پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان در ۲۰۲۴

هند، چین، ایالات متحده، اندونزی و پاکستان پرجمعیت‌ترین و واتیکان، تووالو، نائورو، پالائو و سن‌مارینو کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان در ۲۰۲۴ هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، جمعیت جهان در مقایسه با اواسط قرن بیستم سه برابر شده است و انتظار می‌رود همچنان به رشد بالای خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان تا ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و تا اواسط دهه ۲۰۸۰ به اوج ۱۰.۴ میلیارد نفری برسد. رشد شدید جمعیت جهان توسط چندین عامل محوری هدایت می‌شود که تعدادی از آن‌ها شامل گسترش تدریجی طول عمر انسان، افزایش نرخ مهاجرت، افزایش شهرنشینی و افزایش نرخ باروری در مناطق خاصی از جهان است.

داده‌ها حاکی از آن است که پنج کشور پرجمعیت جهان در ۲۰۲۴، هند، چین، ایالات متحده، اندونزی و پاکستان هستند. جمعیت هند در این سال ۱.۴۴۱ میلیارد نفر و جمعیت چین ۱.۴۲۵ میلیارد نفر تخمین زده می‌شود. سومین کشور پرجمعیت ایالات متحده آمریکا است که در ۲۰۲۴ دارای ۳۴۱.۸ میلیون نفر جمعیت است. اندونزی و پاکستان نیز در این سال به ترتیب ۲۷۹.۸ میلیون و ۲۴۵.۲ میلیون نفر جمعیت دارند.

پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴

۱۵ کشور جهان با کم‌ترین جمعیت نیز عبارتند از:

واتیکان

تووالو

نائورو

پالائو

سن مارینو

موناکو

لیختن اشتاین

سنت کیتس و نویس

دومینیکا

آندورا

تونگا

سیشل

آنتیگوا و باربودا

میکرونزی

سنت وینسنت و گرنادین‌ها

واتیکان، کوچک‌ترین کشور مستقل بین‌المللی شناخته‌شده در جهان، دارای کمترین جمعیت با تنها ۷۶۴ نفر در ۲۰۲۴ است. تووالو، نائورو، پالائو و سن‌مارینو نیز به‌ترتیب ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر، ۱۱ هزار و ۶۸۰ نفر، ۱۶ هزار و ۷۳۳ نفر و ۳۳ هزار و ۸۸۹ نفر جمعیت دارند.

پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴

قاره‌هایی با بیشترین و کمترین رشد جمعیت

برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۵۰ درصد از رشد جمعیت جهان از هم اکنون تا ۲۰۵۰ در آفریقا رخ دهد؛ این قاره بالاترین نرخ رشد جمعیت را دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جنوب صحرای آفریقا تا ۲۰۵۰ دو برابر شود. در مقابل، اکثر کشورهای اروپایی در حال کاهش شدید جمعیت خود هستند.

یکی از دلایل اصلی این روند کند رشد، کاهش نرخ باروری محسوب می‌شود که در دهه‌های اخیر در بخش قابل‌توجهی از جهان کاهش داشته است. نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه‌یافته سراسر اروپا و آمریکای شمالی از اواخر دهه ۱۹۷۰ کاهش مداومی داشته و حتی چندین کشور شاهد کاهش نرخ باروری به زیر ۱.۴ تولد در هر زن بوده است. نرخ باروری در اروپا در حال کاهش شدید است، به‌طوری که همه کشورهای این قاره در بلندمدت زیر سطح مورد نیاز جایگزینی جمعیت قرار دارند که به حدود ۲.۱ فرزند برای هر زن می‌رسد و تاکنون هیچ‌یک از کشورهای اروپا به آن نرسیده‌اند.

پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴

کشورهایی با کمترین رشد جمعیت در جهان

پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۱ کشور و منطقه در سراسر جهان تا ۲۰۵۰ با کاهش جمعیت روبه‌رو شوند و این کاهش برای حدود ۲۶ کشور به حداقل ۱۰ درصد و برای سایر کشورها به بیش از ۱۵ درصد برسد. در این میان بلغارستان، کرواسی، لتونی، بوسنی و هرزگوین، مجارستان، ژاپن، لیتوانی، صربستان، جمهوری مولداوی، اوکراین و رومانی بیشترین کاهش جمعیت را خواهند داشت.

جمهوری چک، مقدونیه شمالی، اسپانیا، چین، آلبانی، تایلند، فرانسه، فنلاند، کره‌جنوبی، اروگوئه، گویان، اتریش، کره‌شمالی، آذربایجان، دانمارک، هلند، انگلستان، پرو، سوئد و کلمبیا نیز کشورهایی با کمترین رشد جمعیت در جهان خواهند بود.

کد خبر 766035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.