شمار جان‌باختگان حج به ۱۳۰۱ نفر رسید

وزیر بهداشت عربستان از افزایش شمار جان‌باختگان حج سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۳۰۱ نفر از زائران خانه خدا جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شبکه الاخباریه عربستان، بر اساس گزارش «فهد الجلاجل» ۸۳ درصد افراد فوت شده مجوز حج نداشتند. این افراد بیشتر به دلیل پیاده‌روی طولانی زیر نور خورشید، بدون سرپناه و استراحت، دچار گرمازدگی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در میان جان‌باختگان افراد مسن و بیماران مزمن نیز وجود داشته‌اند.

در عین حال الجلاجل گفته که مراکز بهداشتی عربستان امسال شمار زیادی از مبتلایان به گرمازدگی در مراسم حج را زیر نظر مراقبت‌های پزشکی قرار داده‌اند. برخی از این افراد هنوز تحت درمان هستند.

وزیر بهداشت عربستان خاطرنشان کرد: وزارت تحت امر وی تلاش زیادی برای آگاهی‌بخشی از خطرات گرمازدگی انجام داد و بر رعایت اقدامات پیشگیرانه تاکید کرده است.

الجلاجل افزود: این وزارت‌خانه گزارش همه حوادث گرمازدگی را ثبت و با خانواده‌های قربانیان تماس برقرار کرده است.

وی ادامه داد: شماری از قربانیان بدون دریافت مجوز در مراسم حج شرکت کرده و فاقد هرگونه مدارک شناسایی بودند. بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت اقدامات لازم برای شناسایی هویت و تماس با خانواده قربانیان را انجام داده است، همچنین اقدامات لازم برای دفن آن‌ها در «مکه مکرمه» انجام شده و گواهی فوت برای جان‌باختگان صادر شده است.

با وجود جان‌باختن بیش از ۱۳۰۰ زائر خانه خدا، الجلاجل مدعی شد که نهادهای ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی در مراسم حج سال جاری عملکرد موفقی داشتند و هیچ بیماری یا همه‌گیری گسترده‌ای ثبت نشده است.

وی گفت: مراکز بهداشتی عربستان در حج سال جاری بیش از ۴۶۵ هزار خدمات درمانی تخصصی ارائه داد که از این تعداد، ۱۴۱ هزار مورد به افرادی اختصاص یافت که مجوز حج نداشتند.

الجلاجل افزود: وضعیت سلامتی حجاج، به‌ویژه با توجه به دمای بالای مناطق مقدس، رضایت‌بخش بوده است.

روز شنبه بود که خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بر اساس آماری که این خبرگزاری جمع‌آوری کرده است ۹۸۰ زائر از ملیت‌های مختلف در عربستان جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آن گزارش، کشورهای مصر، اندونزی، هند، اردن، تونس، کردستان عراق کشورهایی بودند که بیشترین تعداد تلفات در حج سال جاری را داشتند.

بر اساس گزارش دولت عربستان، در این مراسم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شرکت کردند که ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها زائران عربستانی بودند.

کد خبر 765965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.