فعال شدن بازارچه چیلات ظرفیت بزرگی برای رونق اقتصادی استان است

استاندار ایلام گفت: فعال شدن بازارچه چیلات، نقطه عطفی در تحول منطقه، یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه دهلران و استان ایلام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا ظهر امروز _ یکشنبه سوم تیر_ در نشست مشترک با استاندار میسان کشور عراق، اظهار کرد: استان مرزی ایلام از گذشته‌های دور به واسطه هم‌جواری با کشور عراق دارای اشتراکات قومی، مذهبی، تجاری و فرهنگی زیادی با استان‌های هم‌مرز خود بوده و به واسطه این اشتراکات دینی و قومی، مراودات تجاری دو استان ایلام و میسان همواره برقرار بوده است.

وی افزود: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به ظرفیت‌های حوزه انرژی، تجاری، گردشگری، توریستی در شهرستان دهلران اشاره کرد که در این راستان نسبت به تکمیل زیرساخت‌های مرز چیلات این شهرستان در دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام شده است.

استاندار ایلام تصریح کرد: استان ایلام و شهرستان دهلران ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل همچون گردشگری، نفت، گاز، تجارت و پتروشیمی دارد که با بازگشایی مرز چیلات و واردات و صادرات میان دو استان ایلام و میسان، می‌توان از این ظرفیت‌ها بیشتر بهره گرفت.

بهرام نیا اضافه کرد: بازارچه چیلات دهلران در دولت تصویب و زیرساخت‌های آن تکمیل شده است و با عنایت به تکمیل زیرساخت‌ها، استان ایلام آمادگی دارد مراودات را آغاز کند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان دهلران، استان ایلام آمادگی دارد تبادلات تجاری، اقتصادی، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی را به استان میسان عراق آغاز کند.

نماینده عالی دولت در استان ایلام با بیان اینکه مرز چیلات علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، می‌تواند محل تردد زوار عتبات عالیات باشد، تصریح کرد: مرز چیلات علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند مرزی مهم برای تردد زوار اربعین باشد؛ بازگشایی این مرز و فعال شدن این بازارچه برای هر دو کشور عراق و ایران و استان‌های ایلام و میسان نقشی تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند.

بهرام‌نیا از استاندار میسان و رئیس مجلس محلی استان میسان خواست برای اخذ مجوز واردات و صادرات این مرز و فعال شدن مرز چیلات همه تلاش خود را به‌کار گیرند.

وی ادامه داد: این مرز از گذشته محل تردد تجار بوده است، در حال حاضر جاده دسترسی از طرف ما تکمیل شده است و منتظریم استان میسان نیز زیرساخت‌ها را آماده کند.

استاندار ایلام تاکید کرد: تا حصول نتایج نهایی برای فعال شدن بازارچه مرزی چیلات، در قالب تیم مشترک هر ماه یک نشست با محوریت فعال شدن این بازارچه برگزار شود.

بهرام‌نیا ادامه داد: تا زمان صدور مجوز از سوی دولت مرکزی عراق بازارچه موقت مشترک فعال شود.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم سایر زیرساخت‌ها از جمله برق و آب را تأمین کنیم، زیرا اطمینان کامل دائم که این مرز، یک مرز مطمئن برای دو استان است.

استاندار ایلام اضافه کرد: مرز ایلام نزدیک‌ترین مرز برای تردد زوار و ترانزیت کالا به کشور دوست و همسایه عراق است که امیدواریم از این دو ظرفیت به بهترین شکل بهره گیریم.

بهرام‌نیا با اشاره به دو درخواست استاندار میسان و رئیس مجلس محلی استان میسان مبنی بر تکمیل زیرساخت‌های بازارچه چیلات در آن سوی مرز
و حضور سرمایه‌گذاران و تجار به استان میسان، گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های بازارچه چیلات در آن سوی مرز در حد توان کمک خواهیم کرد و با اهتمام اتاق بازرگانی استان، سرمایه‌گذاران و تجار در استان میسان حضور خواهند یافت که با این اقدام زمینه مراودات تجاری فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایندگانی به منظور برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان استان میسان عراق و ایلام برای بازگشایی مرز چیلات معرفی می‌شوند که از طرف استان ایلام، معاون امور اقتصادی استاندار، فرماندار دهلران و مشاور امور بین‌المللی استانداری ایلام نمایندگان تام‌الاختیار خواهند بود.

کد خبر 765807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.