از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

در ششمین ایستگاه از سلسله ویژه‌برنامه‌ انتخاباتی «امین جمهور» میزبان مسئولان کمیته دانشجویی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بودیم تا به بررسی گفتمان ۵ تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از مهم‌ترین حوادث تلخ نظام جمهوری اسلامی است، حادثه‌ای که موجب شد کشور وارد یک انتخابات زودهنگام شود و قرار است هشتم تیر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. بسیاری اعتقاد دارند عملکرد اجرایی و ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور شهید موجب شد تا تراز دولت و رئیس‌جمهور در ایران ارتقا پیدا کند. انتظار مردم از دولت آینده و رئیس‌جمهور بعدی استمرار حرکتی است که در دولت سیزدهم و توسط رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

به‌منظور بررسی ویژگی‌های رئیس دولت چهاردهم در چهارمین مناظره انتخاباتی از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری ایمنا با عنوان «امین جمهور» میزبان «احمدرضا بنائیان» مسئول ستاد دانشجویی محمدباقر قالیباف، «مصطفی میررمضانی» مسئول ستاد دانشجویی مسعود پزشکیان، «دانیال محمدی» مسئول ستاد دانشجویی علیرضا زاکانی، «حامد فدایی» مسئول ستاد دانشجویی سعید جلیلی و «مجتبی الهیاری» مسئول ستاد دانشجویی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در استان اصفهان بودیم؛ مشروح این نشست را از نظر می‌گذرانید:

ایمنا: دغدغه‌ای که امروز نسل جوان دارد و دولت چهاردهم باید آن را برطرف کند چیست؟

میررمضانی: فکر می‌کنم تصور من این است که در سال‌های اخیر نظام جمهوری اسلامی ایران با بحران‌های اساسی مواجه شد و اگر راهکاری برای آن پیدا نشود نه از خاک نشان خواهد بود و نه از ساکنانش.

بحران‌ها را تحت عنوان فساد، کارآمدی، اصلاح ناپذیری تقسیم می‌کنم. شاخص‌های فساد در کشور اسلامی ما در مقایسه با کشورهایی که حتی آن چنان توسعه یافته هم نیستند، وضعیت مناسبی ندارد. بخشی از اخبار فسادهای گسترده به بیرون سرریز می‌شود از فسادهایی مثل چای دبش گرفته تا دوران قبل تر گروه آریا، بابک زنجانی و.... این حجم از فساد زیبنده کشور نیست و مردم به ویژه نسل جوان نمی‌تواند با این قضیه کنار بیاید که خود درگیر جزئیات معاش باشد و چنین ارقام بزرگی اختلاس شود. فساد مثل میل کردن چیزی است.

مورد بعدی ناکارآمدی است که مثل حیف کردن چیزی است. یعنی پول‌ها ریخت و پاش شده است. مثلاً بعضی کاندیداهای انتخابات بعد از پایان دوره مدیریت بدهی‌های میلیاردی روی دست سیستم خود می‌گذارند و بعد با نهایت اعتماد به نفس صحبت از بهره‌وری می‌کنند. این هم مطالبه ما است که کارآمدی سیستم افزایش پیدا کند.

مورد بعدی اصلاح‌ناپذیری است. سیستم‌های سیاسی اگر منعطف در برابر خواست مردم نباشند، دچار جمود نعشی می‌شوند. ما برای اینکه مطالبه کنیم که با دختران و جوانان ما خوش رفتاری کنید و یا اجازه نواختن موسیقی توسط نیمی از جامعه روی سن بدهید باید شاخ غول بشکنیم. سیستم باید بر اساس نظر مردم خود را تغییر دهد و من فکر می‌کنم این سه دسته بحران‌های نظام ما و مطالبات اصلی ما هستند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

محمدی: دغدغه ما از دولت بعدی تولید است. اگر بتوانیم تولید را به جای درستی برسانیم می‌توانیم آن شور و نشاط و رقابت‌زایی و بحث کسب و کار و معیشت را حل کنیم.

در مورد ناکارآمدی من هم موافقم؛ ما نباید با این حد از فساد در جامعه مواجه باشیم. یکی از مباحثی که موجب فساد می‌شود برپا نشدن قسط در جامعه است. ما از شایسته سالاری دور شدیم و این هم در طول ۳۰ سال ریل گذاری غلط اتفاق افتاده است چرا که عده‌ای ریل گذاری‌هایی کردند که بر خلاف ایدوئولوژی‌های اصلی نظام بوده و نظام را به بی‌راهه کشاندند که در مقابل عده‌ای دیگر آن را با چنگ و دندان نگه داشتند.

فساد نفس اماره در خودمان است. اگر توانستیم خود را اصلاح کنیم می‌توانیم مصلح اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشیم که آن هم به قسط بر می‌گردد. ما باید قیام کننده بر قسط باشیم و موضوع دِین در فرایض اسلامی را گفتمان کنیم. ما با بحث‌های مدنی لیبرال دموکراسی نمی‌توانیم قسط و عدالت اجتماعی را در جامعه ایجاد کنیم.

در مورد فساد ستیزی در ابتدا باید به ساختارهای فسادزا بپردازیم. تا زمانی که ما ساختارهای فسادزا را نتوانیم حل کنیم نمی‌توانیم به فکر اصلاح و کارآمدی مسئولان باشیم. با یک دستمال کثیف نمی‌توانیم شیشه‌های تمیز را پاک کرد.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

فدایی: در مورد جوانان در ابتدا باید بدانیم دغدغه جوانان و دانشجویان چیست. دانشجویی در یک دانشگاه تحصیل می‌کند و فارغ‌التحصیل می‌شود. بعد از فراغت از تحصیل مشخص نیست کاری پیدا می‌کند یا خیر! یا کاری که پیدا می‌کند متناسب با تحصیل او باشد یا خیر! یا کار او حل معضلی از جامعه هست یا خیر! باید به این موضوع به صورت کلان نگاه کنیم. بدین نحو که بگوییم هر دانشگاهی چه مأموریتی را بر عهده بگیرد. آقای جلیلی معتقدند که برای هر مسئله‌ای برنامه‌ای دارند و واقعاً هم همینطور است. چه می‌شود که فلان دانشگاه آمریکا در همین قضایای اخیر و اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند که باید روابط اقتصادی با این رژیم قطع شود و برای آن راهکار ارائه می‌دهد. برای دانشگاه‌های ما نیز می‌توان بر اساس پتانسیل دانشگاه‌ها و غلبه آنها بر برخی مسائل مأموریت تعریف کرد. این مسائل ارتباط مستقیم با جوانان و دانشجویان دارد.

وقتی دانشجو و جوان می‌بیند در جامعه فسادی اتفاق می‌افتد ناامید می‌شود و عقل حکم می‌کند که از این افراد بپرهیزیم. من چند نمونه را بیان می‌کنم از جمله آقایان حسین فریدون، مهدی جهانگیری، عراقچی، هادی رضوی، خانم شبنم نعمت‌زاده که مایه عبرت هستند. باید منشأ این فساد را پیدا کرد تا دوباره به سراغ آنها نرویم.

وقتی دانشجو و جوان می‌بیند که در کشور رانت و رانت بازی اتفاق می‌افتد ناامید می‌شود. دختر آقای پزشکیان چگونه وارد پتروشیمی شده و مسئولیت گرفته است؟

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

بنایان: بعضی دوستان حاضر در این جلسه، متأسفانه در سال ۸۴ در ستاد آقای معین بودند. سال ۸۸ در ستاد جوانان آقای موسوی و سال ۹۲ در ستاد آقای روحانی بودند و امسال هم در ستاد جوانان آقای پزشکیان حضور دارند. چرا این جوانان پیر نمی‌شوند؟!

نمی‌دانم چند درصد جوانان ما این مطالبه را دارند که چرا خانم‌ها نمی‌توانند نوازندگی کنند؟ می‌گفتند در دولت آقای رئیسی قرار است بین خانم‌ها و آقایان دیوار کشیده شود اما دیدیم که در دولت شهید رئیسی بود که خانم‌ها توانستند به ورزشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

به موضوع فساد اشاره کردند. آقای پزشکیان در مناظره‌ها گفت که رتبه ۱۵ فساد از آخر را داریم در حالی که سازمان‌ها شفافیت بین‌المللی در گزارش سال ۲۰۲۳ از ۱۰۰ امتیاز ادراک فساد، ایران بیست‌وچهارم و در بین ۱۸۰ کشور رتبه صدوچهل‌ونهم را دارا است.

یکی از مهمترین مطالبات جوانان موضوع مسکن است. در کشور ما حدود یک درصد زمین‌ها مسکونی است و می‌توان آن را به ۳ درصد برسانیم. کل پروژه‌های مسکن مهر ۹ هزار هکتار بوده که می‌توان آن را به ۳۳۰ هزار هکتار در برنامه هفتم توسعه ارتقا داد که می‌توان با این اقدام انحصار زمین را شکست.

دغدغه بعدی جوانان کنترل تورم است که به ازدواج جوانان هم بی ارتباط نیست. در این موضوع متأسفانه با یکسری روش‌های غیرعلمی مواجهیم و روش علمی توسط برخی کاندیداها نادیده گرفته شده است. در کنترل تورم باید به دو معضل توجه کرد یکی کنترل نقدینگی و دوم رفع ناترازیها است.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

الهیاری: بحث اصلی آقای قاضی‌زاده هاشمی بحث جوان گرایی است. طبق فرموده رهبر انقلاب جوان گرایی یعنی یک عاملی بین دولت و مردم وجود داشته باشد که بتوان نخبگان جوان را جذب کرد اما هیچ دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون نتوانسته این اقدام را انجام دهد. آقای قاضی‌زاده هاشمی روی این موضوع و خانواده و مردم بسیار حساس هستند و بنا دارد از پایه و اساس یعنی خانواده را اصلاح و به جامعه بکشانند.

معیشت یکی از دغدغه‌های جوانان است که به معضلاتی در حوزه خانواده مانند طلاق دامن می‌زند. آقای قاضی‌زاده در حال حاضر هلدینگ و دولت کوچکی با عنوان بنیاد شهید را در اختیار دارد که در آن تمام برنامه‌های ایشان اجرا شده است. با توجه به اینکه ایشان یکی از معاونت‌های شهید رئیسی را بر عهده داشت، بنا دارد اهداف شهید رئیسی را در این زمینه دنبال کند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

ایمنا: اگر کاندیدای شما رأی بیاورد می‌تواند، این خواسته‌ها را برآورده کند؟ با انتخاب کاندیدای شما شاهد چه تحولاتی در حوزه دانشجویی خواهیم بود؟

میررمضانی: متأسفم کشور به جایی رسیده که در مورد افراد قضاوت می‌کنند. در آستانه میان‌سالی ام اما هنوز جوان حساب می‌شوم. خداوند در قرآن هم فرموده اگر شما به دنبال قسط هستید، اجازه دهید مردم این قسط را مستقر کنند. اجازه دهید خبرنگاران دست فاسدان را بگیرند. وقتی در کشوری جای خبرنگار زندان است و امثال صبا آذر پیک قبل از شروع رقابت‌های انتخاباتی زندان می‌شوند که دهانشان بسته شود و فسادهای میلیارد میلیاردی بعضی از کاندیداها عیان نشود هیچ دولتی نمی‌تواند کاری کند چون قسط را باید مردم مستقر کنند.

ساختار انتخابات ایران ساختار فشلی است. در کشورهای پیشرفته جهان از ماه‌ها بلکه سال‌ها قبل کاندیداهای مختلف مشخص شده‌اند، احزاب با آنها کار می‌کنند. میتینگ برگزار می‌کنند، همفکری کرده و برنامه‌های پخته ارائه می‌دهند. فقط در کشور ما است که سه هفته مانده به انتخابات متوجه می‌شویم چه کسانی قرار است در انتخابات شرکت کند و به همین دلیل استانداردهای انتخاباتی در کشور ما به شدت تنزل پیدا کرده است. اگر از بعد انقلاب تا امروز به کاندیداها و مناظره‌ها دقت کنید متوجه این موضوع خواهید شد.

هیچیک از کاندیداها متأسفانه برنامه‌های آن‌چنانی ندارند، اما اگر بخواهیم برای آقای پزشکیان ریش گرو بگذاریم به جهت اینکه در ساختار حقیقی و حقوقی ایران رئیس جمهور معذوریت‌هایی دارد، ممکن است کاندیداها نتوانند همه شعارهای خود را محقق کنند. با این حال ما به کارنامه و برنامه نگاه می‌کنیم و بعد به این نتیجه می‌رسیم که علی رغم همه مضیقه‌هایی که آقای پزشکیان در دوران وزارت داشته، توانسته خیلی از وعده‌های خود را عملی کند و در نظام سلامت قدم‌های بزرگی بردارد. مزیت اصلی ایشان این است که صدای معترضین است و می‌تواند صدای نسل Z باشد، ایشان صدای اعتراضی است که خاموش شده است و اگر صدای این اعتراض به بهانه غربی بودن شنیده نشود، جوانانی که در گرو کشور یا حتی دین و نظام دارند را برانیم چیزی برای کشور حاصل نخواهد شد. به نظر من ایشان می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند چون واقع‌بینانه قول می‌دهد و رؤیا فروشی نمی‌کند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

محمدی: آقای زاکانی از ابتدا با شعار دولت پاک و خدمتگزار آمده و انشاالله بتواند با همان دست پاکی شر مفسدین را از سر این نظام و مملکت کم کند.

ما از صحبت‌های آقای پزشکیان هیچ برنامه‌ای استنباط نکردیم. ایشان هیچ راهکاری ندارد. در کارنامه ایشان هم کار خاصی که انجام شده باشد وجود ندارد. با این حال می‌دانیم ساختار نظام پزشکی دست چه کسانی است و آقای پزشکیان هم در آن ساختار بوده است که انشاالله در آن ساختار حل نشده باشد.

مبنای برنامه‌های آقای زاکانی فساد ستیزی است. یعنی بتوانیم با مفسدین با سیاست‌گذاری‌های درست مبارزه کنیم. باید سودهای بانکی و بنگاه داری بانکی و بورس را اصلاح کرد تا نتوانند اعمال قدرت و نفوذ کرده و فساد ایجاد کنند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

فدایی: وقتی شهید رئیسی در فضای مناظرات و گفت‌وگوهای انتخاباتی آمدند، با خود اخلاق انتخاباتی جدیدی را وارد این فضا کردند. فضایی که می‌گوید لازم نیست به هم تهمت بزنیم، دروغ بگوییم و همدیگر را مورد عتاب قرار دهیم. از طرفی آقای جلیلی با حضور در انتخابات انقلاب دیگری را رقم زد.

آقای جلیلی وارد فضای انتخابتی شد با این ادعا که ۱۱ سال تک تک مسائل کشور را مورد بررسی قرار داده، کارگروه‌های مختلف تشکیل داده و از افراد و احزاب و مدیران دولت‌های مختلف دعوت کرده تا برنامه‌های پیش بینی شده به جای درستی برسد. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا این برنامه‌ها ۱۰۰ درصد درست است؟! قاعدتاً خیر. اما ایشان پک برنامه کاملی در حوزه‌های مختلف سیاسی، ورزش، جوانان، فرهنگ، اقتصاد و … دارد.

در مورد مسائل اقتصادی دیده شده که مشکلات کشور به دلیل اداره کشور به صورت سازمانی است. مثلاً وزارتخانه‌ای بودجه بیشتری می‌برد و در مقابل توجهی به سایر وزارتخانه‌ها نمی‌شود. در تقسیم بندی بودجه‌ها این اتفاق می‌افتد. راهکار این است که رئیس جمهور فهم دقیقی نسبت به مسائل کشور داشته باشد.

تجربه ۱۱ ساله آقای جلیلی در فضای دولت سایه که همراه دولت‌ها بوده است، تأیید تسهیل و تکمیل شعار اصلی دولت سایه بود. اعتقاد دارم در وضعیت فعلی بهترین اتفاق این است که ایشان پا به میدان گذاشته است. مردم از شعارهای توخالی خسته شده‌اند. عده‌ای که شعار آزادی و … می‌دهند؛ بگویند می‌خواهند چه کنند؟!

برخی فقط برای مشارکت پا به میدان گذاشتند، حالا تأیید صلاحیت شده‌اند اما برنامه ندارند. در دانشگاه تهران می‌گویند برنامه ندارم، حالا رأی بیاورم ببینیم چه می‌شود!

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

بنایان: حرکتی از ۹۸ شروع شد که عده‌ای هنوز دنبال مذاکره بودند و چشم به غرب دوخته بودند. می‌خواستند برجام ۲ را رقم بزنند اما در این طرف دولت انقلابی روی کار آمد و همزمان قانون اقدام متقابل تصویب شد و اجازه ادامه برجام داده نشد. شهید رئیسی که سر کار آمد اصلاحاتی در حکمرانی ما رخ داد. بعد برنامه هفتم نوشته شد و حرکتی شد که امید است ادامه پیدا کند. به هر روی خداوند خواست و آقای رئیسی به درجه شهادت رسید. همین امر آقای قالیباف را قانع کرد که برای اجرای برنامه هفتم توسعه و ادامه دادن مسیر شهید رئیسی به میدان بیاید.

یادمان هست که در اواخر دولت آقای روحانی، کشور دو سال بدون برنامه بود و آقای روحانی زیر بار اینکه برنامه‌ای نوشته شود، نمی‌رفت.

کنترل تورم و رفع ناترازی‌ها مرد میدان می‌خواهد. ناترازی انرژی وضعیت وحشتناکی دارد. نرخ بالای فروش نفت از برکات دولت شهید رئیسی بود با این حال هنوز کیفیت کوره پایین است و درصدی پِرت می‌شود.

در دولت جدید باید به اصلاح نظام بانکی پرداخته شود. سقف مالیات و بودجه افزایش پیدا کرده است. مالیات بر عایدی سرمایه و … در نیز قالب برنامه هفتم آورده شده است که شهید رئیسی و آقای قالیباف در جریان آن بودند و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

نرخ تورم در زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت نزدیک ۵۰ درصد بود اما امروز در حال وارد شدن به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد است. نرخ بیکاری ۱۲ درصد بود و الان ۸ درصد است. سرمایه گذاری در کشور از یکی دو میلیارد دلار به حدود ۸ میلیارد دلار رسیده است. در این مدت با خیلی از کشورها قرار داد طولانی مدت راهبردی بستیم. به نظرم آقای پزشکیان برنامه ندارد که می‌گوید نمی‌توان کار کرد.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

الهیاری: در نظام جمهوری اسلامی همه سوار یک کشتی هستیم و این کشتی رو به جلو حرکت می‌کند. به یاد دارم که سردار سلامی چند سال پیش صحبتی کرد و گفت در تنگنایی قرار داریم که پس از چهار پنج سال می‌توانیم از آن تنگنا عبور کرده و به ساحل امن برسیم.

انتقاد من به آقای پزشکیان این است که نمی‌توان سیاست خارجی را به کشورهای غربی گره زد و تجربه نشان داده که این امر پاسخگو نیست چون غربی‌ها برای رسیدن ما به آن ساحل امن ایجاد مزاحمت می‌کنند. ما مخالف آقای پزشکیان نیستیم. و به حضور ایشان در انتخابات و نیز طرفداران و آرای ایشان احترام می‌گذاریم اما غربی‌ها اجازه نمی‌دهند افکار آقای پزشکیان در کشور پیاده شود و به ما ضربه می‌زنند. مطمئناً اختلاف ما با امثال آقای پزشکیان بر سر منافع کشورمان است.

در سیاست خارجی دولت آقای قاضی‌زاده هاشمی چشم به غرب ندوخته است. دولت آقای رئیسی در این حوزه داشت به پیشرفت‌هایی می‌رسید تا این اتفاق ناگوار افتاد.

برنامه‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی بر محور خانواده و مردم است. اگر سیاست‌های خود را از خانواده شروع کنیم موفق تر عمل خواهیم کرد. با توجه به تجربه موفق ایشان در بنیاد شهید، هدف ما کوچک کردن دولت است و بنا است بار سنگینی از روی دوش دولت برداشته شود و در مقابل با توانمندتر کردن بخش خصوصی زودتر به اهداف برسیم.

مهمترین اصل در برنامه‌های دولت آقای قاضی‌زاده، برنامه هفتم است که به ۲۴ بند آن متعهد است. آقای قاضی‌زاده بنا دارد از پایه بسازد تا جوانان زودتر تحصیلات خود را تمام کنند و وارد بازار کار شوند و نخبگان به خواسته‌های خود برسند.

روزی که شهید رئیسی دولت را تحویل گرفت مخالفان می‌گفتند که دلار به ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید اما این اتفاق نیفتاد و تا حدودی نرخ آن ثابت ماند که همین ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار توانمندی است و نباید آن را نادیده گرفت.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

ایمنا: در مورد سایر صحبت‌های نماینده نامزدها اظهار نظر کنید؟

میررمضانی: در مورد دانشگاه‌ها دادن مأموریت به دانشگاه‌ها پول و تکنولوژی می‌خواهد. رسالت دانشگاه علوم پزشکی این است که واکسن کرونا بسازد؛ خب پول و تکنولوژی می‌خواهد. اصلاً واکسن‌های داخلی چه شد؟ نمی‌شود درهای کشور را بست و بگوییم از داخل پیشرفت می‌کنیم. ما از چین کمونیست تر و از مارکس مارکسیست‌تر نیستیم. چین هم تا حدی پذیرفته که با آمریکا مراوده داشته باشد.

اقتصاد رشته‌ای پیچیده با مبانی بسیار ساده است. وقتی می‌گوئیم تورم باید بپذیریم که تورم ام الافساد اقتصاد است. برای جبران ناترازی ها و تورم و … پول چاپ می‌کنیم در حالی که برای رفع تورم باید درهای کشور باز باشد تا سرمایه گذاران خارجی به کشور بیایند.

اصلاً مفسدان چه کسانی هستند؟ اگر آقای نعمت زاده یا حسین فریدون و … فساد کرده‌اند باید محاکمه شوند و پوستشان را بکنید. اگر بابک زنجانی فساد اقتصادی داشت هم همینطور. اگر آقای خاوری که چفیه می‌انداخت و پول‌ها را به کانادا برد هم فساد کرد باید پوستش را بکنید. فساد جناح نمی‌شناسد. من معتقدم دست اصلاح طلبان تا حدی پاک‌تر است.

من عضو تشکیلاتی اصلاح طلبان نیستم و از ورود دختر آقای پزشکیان به پتروشیمی هم خبر ندارم اما ورود به پتروشیمی کار سختی نیست. آنها که دامادشان مشاور آن‌چنانی شهردار می‌شوند و قراردادهای شهرداری را تنظیم می‌کنند هم باید پاسخ بدهند.

فلان وزیر که دستش آلوده به پرونده چای دبش است نزدیک به کدام جریان سیاسی است؟ اصراری ندارم که بگویم جوانم. در دولتی که تورم را به ۴۰ درصد رساند و بدترین دولت بعد از انقلاب است از سن شناسنامه‌ای هم پیرتر شدیم. من نگفتم که جوانان تنها دغدغه نوازندگی دارند؛ گفتم این صدای بخشی از نسل ما است. تورم از کجا می‌آید؟ از دلارهایی که به ترکیه و دبی می‌رود. باید این سرمایه را به کشور بیاوریم.

بنگاه‌های اقتصادی را نبندید چون روسری یک خانم کمی عقب است. من به این قضیه نقد مذهبی دارم. برخلاف فرموده امام علی (ع) معاش مردم را می‌بندید به خاطر اینکه مشتری او حجابش را رعایت نکرده است. انوقت می‌خواهید مسلمان بماند؟ شما دغدغه دین دارید؟ آیا در آیات حجاب نگفته مردها نظرشان را حفظ کنند؟ یک بخشی از آیه را زیر پا می‌گذارید که بخش دیگری از آن را اجرا کنید؟ موضوع حجاب بخشی از دغدغه جوانان از حیث داشتن آزادی است و من از حیث دیگری می‌گویم که اگر نگران دین هستید آن را بی آبرو نکنید.

محمدی: اصولاً عزیزان اصلاح طلب از یک واژه کلیدی شروع می‌کنند. شما نماینده اصلاح طلبان هستید چون آقای پزشکیان اصلاح طلب است. هر کس در جبهه انقلاب فساد کرده هم باید با او هم برخورد شود که شده است. اما کسانی که خودشان مبنای فساد اقتصادی را در کشور گذاشتند نباید در مورد فساد صحبت کنند.

فدایی: اینکه در مورد مأموریت دادن به دانشگاه‌ها از نمی‌شود صحبت کردید؛ به نظرم نگویید نمی‌شود، بگویید نمی‌توانیم. البته عده‌ای هستند که بتوانند و برنامه جامع داشته باشند. در مورد اینکه می‌گوئید درها باز باشد باید گفت نمی‌توان درها را هم به روی کسی باز گذاشت که نمی‌خواهد با ما کار کند. ما دوران دیپلماسی التماسی را داشتیم. چه اتفاقی افتاد؟!

خدا رحمت کند شهید امیرعبداللهیان را که چه درهایی را به روی همسایگان ما، حتی به روی کشورهایی که تاکنون با آنها ارتباطی نداشتیم، باز کرد و ما در دولت آقای جلیلی این فضا را ادامه می‌دهیم. چون معتقدیم فرصت‌های زیاد در همین کشورهایی است که در دولت آقای روحانی به آنها نگاه نشد و طبیعتاً دولت سوم آقای روحانی که همین آقای پزشکیان باشد هم به آنها نگاه نخواهد کرد، چون قرار است همان دیپلماسی حاکم شود.

در مورد ورود دختر آقای پزشکیان به پتروشیمی که گفتید کار ساده است؛ اتفاقاً رفتن به پتروشیمی ساده نیست. برای همه فارغ‌التحصیلان مهندسی ورود به پتروشیمی جذاب است اما ورود دختر ایشان مورد سوال است که باید جواب داده شود. سایر نامزدها هم در مورد کارهایی که اطرافیانشان انجام می‌دهند باید پاسخگو باشند.

در مورد نوازندگی و حجاب و … صحبت کردید؛ برفرض درست بودن آن را از زبان چه کسی می‌شنویم؟ سال ۹۰ آقای پزشکیان از امضاءکنندگان طرح سوال از احمدی نژاد بود که چرا گشت ارشاد را رها کرد؟

ما با آقای قاضی‌زاده هم نظریم، اما حل مسائل برنامه می‌خواهد و با صرف شعار نمی‌توان مشکلات را حل کرد. نگاه به خانواده زیبا است اما باید برای آن برنامه بدهید. اگر در فضای بنیاد شهید اقداماتی داشته‌اند باید گفته شود تا دیگران هم کار کنند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

بنایان: در این بخش از تمایزات آقای قالیباف نسبت به سایر کاندیداها می‌گویم.

در مورد سیاست خارجی باید توازن بین‌المللی را در نظر گرفت؛ حالا با نگاه به شرق و همسایگان هم می‌شود که در دولت شهید رئیسی هم نگاه همین بوده است. البته این نگاه نبوده که فقط به شرق بچسبیم چون شرق هم به دنبال منافع خود است.

فکر نمی‌کنم در دولت شهید رئیسی مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا ترک شده باشد حداقل اینگونه بوده که همیشه عمان یا قطر واسطه ما با آمریکا بوده‌اند و به همین خاطر حدود ۸ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ما آزاد شد. از طرفی ظرفیت زیادی در نگاه به شرق مانند بریکس و شانگهای به وجود آمد که به نظرم نزدیک‌ترین نگاه به شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان نگاه آقای قالیباف است.

نگاه شهید رئیسی در سیاست خارجی این بود که باید از ظرفیت شرق استفاده کرد و در کنار آن غرب را هم فراموش نکرد تا اگر روزی با شرق دچار مشکل شدیم در سیاست خود انعطاف داشته باشیم.

در مورد مسائل نگاه آقای قالیباف این است که باید برای رفع ناترازی‌ها سرمایه جذب کنیم. اول باید ساختار بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم که بخش اعظمی از آن در شرکت‌های دولتی است. استقلال بانک مرکزی را باید رسمیت ببخشیم تا دولت‌ها نتوانند زور بگویند که این در برنامه هفتم آمده است.

ائمه ما در مورد دین گریزی فرموده‌اند از دری که فقر می‌آید از در دیگر دین می‌رود. مردم ما نمی‌خواهند دین برود والا که در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی زیر یک درصد بود و در این سه سال به بالای ۵ درصد رسیده است.

به نظرم آنهایی عامل دین گریزی مردم شدند که کشور را به برجام گره زدند و همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشتند و برای بعد از برجام هم برنامه‌ای نداشتند. کشور ما الان در وضعیت سختی قرار دارد و رهایی از این مشکلات فردی را می‌خواهد که کف میدان بوده باشد.

آقای قالیباف از ۱۸ سالگی فرمانده جنگ بوده و بعد هم در هوافضای سپاه، شهرداری، پلیس تحول آفرین بوده است. کشور ما کسی را نمی‌خواهد که در اندیشکده ها بوده باشد. الان وضعیت به گونه‌ای است که رئیس جمهور باید سریعاً برنامه هفتم را پیگیری کند و تحول آفرین باشد که رسیدن به این مهم، مرد میدان می‌خواهد.

برخی نامزدها می‌گویند برنامه دارند؛ برنامه لازم نیست چون برنامه هفتم وجود دارد و مشخص است. در برنامه قبلی هم رشد ۸ درصد برای کشور پیش بینی شده بود اما کسی نبود که بخواهد آن را اجرا کند.

برای گرفتن تصمیمات سخت رئیس جمهوری می‌خواهیم که بتواند در لایه قدرت، اجماعی درست کند و در لایه مردم هم این اجماع را ایجاد کند که روش آقای قالیباف این بوده و هست. ایشان در مجلس جلوی طرح صیانت ایستاد. جلوی بعضی تبصره‌های عفاف و حجاب ایستاد. ایشان معتقد است که باید فضای مجازی مدیریت شود و از طرفی جلوی صیانت هم ایستاده است و این‌طور نیست که مثل بعضی کاندیداها فقط بخشی از مردم را در نظر داشته باشد.

الهیاری: دولتی که شهید رئیسی تحویل گرفت با یک ساختمان مخروبه روبرو بود، برجام که بهم خورد تمام معادلات را هم بهم زد، ما از خیلی مواضع هسته‌ای کوتاه آمدیم اما آنها به وظایف خود عمل نکردند، وقتی آقای رئیسی می‌گفت غربی‌ها همکاری نمی‌کنند باید چه می‌کردیم؟ باید از درون کشور را می‌ساختیم. باید به همسایه‌ها یا اقتصادهای کوچک‌تر نگاه می‌کردیم، با همه انتقادهایی که به دولت‌های چین و روسیه داریم اما باید از آنها تقدیر کرد چون در برهه‌ای که غرب همه درها را به روی ما بسته بود اگر چین و روسیه نبودند مردم ما آسیب بیشتری می‌دیدند، چون تحریم‌ها ظالمانه بود و راه دیگری وجود نداشت.

الان هم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و باید پیش بینی کنیم که اگر ترامپ پیروز شود باید چه کنیم؟ تمام کارشناسان معتقد بودند که در دولت شهید رئیسی دلار به ۱۵۰ هزار تومان برسد اما دولت ایشان در این سه سال خوب عمل کرد، در دولت آقای روحانی بزرگترین ضربه را از انرژی هسته‌ای خوردیم.

نمی‌خواهیم به یک کاندیدا هجمه وارد کنیم و برنامه‌های خود را می‌گوئیم، برنامه‌های دولت خانواده در راستای برنامه هفتم ۱۰۰ درصد خواهد بود. در این دولت علاوه بر یارانه ثروت هم به مردم خواهیم داد. آقای قاضی‌زاده به دلیل مدت طولانی که در مجلس حضور داشت و در جریان برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم بوده است، بنا دارد برای این برنامه به صورت برداشتن دیوار بین دولت و مردم حرکت کند تا خانواده بزرگ ایرانی محقق شود.

خانواده شعار بزرگی است چون هر چیزی باید از پایه اصلاح شود، سیاستمدارانی داریم که سن آنها بالا رفته است و جامعه باید بروز شود تا نخبگان وارد سیاست شوند و آنها را راهنمایی کنند، سیاست خارجی و سیاست کلی نظام هم باید بروز رسانی شود.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

راهبرد کاندیدای متبوع شما برای مشکلات دانشجویان و جوانان کشور چیست؟

میررمضانی: آقای پزشکیان هیچ وقت نگفته که برنامه ندارد. برنامه ایشان اجرای برنامه هفتم توسعه است.

در مورد ساختار پزشکی صحبت کردید، پزشکان تاپ لیستی دارند که خیلی پولدار هستند، کار غیرقانونی می‌کنند، زیرمیزی می‌گیرند و غیره و از این تاپ لیست‌ها قاضی‌ها، روحانیون و همه اصناف دارند. اما اکثر پزشکان با کمترین درآمد در دورافتاده‌ترین مکان‌ها کار می‌کنند و در دوران کرونا در خط مقدم مبارزه بودند و از قضا، آن پزشکان تاپ لیست، همگی با آقای پزشکیان مخالف‌اند چون آقای پزشکیان اساساً ضد مطب و سیستم خصوصی در نظام سلامت است.

طبق سوره قریش برای رفع مشکلات مملکت و عبور از سرما و سوز و خزان نیاز به الفت داریم. دوران ادبیات «بگم بگمِ» آقای زاکانی در همان دهه هشتاد تمام شد و بهتر است ایشان از نقش تانک بیرون بیاید و به کار دیگری بپردازد.

در مورد کارنامه اصلاح طلبان می‌گویم که من اصلاح طلب گفتمانی هستم نه اصلاح طلب جریانی؛ ولی اگر بخواهید کارنامه اصلاح طلبان را ببینید نگاهی به شاخصه‌های توسعه اقتصاد پس از انقلاب بیندازید؛ خواهید دید که دولت آقای خاتمی که شعار توسعه سیاسی می‌داد، یکی از موفق‌ترین دولت‌ها در عرصه اقتصاد بوده است. بنابراین اگر از سیاست حرف می‌زنیم به این معنا نیست که اقتصاد اهمیت ندارد یا برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

فرمودید دوستان مذاکره بلد نیستند؛ لابد آقای جلیلی مذاکره بلد است. ایشان ۶ سال در رأس مذاکرات هسته‌ای ما بود، چه ارمغانی آورد؟ مگر روسیه و چین شریک ما نیستند؟! ایشان حتی نتوانست این دو کشور را مجاب کند که پرونده ما به شورای امنیت نرود در حالی که چین و روسیه حق وتو داشتند. پس به نظر من آقای جلیلی نماد ناکارآمدی سیستم ما است.

از طرفی بحث سیسمونی دختر آقای قالیباف هنوز مورد سوال است؟ با شعار که چیزی حل نمی‌شود. مخالفان ایشان کجا هستند؟! چرا مخالفان و منتقدان را زندانی می‌کنند؟ اگر بخواهیم جلوی فساد بایستیم باید زبان منتقد دراز باشد.

در مورد حجاب هم، باید بپذیریم که جامعه ما تغییر کرده است، این موج انقلابیون اول انقلاب بودند که حالا تغییر کرده‌اند و این تغییر چیز میمون و مبارکی است.

محمدی: شهید رئیسی ضد فساد بود و همه می‌دانند اما از جایی که ریل گذاری نمایشی دولت آقای هاشمی شروع شد، فساد به صورت گسترده همانند یک سیل در قوه قضائیه پمپاژ شد تا جایی که نمی‌دانستند به کدام فساد بپردازند!

از تانک گفتید؛ آقای جهانگیری در انتخابات ۹۶ چه نقشی داشت؟ آرپی‌جی زن بود؟ آقای زاکانی تانک نیست بلکه فرد فساد ستیزی است که در مقابل فاسدان چپ و راست ایستاده است.

بر هر فردی نقد وارد است اما اینکه می‌گوئید از نظر گفتمان اصلاح طلب هستم کدام گفتمان را می‌گوئید؟ گفتمانی که به زیربناهای اسلامی حمله می‌کند یا گفتمانی که می‌گوید اسلام مبنا است و ما می‌خواهیم ساختار عقلایی برای ترویج اسلام درست کنیم؟ این را مشخص کنید.

اینکه می‌گوئید جلیلی مذاکره بلد نبود؛ شما بگویید مذاکره خوب چگونه است؟ اگر دفاع شخصی کار کرده باشید می‌دانید که می‌توان با انگشت کوچک حریف را به زمین زد. ما اعتقاد داریم تیم مذاکره کننده آقای روحانی با پنج جاسوس نه تنها انگشت کوچک که هر دو پا را به آمریکا داد و آمریکا زیر یک خم را گرفت و ما را بر زمین زد. به لطف خدا ولایت فقیه در کشور حضور داشت و نگذاشت کشور به باد برود.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

فدایی: آقای پزشکیان صراحتاً در دانشگاه تهران گفته که برنامه ندارد.

جلیلی بعد از چه کسانی برای مذاکرات به میدان آمد؟ از سال ۸۲ تا ۸۴ که ظریف و روحانی مسئول مذاکرات بودند! چه شد ما بتن ریختیم و چه اتفاقی افتاد که مجبور شدیم پلمپ‌ها را باز کرده از مذاکرات خارج شویم؟ در چنین شرایطی وارد مذاکرات شدیم و آنها اهرم فشار علیه ما آوردند؟ اشتون می‌گفت اگر این کارها را نکنید هیچ مذاکره‌ای ادامه نخواهد یافت و ما در آن شرایط غنی سازی را به ۲۰ درصد رساندیم و موفق شدیم. آمریکا فکرش را هم نمی‌کرد که ما موفق شویم.

آقای صالحی که همسو با آقای جلیلی نیست، صراحتاً می‌گوید که اگر من هم جای آقای جلیلی بودم و در آن شرایط و با چنان پیشینه‌ای وارد مذاکرات می‌شدم، همین کار را می‌کردم و همین سبک مذاکره را پیش می‌بردم.

درها را نباید بست اما بپرسید در چه دولت و در چند زمانی ما سفیر چین نداشتیم؟! فقط آمریکا و چند کشور دیگر را ببینیم؟! استقبال از سران چین با آن فضاحت در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. اگر آمریکا هم شرایط ما را پذیرفت مذاکره می‌کنیم و درها را نخواهیم بست.

آقای پزشکیان سال ۹۰ طرفدار گشت ارشاد بوده است. ایشان قبلاً می‌گفتند که حقوق پزشک بسته به شرایط تا ۲۰۰ میلیون هم می‌رود حالا می‌گوید تا ۲۵ میلیون؛ انگار واقعاً جامعه تغییر کرده است!

اقتصاد مبتنی بر نفت دولت آقای خاتمی در کوتاه مدت جواب داد اما الان چوب اقتصادی ناشی از بی عملی همان زمان‌ها است که می‌خوریم چون در آن زمان اقتصاد را فقط بر مبنای نفت جلو بردیم. شما چند نمونه از اقتصاد غیرنفتی آقای خاتمی را مثال بزنید؟

در مورد آقای قالیباف هم بد نیست بگویم که رفتن از این قوه به آن قوه تصمیم سختی نیست. ایشان صراحتاً گفته که از طرح صیانت دفاع کرده است.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

بنایان: به نظرم کشور در وضعیتی است که رئیس جمهوری در تراز شهید رئیسی را نیاز دارد. پس از عملیات وعده صادق ظرفیت بزرگی در کشور ایجاد شد و تهدیدات بزرگی هم به وجود آمده است. نظام جهانی چرخش پیدا کرده است و حالا در شرایط سال ۹۳ و ۹۴ نیستیم که یک دولت بیاید با آمریکا رفت و آمد کند و بعد ترامپی بیاید و زیر همه چیز بزند.

الان در شرایط چرخش نظام جهانی و جنگ طوفان الاقصی هستیم. الان ۱۰ سال پیش نیست در حالی که اصلاح طلبان در ۱۰ سال پیش مانده‌اند!

رئیس جمهور جدید باید ظرفیت‌ها، تهدیدات و نقاط ضعف و قوت را بشناسد و بر این اساس در میدان مسائل را پیگیری کند تا تحول رخ دهد که در این رابطه آقای قالیباف کارنامه مشخصی دارد.

در مورد فساد گفتند؛ آیا سیسمونی آوردن از ترکیه فساد است؟

گفتند جامعه تغییر می‌کند. حزب جمهوری اسلامی و بنیه ما مشخص است. آنها که تغییر می‌کنند چپ‌ها هستند. آیا اکبر گنجی را فراموش کردید که حالا ادعای آزادی اجتماعی می‌کند؟

امیدوارم آقای قالیباف همانطور که قبلاً زیرساخت‌های موشکی را درست کرد، در چهار سال آینده زیرساخت‌های اقتصادی کشور را هم درست کند.

از دغدغه‌های جوانان تا مبارزه با فساد در دولت چهاردهم

الهیاری: تنها دستاورد دولت آقای خاتمی گفت‌وگوی تمدن‌ها بود. ایشان تمام راهکارها را به رشد و فرهنگ تمدن اسلامی گره زده بود و اقتصاد را وابسته به غرب می‌دانست و ما از همان لحظه بزرگترین ضربه را خوردیم.

ما باید چین را در نظر بگیریم که با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خود، به قدرت رسید و از موضع قدرت وارد مذاکره با آمریکا شد. در این برهه زمانی که با جنگ بین روسیه و اوکراین، فلسطین و رژیم صهیونیستی و چین و تایوان روبرو هستیم، به یک رئیس جمهور انقلابی نیاز داریم تا سیاست خارجی را به هر قیمتی پیش نبرد و اقتصاد را به سیاست خارجی گره نزند.

آقای قاضی‌زاده هاشمی چهار دوره نماینده مجلس بود و جوان‌ترین کاندیدا است و می‌خواهد برنامه خود را حول محور خانواده که بسیار مهم است ارائه دهد. ایشان قصد دارد حلقه‌ای از نخبگان جوان انقلابی در بین دولت و مردم ایجاد کند.

کد خبر 764803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.