صرفه‌جویی ۲۳ میلیارد دلاری با اصلاح مصرف سوخت خودروها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: با اصلاح روند مصرف سوخت خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده می‌توان سالانه ۲۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد و با این پول ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور را توسعه داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلیل سالاری با اشاره به میزان بالای مصرف بنزین و تمرکز دولت سیزدهم بر راهکارهای غیرقیمتی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی تولید بنزین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بود که ۹۴ میلیون لیتر تولید شد. مصرف بنزین نیز برای ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برنامه‌ریزی شده بود که ۷۵ میلیون لیتر روزانه نیز مصرف داشتیم؛ اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد شاهد افزایش مصرف و ناترازی بنزین می‌بودیم، اما شیوع کرونا موجب شد تا میزان مصرف بنزین کم شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که این روند افزایشی مصرف سبب شد تا سیاست‌های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمت‌گزار سیزدهم قرار گیرد؛ همچنین در سه سال گذشته ۳ میلیون لیتر کارت سوخت توزیع و در عمل ۵ میلیون لیتر بنزین روزانه به ظرفیت کشور اضافه شد.

ناوگان فرسوده و انحراف سوخت یکی از دلایل افزایش مصرف است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری سخت و منابع محدود است، تصریح کرد: طرح‌های سرمایه‌ای در حوزه انرژی زودبازده نیست و مصرف انرژی با تولید ناخالص داخلی تناسب ندارد. برای تأمین نقدینگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف حرکت کنیم و در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی، می‌توان به منابع داخلی اتکا کرد.

سالاری تاکید کرد: ناوگان فرسوده و انحراف سوخت یکی از دلایل افزایش مصرف است که در صورت اصلاح این روند شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه باید در چرخه مصرف تحول ایجاد شود، گفت: برای تولید ۵ میلیون لیتر باید پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری احداث شود که رقم قابل‌توجهی است. در صورتی که با مدیریت مصرف و بعضی اقدامات دیگر می‌توان شاهد کاهش مصرف با حداقل هزینه‌های تحمیلی به کشور بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل کشور و مصرف بالای این خودروها بیان کرد: سال ۱۳۸۶ خودروهای فرسوده از چرخه خارج شد که نتیجه خوبی داشت. اگر خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقلی کشور خارج شوند ۹۰ میلیون لیتر سوخت (گازوئیل و بنزین) در روز معادل سالانه ۲۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد که نشان از اهمیت توجه به موضوع خودروهای فرسوده دارد.

اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی

سالاری ادامه داد: در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن صرفه‌جویی ریالی، شاهد تثبیت کرایه‌های حمل‌ونقل، توسعه ناوگان حمل‌ونقل و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها که صرف سوخت می‌شود، خواهیم بود.

وی یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت را توجه به موضوع فلرسوزی عنوان کرد و گفت: در صورت پایان فلرسوزی معادل ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار داشت: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده خواهد شد و پیمایش آن پایش می‌شود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده که انتظار می‌رود باعث صرفه‌جویی ۵ میلیون لیتری در روز می‌شود.

۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی با پایش بخش حمل‌ونقل

سالاری ادامه داد: با پایش بخش حمل‌ونقل همچنین الکترونیکی شدن بارنامه‌ها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی محقق می‌شود. بر اساس گزارش‌ها قاچاق سوخت به‌گونه‌ای است که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان با عدد لیتری ۱۳ هزار تومان در مرز کشورهای همسایه معامله می‌شود که این اختلاف قیمت سود قابل توجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت می‌نماید.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای بهینه‌سازی مصرف سوخت معادل ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب می‌شود، با اشاره به مصرف بالای سوخت نیروگاهی، تصریح کرد: نیروگاه‌های کشور در سه سال گذشته به ترتیب ۴۳، ۵۰ و ۵۵ میلیون لیتر سوخت مصرف کرده‌اند که رشد قابل توجهی در حوزه نیروگاهی است.

رادمان نیروگاه‌ها ۳۲ درصد است

معاون وزیر نفت عنوان کرد: راندمان نیروگاه‌ها ۳۲ درصد است که عدد بسیار پایینی بوده و در صورتی که بهینه‌سازی اتفاق بیفتد حجم قابل توجهی صرفه‌جویی محقق می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه‌ها را بر اساس راندمان تحویل می‌دهیم، گفت: انگیزه برای بهینه‌سازی در نیروگاه‌ها باید ایجاد شود و راندمان به ۷۰ درصد برسد. نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی دارند باید از چرخه عملکردی خارج شوند. تلفات در شبکه نیروگاهی ۸ درصد است که باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مصرف بخش نیروگاهی در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴۰ میلیون لیتر در روز مجموع سوخت مایع بوده که امسال این مقدار به ۲۶۸ میلیون لیتر در روز رسیده است، اعلام کرد: ما در کشور سوخت را می‌سوزانیم در صورتی که اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی، در دسترس‌ترین اقدامی است که می‌توان در این حوزه انجام داد و الگوهای خوبی نیز برای اجرای آن وجود دارد.

سالاری تاکید کرد: سال گذشته ۹۳ میلیارد لیتر سوخت از طریق حمل زمینی توزیع شده که انتظار می‌رود این مقدار در سال جاری نیز رشد داشته باشد.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن انتقال فراورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله، گفت: اگر ۱۰ درصد جابه‌جایی با خطوط لوله صورت پذیرد، شاهد مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی در این حوزه خواهیم بود. اختلاف سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ۶.۱ است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران می‌تواند به موضوع خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ورود پیدا کرده و آمادگی‌های لازم در این خصوص را دارد، عنوان کرد: باید خودروهای استاندارد و با مصرف سوخت مناسب وارد چرخه تولید شود که اولویت با حمل‌ونقل عمومی است. در صورت کاهش مصرف سوخت با استفاده از شیوه‌های مدیریت مصرف و بهینه‌سازی آن، منابع تأمین نقدینگی برای خرید خودروهای جدید تحقق می‌یابد.

مصرف بنزین خودروها در کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است

سالاری اظهار کرد: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوه‌های کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.

وی با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت CNG در سال‌های گذشته، گفت: در سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود که ۲۰ درصد از سبد بنزینی به CNG اختصاص یابد که این موضوع محقق شود که تأثیر بسزایی در مصرف سوخت کشور داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: بهینه‌سازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روش‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.

سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد، اظهار داشت: به عنوان اولین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حساب‌های خود را به خزانه متصل کرده‌ایم. اکنون در تأمین نقدینگی خود دچار چالش هستیم.

وی با اشاره به نحوه قاچاق سوخت در کشور گفت: کامیون‌دارها در برخی شهرها سوخت خود با قیمت ۳۰۰ تومان خریده و آن را با قیمت ۸,۰۰۰ تومان به وانت‌ها می‌فروشند و وانت‌ها نیز آن با قیمت ۱۰ هزار تومان به نفر بعد و نفر بعدی نیز با قیمت ۱۱ هزار تومان به خریداران صاحب تریلی جهت انتقال به مرز می‌فروشند؛ در آخر نیز خریدار نهایی با قیمت ۱۳ هزار تومان سوخت را خریده و به کشورهای همجوار صادر می‌کند.

کد خبر 765717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.