دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه چهارم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مغالطه و نعل وارونه!» نوشت: سن روحانی در دیدار اخیر خود با جمعی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با مقایسه کارنامه ۳۲ ماهه دولت سیزدهم با دولت یازدهم در حوزه اقتصادی مدعی شده که در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی ایران به ۱۴.۲ درصد رسید و ایران رتبه اول جهان از لحاظ شاخص رشد اقتصادی را کسب کرد در حالی که بر اساس آمارهای رسمی مراجع بین‌المللی این گزاره صحیح نبوده است؛ فارغ از اینکه نحوه مقایسه روحانی به لحاظ زمانی صحیح نیست و صرفاً بخشی از عملکرد دولت یازدهم را با دولت سیزدهم مقایسه می‌کند و حرفی از فجایع اقتصادی دولت دوم خود در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ نمی‌زند، برای ارزیابی اظهارنظر حسن روحانی، به آمار دو نهاد بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌توان مراجعه کرد که نشان می‌دهد در دوره ۸ ساله دولت روحانی، ایران از لحاظ رشد اقتصادی نه تنها در رتبه اول جهان قرار نگرفته، بلکه جایگاه کاملاً نامطلوبی داشته است.

بانک جهانی رتبه ایران از لحاظ رشد اقتصادی در سال مورد اشاره حسن روحانی یعنی سال ۱۳۹۵ (معادل سال ۲۰۱۶ میلادی) را رتبه ۶ جهان اعلام کرده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول نیز رتبه ایران را به لحاظ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ بین کشورهای جهان جایگاه پنجم اعلام کرده است.

همین دو نهاد بین‌المللی متوسط رشد اقتصادی ایران در دوره ۸ ساله دولت روحانی را بسیار پایین اعلام کرده‌اند و صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران در ۸ سال دولت روحانی را ۱.۵ درصد اعلام کرده و بدین ترتیب ایران در مدت مذکور در رتبه ۱۲۲ جهان قرار گرفته بود.

صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران طی ۳ سال اخیر در دولت شهید رئیسی را ۴.۴ درصد و رتبه جهانی آن را ۸۵ اعلام کرده است. بر این اساس رتبه جهانی ایران از لحاظ شاخص رشد اقتصادی در دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی ۳۷ پله بهبود یافته است. بانک جهانی هم متوسط رشد اقتصادی ایران در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم را ۱.۵ درصد و رتبه جهانی آن را ۱۲۷ عنوان کرده است.

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««التماس به غرب» برنامه نیست رمز موفقیت شهید رئیسی «ما می‌توانیم» است» نوشت: مسعود پزشکیان در سخنانی جدید قبل از برگزاری انتخابات و تصدی منصب ریاست جمهوری، پیشاپیش بهانه‌تراشی برای ناکارآمدی را شروع کرده و با پیش کشیدن FATF پیش از تصدی وظیفه، از خود سلب مسئولیت کرد، این درست در مقابل مشی شهید رئیسی در تجلی شعار «ما می‌توانیم» است.

یکی از معیارهای درست برای تشخیص نامزد و فرد اصلح برای تصدی منصب ریاست جمهوری، میزان مسئولیت‌پذیری وی در قبال وعده‌هایی که می‌دهد و در قبال مسئولیتی است که بر عهده وی قرار می‌گیرد. در این میان به نظر می‌رسد که با حضور پرشمار افراد دولت روحانی در ستاد مسعود پزشکیان ویروس بی‌مسئولیتی از آنان به وی در حال سرایت بوده و پزشکیان در سخنان اخیر خود با بهانه‌تراشی پیش از تصدی منصب ریاست جمهوری، از خود سلب مسئولیت کرده است. مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست اتاق اصناف عنوان داشت: «اگر FATF را حل نکنیم به پیر به پیغمبر هر کاری کنیم نمی‌شود.»

این سخنان نشانگر این است که ظریف و زنگنه و آخوندی و دیگر مصادیق ناکارآمدی و سوءمدیریت در دولت روحانی به‌خوبی تاکتیک فرار رو به جلو را به پزشکیان منتقل کرده و همانند روحانی ناکارآمدی احتمالی و بی‌برنامگی او در طی سال‌های آینده در صورت پیروزی وی را توجیه کردند.

رئیسی با شعار ما می‌توانیم، بدون التماس به غرب، بدون برجام، بدون FATF و بدون خوش‌بینی به غرب، سیاست خارجی ایران را در مسیری دیگر آزمود و نتایج بی‌شماری را برای کشور به ارمغان آورد. وی بدون FATF، فروش نفت کشور را از ۲۰۰ هزار بشکه به ۱.۵۰۰ میلیون بشکه در روز رساند، بدون FATF تبادلات تجاری کشور را چندین برابر کرد، بدون امید به غرب سرمایه‌گذاری خارجی که در دوران روحانی به پایین‌ترین حد ممکن رسیده بود را احیا کرد و بدون التماس به غرب‌، به گواه تدکروز و بلینکن تحریم‌های غرب را خنثی کرد.

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««دور دوم» در کمین ۳ نامزد پیشتاز» نوشت: سه نامزد پیشتاز مطابق تمامی نظرسنجی‌هایی که در گوشه و کنار منتشر می‌شود، هر کدام بین ۱۷ تا ۲۳ درصد آرای مشارکت‌کنندگان را دارند، مشارکت هم حدود ۵۰ درصد است، به‌اضافه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. با این حساب با توجه به جمعیت ۶۰ میلیون‌نفری واجدان شرایط رأی‌دهی، نامزد پیروز که اگرچه نصف به‌اضافه یک آرای مأخوذه را نیاز دارد، باید ۱۵ تا ۱۸ میلیون رأی بیاورد که با این وضعیت، نشدنی است. اما از میان این سه نامزد، بین جلیلی و قالیباف امکان اجماع فراهم است که به دلایلی تردید دارند. ستاد پزشکیان نیز این وضعیت را با دقت رصد می‌کند و مانند آن دو ستاد اولی نگران اجماع است. قالیباف دیروز برای پنج وعده خود با مردم عهد بست. ستاد جلیلی کار خودش را در آرامش به پیش می‌برد و ستاد پزشکیان با یک دوجین از وزیران روحانی این‌سو و آن سو می‌رود، اما هر جا صراحتاً اعلام می‌کند که دولت سوم روحانی نیست! حتی دیروز یکی از سخنرانان همایش ستاد پزشکیان رسماً اعلام کرد که «دولت پزشکیان ربطی به روحانی ندارد، چون ما اصلاح‌طلبان اگرچه روحانی را پیروز کردیم، اما او از جنس ما نبود!» به این ترتیب نقطه مشترک سه نامزد پیشتاز اعلام برائت و انزجار از دولت روحانی است؛ و فقط می‌ماند پزشکیان توضیح دهد که چرا با وزیران روحانی از دولت روحانی اعلام بیزاری می‌کنند؟ آیا این همان صداقتی است که به مردم وعده می‌دهند؟!

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحدت کلید پیروزی» نوشت: نامزدهای اصولگرا در این رقابت‌ها نشان دادند برنامه‌های عملی بسیاری دارند و از این حیث از حریف جلوتر هستند اما گاه اسیر حاشیه‌ها شدند؛ حاشیه‌هایی که دام حریف بی‌برنامه است. اصلاح‌طلبان چیزی جز مانور دادن روی مذاکره ندارند. رویارویی با واقعیت آنها را می‌ترساند اما امروز نیازهای مردم واقعی است؛ از جنس معیشت، گرانی، مساله کار و نهایتاً مدیریت این مشکلات. مردم نیازی به سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی ندارند اما مشخص نیست چرا نامزدهای جبهه انقلاب مثل قالیباف و جلیلی که نشان دادند بسیار با برنامه قدم به این رقابت‌ها گذاشته‌اند، در بیان و تبلیغ برنامه‌های‌شان پایین‌تر از توقع ظاهر شده‌اند.

اکنون که ۴ روز بیشتر به زمان انتخابات باقی نمانده است، به نظر می‌رسد اعلام شفاف‌تر برنامه‌های اقتصادی و پاسخ درخور به دوقطبی‌سازی حریف است و می‌تواند نامزدهای جبهه انقلاب را به توفیق برساند. مردم مشکل معیشت دارند و تجربه دولت روحانی بخوبی نشان داد صرفاً چشم امید به آن سوی مرزها داشتن نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند حتی اگر آب شربشان را نیز به رفع تحریم‌ها گره بزند!

دو مناظره باقی‌مانده که یکی امروز (دوشنبه چهارم تیر) و دیگری فردا برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی است تا نامزدهای جبهه انقلاب بتوانند با مدیریت بهتر این مناظرات، حرف‌های دل مردم را به شکل شفاف‌تر و ساده‌تری بیان کنند. از حاشیه بیهوده پرهیز کرده و برنامه‌های خود را بیان کنند، آن هم در مقابل بی‌برنامگی رقیب که از این حیث اصلاً حرفی برای گفتن ندارد.

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه برای ایران» نوشت: دیروز ورزشگاه شیرودی میزبان طرفداران مسعود پزشکیان بود و سالن شهید افراسیابی یک ساعت پیش از شروع برنامه کاملاً پر شد و بسیاری پشت درهای ورزشگاه ماندند. در این گردهمایی، علاوه بر مسعود پزشکیان جمعی از فعالان سیاسی، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی و همچنین وزرای پیشین حضور داشتند. «برای ایران» نقطه مشترک سخنرانان این برنامه بود که یکی پس دیگری از دلایل خود برای حمایت از دکتر مسعود پزشکیان گفتند و تأکید داشتند صداقت و شرافت این مرد ایران را نجات خواهد داد. تک تک سخنرانی‌ها با تشویق و شعارهای حمایتی حاضران در ورزشگاه همراه بود و مانند همه انتخابات‌هایی که اصلاح طلبان در آن حضور پررنگ داشتند، سرود یار دبستانی بارها و بارها خوانده شد. فضای شیرودی یادآور روزهای انتخابات ۷۶ و ۸۰ بود و کم نبودند حضاری که بغض فروخفته ۱۹ ساله شأن شکست و امید بستند به پزشکیان تا بار دیگر میهمان پاستور با حمایت مردم، یک اصلاح طلب باشد.

مسعود پزشکیان، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در اجتماع حامیان خود در مجموعه ورزشی شهید شیرودی در سخنانی گفت: من به عنوان یک فرد معمولی ایرانی در خدمت شما قول می‌دهم که صدای کسانی باشم که صدای شأن را کسی نمی‌شنود. قول می‌دهم به دانشجویان و استادانی که بی دلیل از دانشگاه اخراج کردند، دیگر اجازه چنین کاری نمی‌دهم. او ادامه داد: قول می‌دهم از برخورد با زنان و دختران ما در خیابان‌ها جلوگیری کنم. قول می‌دهم که پیگیر مشکل کسانی باشم که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، پیگیر مشکلات کشاورزان، کارگران و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، باشم.

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «۱۰ پرسش فعالان اقتصادی از نامزدها» را برگزید و نوشت: تنها چند روز به انتخابات باقی مانده‌است و کاندیداهای ریاست‌جمهوری تلاش دارند تا رای‌دهندگان را قانع کنند که سکاندار کارآمدی برای مهم‌ترین کرسی اجرایی کشور خواهند بود. در این بین کاندیداها روز یکشنبه را به تعامل با فعالان بخش‌خصوصی اختصاص‌داده بودند؛ قالیباف و پزشکیان به فاصله چند ساعت به اتاق ایران رفتند و با اعضای پارلمان بخش‌خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند. همچنین پزشکیان و پورمحمدی به مجمع کارآفرینان ایران رفتند تا شنونده دغدغه‌های جمعی از تولیدکنندگان باشد. فعالان بخش‌خصوصی در نشست روز گذشته اتاق بازرگانی ایران ۱۰ پرسش اساسی در مورد اقتصاد و تجارت ایران مطرح کردند. سوالاتی که برخی از آنها با پاسخ صریح نامزدها مواجه شد، با این حال مهمانان اتاق ایران در پاسخ به برخی دیگر از سوالات مسیر کلی‌گویی و ابهام را در پیش گرفتند.

در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مهم بخش‌خصوصی اصلاح سیاست‌های ارزی کشور بود؛ بنابراین یکی از پرسش‌های مهم فعالان بخش‌خصوصی این بود که آیا این سیاست‌ها در دولت بعدی تغییری خواهد داشت؟ نوع واکنش دولت آینده به مسئله فرار مغزها، شیوه تعامل دولت آینده با بخش‌خصوصی و میزان تعهد نامزدها به رعایت قوانین از دیگر پرسش‌های اعضای پارلمان بخش‌خصوصی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. همچنین فعالان بخش‌خصوصی در مورد برنامه نامزدها در مورد اصلاح نظام اداری کشور، نوع تعامل دولت با نسل جدید و برنامه آنها برای رفع تبعیض جنسیتی، پرسش‌هایی را مطرح کردند. نقش دولت در حوزه فضای‌مجازی و مساله فیلترینگ، مسائل و چالش‌های زیست‌محیطی و سیاست‌های تجاری کشور، از جمله دغدغه‌های مهم فعالان بخش‌خصوصی بود که در رابطه با آن نامزدها را مورد سوال قرار دادند.

دور دوم در کمین ۳ نامزد پیشتاز

کد خبر 765916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.