جاری بسیاری از تیم‌های لیگ برتری با مشکل قرارداد سرمربی مواجه شده‌اند.

برنامه‌ریزی نادرست چالش ایجاد می‌کند

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص عملکرد تیم‌های مدعی یادآور می‌شود: تیم‌های بزرگ و مدعی همیشه با برنامه‌ریزی دو یا سه ساله برای انتخاب سرمربی اقدام می‌کنند، به‌ویژه که در حال حاضر استقلال، پرسپولیس و سپاهان نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیا هستند.

وی تصریح می‌کند: اینگونه به نظر می‌رسد که مدیران سپاهان قصد دارند همچنان مورایس هدایت این تیم را بر عهده داشته باشد. گاهی برنامه‌ریزی مدیران ورزشی به‌گونه‌ای است که یک تیم را با چالش مواجه می‌کند. نمونه بارز آن نیز شرایط کنونی سه تیم مدعی است که رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا را پیش‌رو دارند.

ریشه مشکلات فوتبال به‌خاطر نبود برنامه‌ریزی اصولی است

وضعیت تراکتور نگران‌کننده است، اما…

نورمحمدی پیرامون نقل و انتقالات استقلال، سپاهان و پرسپولیس اضافه می‌کند: نقل و انتقالات این سه تیم باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، چراکه تیم‌های بزرگ تیم‌هایی نیستند که فرصت بسیاری برای نقل و انتقالات داشته باشند.

وی درباره وضعیت استقلال و تراکتور ادامه می‌دهد: امیدوارم هرچه سریع‌تر تکلیف نیمکت استقلال مشخص شود. با وجود اینکه شرایط تراکتور نیز نگران‌کننده است، اما در حال حاضر شرایط برای نمایندگان ایران که در جام باشگاه‌های آسیا حضور دارند دشوارتر است.

پرسپولیس به اوسمار کارنامه سنگین داد

کارشناس فوتبال کشورمان در تشریح کم‌تعهدی برخی مربیان خاطرنشان می‌کند: زمانی‌که به یک مربی فرصت می‌دهیم باید به این فکر کرده باشیم که در آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. یکی از اشتباهات مدیریتی امضای قرارداد یک ساله با سرمربی است. چراکه ممکن است بعضی از آن‌ها منافع خود را اولویت قرار دهند و تعهد را نادیده بگیرند.

وی تصریح می‌کند: نمونه بارز آن اوسمار بود که با قهرمانی پرسپولس توانست کارنامه خود را تقویت کند تا در آسیا قراردادهای قابل توجهی را امضا کند. قرمزپوشان نیز این کارنامه سنگین را در اختیار وی قرار دادند.

ریشه مشکلات فوتبال به‌خاطر نبود برنامه‌ریزی اصولی است

کد خبر 766050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.