گردهمایی بزرگ موزیک هیئت‌های مذهبی در گلزار شهدای رهنان

همایش ملی منتظران فرج، پانزدهم تیر ۱۴۰۳ در دو بخش سوگواره و همایش برگزار می‌شود که بخش سوگواره به‌صورت خصوصی و با حضور شرکت‌کنندگان و داوران برگزار می شود و سپس این مراسم با اجرای برترین گروه بخش سوگواره و حضور عمومی شهروندان در گلزار شهدای رهنان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور قربانی اظهار کرد: مسلمانان در مناسک حج و محرم آئینی ویژه را برگزار می‌کنند.

وی افزود: در گذشته آیین‌هایی به نام آئین پیشواز و بدرقه پیش و پس از ماه محرم برگزار می‌شد که اصفهان در برگزاری آئین‌ها همیشه جزو نخستین‌ها بوده است.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای نمایشی و ملی آئینی ادامه داد: در مکاتب و در زمینه‌های هنری مکتب شعر، تعزیه، تئاتر طنز در اصفهان وجود دارد، اما به آن‌ها کم پرداخته شده و شهرهای دیگر با جدیت بیشتری به این مکاتب می‌پردازند، همچنین حواشی اصفهان همچون خوراسگان، دستگرد و رهنان از نقاطی هستند که قدمتی کهن دارند و در مراسمی همچون تعزیه صاحب سبک و ایده هستند و بیشتر از دیگر نواحی به برگزاری آئین‌ها می‌پردازند.

قربانی با اشاره به اینکه رهنان منطقه بسیار توانمندی است و آئین‌های زیادی در این منطقه همچون آئین سیاه‌پوشی، علم‌بندی و چاووشی‌خوانی برگزار می‌شود، گفت: یکی از ارکان آئین‌های مذهبی، موسیقی بوده است که جز جدایی‌ناپذیر هنرهای آئینی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش اصلی همایش ملی منتظران فرج به شکل سوگواره و مسابقه‌ای برگزار می‌شود، ادامه داد: افراد شرکت‌کننده در مسابقه، علم کافی برای اجرای موسیقی ندارند، به همین دلیل سال جاری در هنرسرای خورشید برای این افراد کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته شده است تا با برگزاری چندین کلاس و کارگاه آموزشی رشد و ارتقای کیفی شرکت‌کنندگان بیشتر شود.

گردهمایی بزرگ موزیک هیئت‌های مذهبی در گلزار شهدای رهنان

ابراهیم چوپانی، رئیس ستاد برگزاری همایش ملی منتظران فرج درباره این کانون که زیر نظر شهرداری و با هماهنگی سازمان تبلیغات و میراث فرهنگی به صورت مستقل ایجاد شده است، اظهار کرد: حدود ۵۰۰ گروه از کل کشور ارتباط مستقیم با ستاد همایش دارند و حدود ۳۰۰ نوازنده از منطقه رهنان در این همایش شرکت می‌کنند.

وی افزود: ارسال آثار به همایش به‌صورت فیلم و در چندین مرحله است که توسط داوران بررسی و در نهایت دو گروه به‌عنوان گروه شایسته، تقدیر می‌شوند، در این مراسم از اساتید موزیک هیئت‌های مذهبی و تعزیه، تجلیل می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری همایش ملی منتظران فرج ادامه داد: این مراسم پانزدهم تیر سال جاری از ساعت ۱۷:۰۰ در گلزار شهدای رهنان در جوار امام‌زاده میرشرف‌الدین برگزار می‌شود که گروه برتر در بخش سوگواره نیز موسیقی خود را اجرا خواهند کرد.

کد خبر 765548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.