به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدمیعاد صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ریلی با بیان اینکه در روزهای جاری در حال بهرهبرداری از پروژههای مهمی هستیم، اظهار کرد: روز گذشته در استانهای یزد و اصفهان که به لحاظ جا به جایی بار و مسافر بیشترین جابجایی را دارند و نیاز به احداث خطوط دوم بود، افتتاح و بهرهبرداری داشتیم و خطوط دوم بافق به زرینشهر اصفهان به طول ۱۰۷ کیلومتر با ارزش روز ۷ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد.
وی افزود: از سال ۹۴ افتتاح خط راهآهن دوم این مسیر در قالب ۳۰ بلاک آغاز شد که ۱۰ بلاک در دولت قبل، ۱۰ بلاک در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم و مابقی را اگر عمر دولت سیزدهم اجازه میداد، افتتاح میکردیم؛ این ۱۰ بلاک باقی مانده با متوسط پیشرفت ۵۰ درصد تحول دولت بعدی خواهد شد که امیدواریم تا حداکثر یکسال آینده افتتاح شود.
به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حقیقت یک سوم از این خط ریلی در ۶ ساله دولت گذشته، یک سوم در ۳۳ ماهه این دولت و یک سوم هم با ۵۰ درصد پیشرفت در دولت آینده افتتاح خواهد شد. با افتتاح مسیر ۱۰۷ کیلومتری بافق به زرینشهر اصفهان و مجموع افتتاح ۳۳ ماه گذشته، مجموع افتتاح و بهرهبرداری دولت سیزدهم در خطوط ریلی به بیش از ۸۰۰ کیلومتر رسید.
صالحی اضافه کرد: روز گذشته در راستای اتصال نهضت بنگاههای بزرگ به شبکه پهناور ۱۵ هزار کیلومتری ریلی، ۳ بنگاه فولاد ارفع، گندلهسازی بهاباد و سایپا سیتروئن را به شبکه ریلی متصل کردیم که نهادههای مورد نیاز این بنگاهها ارسال شده و محصولاتشان نیز از این طریق به فروش برسد.
۱۶۶ کیلومتر مجموع خطوط تجاری و صنعتی بهره برداری شده در دولت سیزدهم
وی تصریح کرد: مجموع خطوط تجاری و صنعتی بهره برداری شده در دولت سیزدهم نیز ۱۶۶ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: فردا با بهرهبرداری از باقی مانده خط دوم اهواز-اندیمشک به طول ۴۰ کیلومتر به ارزش روز ۳ هزار میلیارد تومان، مجموع خطوط احداث شده توسط دولت سیزدهم به ۸۵۰ کیلومتر خواهد رسید.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به بهسازی و بازسازی زیرساختها اشاره کرد و گفت: زمانی دولت را تحویل گرفتیم که میزان بهسازی و بازسازی سالانه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بود، در این مدت یعنی ۳۳ ماه، اما مجموعاً ۴۸۵ کیلومتر بهسازی و نوسازی شد؛ همچنین ۲۱۹ سوزن بتنی و ۱۸۴ سوزن چوبی نیز نصب شد.
وی همچنین به نصب دوربین و تأثیر آن در کاهش سوانح در طول دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۳۸ سانحه در این بخش ثبت شده است که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۸۴ سانحه رسیده است؛ یعنی از هفتهای بیش از ۴.۵ سانحه به هفتهای ۳.۵ سانحه رسیدیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نصب دوربین داخل لوکوموتیو نیز عنوان کرد: سالها قبل دوربین در لوکوموتیو وجود نداشت، اما نصب آن نقش مهمی در کاهش رفتار پر ریسک رانندگان خواهد داشت؛ قصد داریم که این اقدام را برای لوکوموتیوهای باری نیز انجام دهیم.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به جا به جایی مسافران نیز اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ با شیوع کرونا امکانات شبکه به حوزه بار اختصاص پیدا کرد؛ در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با کاهش اپیدمی به حالت عادی بازگشتیم و لوکوموتیوها و منابع که به بار اختصاص یافته بود به حال قبل بازگشت.
وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار جابجایی مسافر، رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی جابجا شد. در سال ۱۴۰۲ نیز با ۲ میلیون افزایش بار دیگر رکورد زده شد و به بیش از ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار جابجایی رسیدیم؛ همچنین توقف واگنها در مبادی و مقاصد را کاهش دادیم و به ۶ تا ۷ ساعت رساندیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در شاخص حمل در سال ۱۴۰۲ با ۴۵.۷ میلیارد واحد حمل که مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر است، نسبت به سال ۹۹، ۱۱ درصد رشد داشتیم؛ همچنین در بحث تولید ناوگان نیز در ۳۳ ماه دولت سیزدهم ۴۲۴۷ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه کردیم. از طرفی ۳۹۹۰ دستگاه واگن باری نو به شبکه اضافه شد که نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۱۰۳ درصد رشد تولید واگن باری نو داشتیم.
صالحی افزود: ۹۱ دستگاه لوکوموتیو نو و بازسازی شده در این دولت به شبکه اضافه شده که نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به ممنوعیت کامل تردد واگنهای فاقد ترمز اشاره کرد و افزود: تا حدود ۹ هزار واگن در شبکه وجود داشت که فاقد ترمز بودند و روال نادرستی بود؛ از آنجایی که ایمنی برای ما شرط اول بود در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ توانستیم این حدود ۹ هزار واگن بدون ترمز را صفر کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین به احداث و بهره برداری از ۶ جایگاه سوخترسانی در طول شبکه و احداث و بهره برداری از ۵ مرکز لوکوموتیو درجه یک اشاره کرد.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به حمل بار بینالمللی و ترانزیت اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران سال گذشته بیش از ٨٠٠ واگن کود پتاس بهطور کاملاً ریلی از روسیه از مسیر ایران به بندرعباس حمل شد و از بندرعباس نیز تا هند با کشتی جابهجا شد؛ همچنین برای اولین بار محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر تمام ریلی مبدا روسیه با گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و بعد ایران از مسیر ریلی به هند رسید.
به گفته وی تفاهمات نیز در خصوص تعرفه واحد نیز میان کشورها انجام شده است؛ همچنین سیر نیز با سرعت بالاتری انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمار حمل بار بینالمللی در ۳۳ ماه دولت سیزدهم گفت: آمار صادرات، واردات و ترانزیت در این بخش به ۹.۴ میلیون تن رسید که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۷.۴ میلیون تن بود. این یعنی در این مدت ۲۵ درصد رشد حمل بار بینالمللی ریلی داشتیم؛ همچنین مجموع بار ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم ۴.۹ میلیون تن بود که این عدد نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به١٠ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راهآهن اشاره کرد و گفت: ۵ میلیارد دلار از استجازه نفتی برای ۴ خط راهآهن شلمچه بصره، احداث خط دوم بافق تربت حیدریه سنگان، خط زاهدان میرجاوه و مسیر شیرگاه میاندره و همچنین نوسازی ناوگان انجام میشود.
نظر شما