مراسم اربعین رئیس‌جمهور شهید ۷ تیر برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصلی‌ترین مراسم اربعین رئیس‌جمهور شهید ۷ تیر در مصلی تهران برگزار خواهد شد، گفت: هیئات و تشکل‌های مذهبی برنامه‌های شهید رئیسی را مردمی برگزار می‌کنند. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اولین نشست ستاد برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت رئیس جمهور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی عصر امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم خرداد در محل وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد؛ محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه طبق دستوری از طرف جناب آقای مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری مسئولیت ستاد اربعین رئیس‌جمهور شهید در ستادی که در سطح اول دولت تشکیل شد، برعهده اینجانب قرار داده شده است، اظهار کرد: در این ستاد برنامه‌ریزی به صورتی خواهد بود که فضای مراسم اربعین به‌سمت گروه‌ها و تشکل‌های مردمی برود تا وجهه مردمی دولت انقلابی که در سیره و سلوک و منش رئیس جمهور فقید تبلور پیدا کرده بود را به نمایش بگذاریم.

وی بدرقه و تشیع پیکر رئیس‌جمهور فقید را کم‌نظیر و همانند تشیع پیر امام راحل (ره) و شهید سلیمانی اتفاقی تاریخی دانست و افزود: پنج‌شنبه ۷ تیرماه مراسم اصلی اربعین رئیس‌جمهور شهید در تهران و محل مصلی امام خمینی (ره) تهران با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همزمان با تهران تمام استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه چهلم رئیس‌جمهور فقید را برگزار می‌کنند، تاکید کرد: خواهش ما این بود این مراسم کاملاً در اختیار هیئات و تشکل‌های مذهبی و جریان مؤمن مذهبی باشد بخاطر همین از آقای قریشی تقاضا کردیم، مسئولیت مردمی این مراسم را برعهده بگیرند.

اسماعیلی با بیان اینکه ایجاد فضایی عاطفی همراه با شور هدف ما از برگزاری مراسم چهلم رئیس‌جمهور فقید است، ادامه داد: مشی آیت‌الله رئیسی در طول عمر طولانی خدمت‌شان بدون ذره‌ای انحراف در مسیر امامین انقلاب بوده است و هیچ ناخالصی در عمر طولانی خدمت ایشان به تصدیق رهبر انقلاب وجود ندارد.

وی تسهیل و پشتیبانی و تمهید هرچه بهتر مردمی مراسم اربعین را وظیفه این ستاد برشمرد و گفت: سه‌شنبه ۱۲ تیرماه مراسمی در حرم رضوی با حضور خانواده رئیس‌جمهور فقید برگزار خواهد شد؛ همچنین مردم عراق به‌ویژه موکب‌داران اربعین بسیار تاکید داشتند مراسمی را برای ایشان برگزار کنند لذا سعی می‌کنیم مراسمی را قبل از محرم در نجف برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل، پشتیبانی و تمهید هرچه بهتر مردمی مراسم اربعین شهدای خدمت را وظیفه این ستاد برشمرد و افزود: سه‌شنبه دوازدهم تیرماه مراسمی در آستان قدس رضوی با حضور خانواده رئیس‌جمهور شهید برگزار خواهد شد. همچنین مردم عراق به‌ویژه موکب‌داران اربعین بسیار تاکید داشتند مراسمی را برای ایشان برگزار کنند لذا سعی می‌کنیم مراسمی را قبل از محرم در نجف برگزار کنیم.

رئیس ستاد برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت رئیس‌جمهور در پایان گفت: از تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها خواستارم یادمان شهدای خدمت را در مبادی ورودی خود برای همیشه نصب کنند تا یاد و خاطره شهدا زنده بماند.

در ادامه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به‌عنوان دبیر کارگروه تسریع روند اقدامات ستاد اربعین رئیس جمهور فقید با اشاره به اینکه چندین ساعت است که این کارگروه کار خود را آغاز کرده است، گفت: دو بخشنامه فارغ از این جلسه تنظیم شده است که یکی خطاب به استانداران زده شده است که متناسب با این ستاد در استان خود ستادی را شکل دهند و جدای از محورهای پیشنهاد ما برنامه‌هایشان را اعلام کنند.

وی ادامه داد: بخشنامه دوم به وزرا زده شده است تا آن‌ها نیز ستادی برای اربعین شهدای خدمت در محل وزارتخانه خود شکل دهند؛ برای آن‌ها نیز موضوعاتی به صورت پیش فرض پیشنهاد شده است و خواستاریم آن‌ها نیز برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند. یکی از برنامه‌ها پرداختن به مقام شهدا در حوزه‌های مختلف است و دیگری خدمات دولت سیزدهم است. پوشش زنده مراسم‌ها و پخش مستندها از سوی سازمان صدا و سیما توقع ما است؛ تولیدات درخصوص شهید امیرعبداللهیان کم است و باید بیشتر شود، زیرنویس برنامه‌ها در تلویزیون و پویش شهید جمهور از طریق صدا و سیما یک برنامه محوری که همه باید در آن شرکت کنند پویشی مربوط به اربعین است.

در بخش دیگری از این نشست سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها از برگزاری برنامه‌های گرامیداشت اربعین شهدای خدمت در بازه زمانی یک هفته‌ای با محوریت ادارات کل ارشاد استان‌ها خبر داد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به گزارشی از برنامه‌های سازمان اوقاف برای اربعین شهدای خدمت اشاره کرد و گفت: فضاسازی بقاع متبرکه، اعزام مبلغ و سخنران به سراسر کشور، برگزاری محافل قرآنی، چاپ پوستر و بنر و نصب آنها در بقاع متبرکه براساس محورهای تعیین شده در ستاد جزو برنامه‌ها ما خواهد بود، اما مهم‌ترین اتفاقی که ما دنبال می‌کنیم رونمایی از نرم افزار قرآنی «خدوم» در ایام اربعین شهدای خدمت است که نام این نرم‌افزار هم براساس شهدای خدمت نامگذاری شده است.

وی افزود: به واسطه اینکه اربعین شهدای خدمت همزمان با غدیرخم است، سخنرانان اعزامی بخشی از سخنان‌شان بعد از موضوع غدیر و انتخابات بیان خدمات شهدای خدمت خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- با بیان اینکه در ۱۰ تیرماه نشستی با موضوع «شهید آیت‌الله رئیسی و تعامل او با جهان» را خواهیم داشت، اظهار کرد: در ایام اربعین شهدای خدمت برنامه‌هایی در نجف و سوریه پیش‌بینی شده است، همچنین مصاحبه‌هایی با چهره‌های بین‌المللی در مورد شهدای خدمت خواهیم داشت که می‌تواند اتفاق جالبی باشد.

وی ادامه داد: در اینجا از همه اعضای ستاد بزرگداشت شهدای خدمت هم تقاضا دارم اگر مقاله متناسبی وجود دارد در خدمت ما بگذارند تا در مجلات و جراید محلی خارجی منتشر کنیم، همچنین کتاب‌هایی هم اگر موجود باشد می‌توانیم با ناشران خارجی به اشتراک بگذاریم.

ایمانی‌پور یادآور شد: آمادگی این را هم داریم چنانچه آثار هنری از سوی هنرمندان تولید شده است در قالب نمایشگاه‌های خارجی به نمایش بگذاریم، البته اگر این آثار در حوزه قدس و مواجه شهید رئیسی با این موضوع باشد بهتر است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخن خود گفت: ظرفیت خوبی در فضای مجازی فراهم کرده‌ایم و اگر دیگر بخش‌ها هم آثاری دارند برای نشر حداکثری برای ما ارسال کنند.

کد خبر 764339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.