تعطیلی بیش از ۸۰۰ نیروگاه زغال‌سنگ تا ۲۰۳۰

مطالعات نشان می‌دهد که جهان آماده تعطیل و جایگزین کردن بیش از ۸۰۰ نیروگاه زغال‌سنگ تا پایان دهه جاری در راستای حرکت در مسیر اقدامات آب‌وهوایی و حفظ گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که از پایان دهه جاری می‌توان بیش از ۸۰۰ نیروگاه زغال‌سنگ را جایگزین انرژی خورشیدی در اقتصادهای نوظهور کرد. این یافته امیدوارکننده است، چراکه مقرون‌به‌صرفه نبودن چنین انتقالی مدت‌ها یکی از موانع اصلی بین جهان و حفظ ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی گرمایش جهانی بوده است. با این حال جهان در صورتی به اهداف آب‌وهوایی خود دست پیدا خواهد کرد که این مسیر ادامه داشته باشد.

حذف زغال‌سنگ و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

حذف تدریجی زغال‌سنگ یکی از حیاتی‌ترین و فوری‌ترین گام‌ها برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و یک اولویت بین‌المللی است، با این حال تنها یک‌دهم نیروگاه‌های زغال‌سنگ فعال فعلی تا سال ۲۰۳۰ از رده خارج می‌شوند، چراکه اقتصادهای در حال توسعه اغلب نمی‌توانند هزینه چنین انتقالی را متحمل شوند.

هموارسازی مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه

زغال‌سنگ در حال حاضر ۳۵ درصد از انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد و برای بسیاری از کشورها یک منبع انرژی حیاتی، قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه است. به این ترتیب جهان در حال توسعه بیشترین آسیب را از تغییرات آب‌وهوایی متحمل می‌شود و نمی‌تواند به‌طور مستقیم به نوآوری در انرژی پاک بپردازند. کشورهای ثروتمند نیز هرگز به وعده خود مبنی بر کمک کشورهای فقیرتر برای گذار به انرژی پاک عمل نکرده‌اند و این امر اقتصادهای نوظهور را به جست‌وجوی گزینه‌های جایگزین سوق داده است.

جایگزینی نیروگاه‌های زغال‌سنگ با منابع انرژی پاک

جایگزینی سودآور ۸۰۰ نیروگاه زغال‌سنگ به نیروگاه‌های تولید انرژی پاک گامی بسیار امیدوارکننده اما کوچک در این مسیر محسوب می‌شود. در این میان یافتن راه‌های جایگزین برای تأمین مالی از کار انداختن و سبز کردن نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدیدتر برای دستیابی به اهداف اقلیمی بدون به خطر انداختن امنیت انرژی، دستاوردهای اقتصادی و توسعه انسانی حیاتی است.

هموارسازی مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه

سودآوری انرژی خورشیدی دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است، اما به‌تنهایی برای سقوط زغال‌سنگ کافی نیست. به عبارت ساده‌تر، از کار انداختن ۸۰۰ نیروگاه مورد نظر تا پایان دهه جاری اتفاقی دل‌گرم‌کننده، اما ناکافی است و جهان باید اطمینان حاصل کند این اقدام تنها آغازی بر افزایش تلاش‌های هماهنگ سیاست‌گذاری و تعهد مجدد به تأمین مالی اقدامات آب‌وهوایی باشد.

کد خبر 765200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.