ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو پیمان شانگهای اهمیت ویژه‌ای دارد

کارشناس حوزه انرژی گفت: ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو پیمان شانگهای، از اهمیت بالایی برخوردار است، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی نیز به عنوان دو بازوی مهم در حوزه امنیت انرژی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیپلماسی انرژی، نقش کلیدی و اساسی بر اقتصاد کشور دارد و می‌تواند با برقراری ارتباط مؤثر، نقش سازنده خود را نشان دهد.

در دولت سیزدهم با کمک دیپلماسی انرژی و ارتباط گسترده با کشورهای همسایه، از نظر استانداردهای اقتصاد بین‌الملل ۱۲ میلیارد دلار ارزش معامله با کشورهای همسایه اعلام شد که این رقم می‌تواند با کمک توسعه دیپلماسی انرژی به ۱۰ برابر نیز افزایش پیدا کند. در همین راستا کشور ایران با عضویت در پیمان شانگهای گام مثبتی در جهت گسترش دیپلماسی انرژی برداشت که این سازمان سهم ۲۲.۹ درصدی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارد.

به همین منظور، حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیمان‌های منطقه‌ای نقش بسزایی در توسعه تجارت کشورهای عضو دارند و کشورهای عضو پیمان شانگهای که تأثیر مهمی در اقتصاد آسیا دارند موظفند بازار مناسبی را برای محصولات موجود در کشورهای عضو ایجاد کنند.

وی افزود: زمانی که ایران عضو کشورهای پیمان شانگهای شد مورد توجه بیشتر کشورهای عضو قرار گرفت و بازار محصولات ایران بیش از پیش گسترش پیدا کرد البته که ایران در آغاز راه است و امیدواریم با گذشت زمان، پنجره‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف صنعت و تجارت به خصوص در بخش خدمات باز شود و تهاتر و فروش بیشتری با دنیا داشته باشیم.

کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو این پیمان، از اهمیت بالایی برخوردار است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی نیز به عنوان دو بازوی مهم و اقدام اساسی در حوزه امنیت انرژی شناخته می‌شوند.

مرادی ادامه داد: دیپلماسی فعال انرژی جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در تضمین رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی کشور داشته است، همچنین با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز به‌طور استراتژیک از منابع خود استفاده و روابط قوی با بازیگران کلیدی جهانی در بخش انرژی به خصوص کشورهای عضو شانگهای برقرار کرده است تا ظرفیت اقتصادی خود را به‌حداکثر برساند.

چین بیشترین نفت خام صادراتی ایران را خریداری می‌کند

وی عنوان کرد: بازار نفت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد به عبارتی، یک تولیدکننده یا مصرف‌کننده برای بقا در این بستر، باید همه جوانب را در نظر بگیرد که شرایط ایران نیز با توجه به تحریم‌ها نسبت به دیگر کشورها ویژه‌تر قلمداد می‌شود، اما در این بین استثنائاتی در بعضی مواقع وجود دارد که باید سعی کنیم به‌خصوص در حوزه انرژی بیشترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

کارشناس حوزه انرژی افزود: کشورهایی همچون چین و روسیه بی‌توجه به تحریم‌های آمریکا هستند که خود نیز در معرض این تهدید و تحریم است و در این بین چین با ایران در حوزه تهاتر کالا و انرژی همکاری‌های بی‌شماری دارند.

مرادی اضافه کرد: هم‌اکنون چین بیشترین نفت خام صادراتی ایران را خریداری می‌کند و اکثر خریداران در واقع بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، پالایشگاه‌های مستقل در استان شاندونگ هستند که با سیستم مالی آمریکا مرتبط نیستند، بنابراین ایالات متحده هیچ وسیله‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه پالایشگاه‌های مستقل چین به دلیل خرید نفت خام ایران ندارد.

تقاضای جهانی نفت در سال آینده افزایش خواهد یافت

وی در خصوص قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد: انتظار می‌رود که به دلیل کاهش سرعت رشد فعالیت‌های اقتصادی در چین و اروپا هم‌زمان با رشد تولید نفت در ایالات متحده که به رکورد ۱۳.۲۴ میلیون بشکه در روز رسیده و نیز افزایش عرضه نفت برزیل، گویان، نروژ و کانادا قیمت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کارشناس حوزه انرژی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی که در گزارش اخیر خود تاکید کرد که تقاضای جهانی نفت در سال آینده افزایش خواهد یافت. در این گزارش آمده است که مصرف نفت جهان در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

مرادی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در سال جاری میلادی بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه باشد.

کد خبر 765449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.