انقلاب تابستانی Summer Solstice  ۲۰۲۴ به وقت ایران چه ساعتی است؟

انقلاب تابستانی Summer Solstice در سال ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۰ به وقت گرینویچ، در تاریخ _ پنجشنبه بیستم ژوئن_ رخ خواهد داد؛ این زمان به وقت ایران در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد فردا _جمعه اول تیر _ رقم خواهد خورد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طولانی‌ترین روز سال (انقلاب تابستانی Summer Solstice) در روزهای بیستم، بیست‌ویکم یا بیست‌ودوم ژوئن مشاهده می‌شود، زیرا بستگی به زمانی دارد که خورشید به شمالی‌ترین نقطه خود از استوای سماوی برسد. انقلاب تابستانی بیشترین ساعات روشنایی روز را دارد، چراکه خورشید طی آن در طولانی‌ترین مسیر خود در آسمان حرکت می‌کند.

این روز نشان‌دهنده آغاز تابستان نجومی است و پس از آن با نزدیک شدن به اعتدال سپتامبر و آغاز پاییز، روزها کوتاه‌تر می‌شوند. مردم هزاران سال است که این روز را جشن می‌گیرند و هر فرهنگ روش‌های خاص خود را برای جشن گرفتن آن دارد.

انقلاب تابستانی Summer Solstice  ۲۰۲۴ به وقت ایران چه ساعتی است؟

تاریخ انقلاب تابستانی ۱۴۰۳

روز انقلاب تابستانی به‌عنوان نقطه میانی تابستان و طولانی‌ترین روز سال، زمانی رخ می‌دهد که خورشید در دورترین نقطه خود از خط استوا قرار دارد. این روز که به‌عنوان اولین روز تابستان نیز شناخته می‌شود، چندین سال در بیست‌ویکم ژوئن رخ داد، اما در سال ۲۰۲۴ پس از گذشت ۲۲۸ سال، در پنجشنبه بیستم ژوئن ساعت ۲۰:۵۰ به وقت گرینویچ در نیم‌کره شمالی رخ می‌دهد.

آخرین انقلاب تابستانی بیستم ژوئن در سال ۱۷۹۶ و آخرین انقلاب تابستانی بیست‌ودوم ژوئن در سال ۱۹۷۵ رخ داد و تاریخ آن تا سال گذشته بیست‌ویکم بود. در این زمان نیم‌کره جنوبی کوتاه‌ترین روز سال یا روزی را تجربه خواهد کرد که کمترین مدت تابش نور خورشید را دارد و در اصل شاهد انقلاب زمستانی خواهد بود.

انقلاب تابستانی در گذشته و امروز

انقلاب تابستانی یک رویداد فرهنگی مهم در بسیاری از جوامع باستانی تلقی می‌شده است. در فرهنگ‌های نوسنگی اروپای شمالی و مرکزی نیز تاریخ چرخه‌های زراعی با انقلاب تابستانی مرتبط بوده است. مردم فرهنگ‌های سلتیک، اسلاو و ژرمن به‌طور سنتی این روز را با روشن کردن آتش برای تقویت انرژی خورشید در طول فصل زراعی و تضمین برداشت سالم جشن می‌گرفتند.

انقلاب تابستانی Summer Solstice  ۲۰۲۴ به وقت ایران چه ساعتی است؟

انقلاب ژوئن در مصر باستان به قبایل مصری کمک می‌کرد تا سیل سالانه را پیش‌بینی کنند، زیرا این روز با بالا آمدن رود نیل مطابقت دارد. آن‌ها از این روز به‌عنوان نشان‌گری برای برنامه‌ریزی کاشت و برداشت محصولاتشان استفاده می‌کردند و رومیان باستان روزهای منتهی به انقلاب ژوئن را برای برگزاری جشن وستالیا، جشنی مذهبی برای بزرگداشت وستا (الهه آتشگاه)، سپری می‌کردند.

امروزه نیز اقوام و مذاهب مختلف در سراسر جهان انقلاب ژوئن را با ریشه‌هایی در سنت‌های فرهنگی و اعتقادی خود برگزار می‌کنند. در شمال اروپا از این روز به‌عنوان «نیمه تابستان» یاد می‌شود. مسیحیان و کاتولیک‌ها نیز از این روز برای بزرگداشت روز سنت جان به مناسبت تولد جان باپتیست استفاده می‌کنند.

استون‌هنج و انقلاب تابستانی

این باور وجود دارد که دایره سنگی متمایز استون‌هنج زمان دقیق انقلاب تابستانی را در ژوئن تعیین می‌کند.به نظر می‌رسد که دایره‌های سنگی متعدد این بنا از دوران نوسنگی حول حرکت خورشید در انقلاب ساخته شده است. با این حال از آنجا که هیچ گزارش مکتوبی از این دوره زمانی وجود ندارد، تعیین هدف دقیق این بناهای صخره‌ای دشوار است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که سنگ‌ها به دقت در موقعیتی قرار گرفته‌اند که با حرکات خورشید هماهنگ شوند و حرکت خورشیدی را در انقلاب‌های تابستانی و زمستانی قاب‌بندی کنند.

انقلاب تابستانی Summer Solstice  ۲۰۲۴ به وقت ایران چه ساعتی است؟

کد خبر 764983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.