میزبانی اصفهان در توسعه جهانی ورزش زورخانه‌ای موثر است

استاندار اصفهان گفت: میزبانی اصفهان، برای توسعه این رشته ورزشی در جهان موثر خواهد بود زیرا رشته ورزش زورخانه‌ای و باستانی با تاریخ اصفهان عجین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی‌، استاندار اصفهان امشب_ پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ در مراسم افتتاحیه نخستین مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای ضمن خوش آمدگویی و خیرمقدم به باستانی‌کاران کشورهای مختلف و تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: خوش‌حالم که نخستین مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای به میزبانی ایران اسلامی و در اصفهان برگزار می‌شود. قطعاً میزبانی اصفهان، برای توسعه این رشته ورزشی در جهان مؤثر خواهد بود زیرا رشته ورزش زورخانه‌ای و باستانی با تاریخ اصفهان عجین شده و قدیمی‌ترین زورخانه‌های کشور در اصفهان بنا شده است.

وی افزود: این رشته ورزشی متفاوت با دیگر رشته‌های ورزشی است. همانگونه که رهبر معظم فرمودند ورزش باستانی تنها یک ورزش نیست بلکه یک فرهنگ و تاریخ است. در واقع باید گفت ورزش باستانی ورزش ایرانیان است و با ورود اسلام به این مرز و بوم از اسلام تأثیر گرفت و عجین با جوانمردی و فرهنگ اسلامی شد.

مرتضوی تصریح کرد: با استفاده از جوانمردی و خصایص اخلاقی امام علی (ع) این ورزش را در راستای کمک به خلق و مردم همچنین جوانمردی تعریف شده است. امروز ورزش زورخانه‌ای به عنوانی میراثی غنی از سوی ایران اسلامی در جهان مطرح است و به همین دلیل روز ۱۸ شوال که روز پیروزی امیر مؤمنان مقابل شر مطلق به نام روز فرهنگ ورزش پهلوانی از سمت ایران در یونسکو نام گزاری شد.

استاندار اصفهان گفت: باستانی‌کاران در کنار ورزش با نگاه به فتوت و جوانمردی و خصایص اخلاقی و منش مولای متقیان خود را در راه راستین و رستگاری، رشد و تکامل ذهنی قرار می‌دهند و در همین مسیر زندگی خود را به شکلی رقم می‌زنند که در مقابل ظالم و ظلم ایستاده و سینه سپر کنند. همچنین ورزشکاران زورخانه‌ای از مولای متقیان فرامی‌گیرند تا خاضع، متواضع و هم نوع دوست باشند و حامی مظلومان باشند.

مرتضوی بیان کرد: همه اجزا زورخانه از اشعار مرشد، نوع ورزش و اساتید همه از احترام و خضوع نسبت به بزرگان و پیشکسوتان در کنار بزرگ مردی است. در این ورزش حتی در اشعار مرشد نیز به کسب فضائل انسان کامل اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان در این رویداد میزبان بیش از ۲۰ کشور از آسیا، آفریقا و اروپا است و امیدوارم این مسابقات نقطه‌عطفی برای انتشار فرهنگ پهلوانی در جهان باشد.

کد خبر 765077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.