مصرف قلیان اکسیژن برای بدن مضر است؟

فوق تخصص ریه با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به‌صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت تصریح کرد: قلیان اکسیژن جزو تجهیزات پزشکی محسوب نمی‌شود و نباید به‌صورت معمول در دسترس قرار گیرد.

عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره قلیان اکسیژن اظهار کرد: قلیان اکسیژن برای ریه مضر است و اثرات مثبت و مفیدی به همراه ندارد و با توجه به اسم آن که قلیان اکسیژن است، جنبه درمانی ندارد و برای تفریح هم انتخاب مناسبی نیست و توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به تأثیر مصرف قلیان اکسیژن بر بروز انواع بیماری‌ها افزود: گازی که در این قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مرور زمان کم خونی را به‌همراه دارد و عامل یک سری اختلالات عصبی است.

فوق تخصص ریه گفت: گاز خنده عنوان معروفی است که برای قلیان اکسیژن به کار برده می‌شود و می‌تواند روی سیستم اعصاب اثرگذار باشد و برای ریه اثرات مثبت ندارد و مشکلات متعددی برای افرادی که این قلیان را مصرف می‌کنند، ایجاد می‌کند.

عابدینی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به‌صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت تصریح کرد: قلیان اکسیژن جزو تجهیزات پزشکی محسوب نمی‌شود و نباید به‌صورت معمول در دسترس قرار گیرد.

وی اضافه کرد: استفاده قلیان اکسیژن در قهوه‌خانه‌ها و اماکن تفریحی صحیح نیست و نام قلیان اکسیژن است، اما داخل آن اکسیژن وجود ندارد و گاز نیتروژن درون این قلیان بوده که برای ریه بسیار آسیب‌زا است، همچنین به‌طور کلی برای تمام بدن نیز ضرر دارد.

فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: استعمال قلیان اکسیژن برای بدن مناسب نیست و توصیه می‌شود، این قلیان برای استفاده روزانه در نظر گرفته نشود، تفریح سالم و ورزش‌های هوازی جایگزین مناسب قلیان و سیگار است و برای ریه نیز مفید است.

کد خبر 765730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.