جذب ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در قزوین

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) از هدف‌گذاری برای جذب و تحصیل ۲۰۰۰ نفر دانشجوی خارجی در سال ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده امشب _سه‌شنبه بیست‌ونهم خرداد_ در نشستی صمیمی با عنوان «یاد ایام» که به منظور تقدیر از رؤسای ادوار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: سوال امروز این است که باید چه کنیم تا تربیت‌شدگان دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی ما در تراز زرین‌کوب‌ها، شفیعی‌کدکنی‌ها، داوری‌ها و دینانی‌ها قرار داشته باشند؟

وی با بیان اینکه در ۲ دهه اخیر دانشکده‌های علوم‌انسانی در تولید شخصیت‌های چنین بزرگانی عقیم است، افزود: باید کاری کنیم که نسل جدیدی که می‌خواهیم تربیت کنیم، بتوانند آن جایگاه‌ها را پر کنند. با این حال نگاه ما در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) این است که از ظرفیت استادان بنام خودمان استفاده کنیم.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان با بیان اینکه امروز از دست دادن بعضی از اساتید برای دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی هزینه دارد، اضافه کرد: جانشین کردن نسل تازه‌ای که بتواند جای این عزیزان را بگیرد، واقعاً سخت است. بنده هم اینجا درس خواندم و سختی‌هایی که این دانشگاه پیشتر داشت را تجربه کردم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در هر دوره‌ای مدیریت دانشگاه مشکلات خاص خودش را دارد، ادامه داد: برخی دوستان می‌گویند آن زمان ما خاک خوردیم و امروز مدیریت دانشگاه بر روی سفره آماده نشسته، اما واقعیت این‌طور نیست و شرایط هر دوره با دوره دیگر فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیریت در این دانشگاه که مورد توجه ارکان نظام است و همه چشم‌ها و گوش‌ها به سمت آن است، خیلی‌سخت است و درباره کوچک‌ترین موضوعات نهادهای مختلف از ما سوال کرده و مطالبه‌گری می‌کنند. در همه عرصه‌ها باید پاسخگو باشیم که این کار مشکلی است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با ذکر اینکه بعد از کرونا دانشگاه را با یک تیم جوان مدیریتی باز کردیم، گفت: ریسک بزرگی که کردیم، این بود که سن مدیریتی دانشگاه را حدود ۲۰ سال جوان کردیم و ابتدا خودمان هم از جوان‌سازی سریع مدیریتی دلهره داشتیم، اما امور در ریل خود قرار گرفت.

قاسم‌زاده افزود: پیش از دولت فعلی دانشگاه ما ۳۵ میلیارد تومان بدهی داشت و پرداخت حق‌التدریس استادان گاهی تا ۳ سال هم عقب می‌افتاد. در ایام کرونا پیمانکاران طرح‌های عمرانی هم تقریباً کار خود را تعطیل کرده بودند و پولی هم در کار نبود.

وی اتفاقات مثبت دانشگاه در ۳ سال اخیر را ناشی از مشورت‌گیری از نخبگان دانست و ادامه داد: در گذشته دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جزو دانشگاه‌های مرجع در حوزه بین‌الملل نبود و در وزارت خارجه، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی و معاونت بین‌المللی بیت رهبری از این حیث جایگاهی نداشت، اما امروز به باشگاه دانشگاه‌های بین‌المللی مرجع کشور پیوسته است.

نماینده وزارت علوم با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم مرکز آموزش زبان فارسی ما از دست رفته بود، گفت: در حال حاضر این مرکز پر از متقاضی است و جا برای دانشجو نداریم و حتی در کتابخانه‌ها دانشجو درس می‌خوانند و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو داریم و همین مرکز ۲ بار پیاپی بهتر مرکز زبان فارسی کشور شناخته شده است.

قاسم‌زاده با اشاره به تحصیل دانشجویان ۲۵ کشور جهان در دانشگاه متبوعش اضافه کرد: تا پایان امسال تعداد این کشورها به ۳۰ ملیت می‌رسد، در صورتی که در دوران کرونا فقط از ۷ ملیت دانشجو داشتیم. در ضمن جمعیت دانشجویان ما از ۱۷۰ نفر به بالای ۹۰۰ نفر رسیده و در مهرماه امسال به جمعیت ۱۲۰۰ دانشجوی خارجی می‌رسیم.

وی از هدف‌گذاری برای جذب و تحصیل ۲ هزار نفر دانشجوی خارجی در سال ۱۴۰۴ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی خبر داد و گفت: برای نیل به این مقصود باید سازمان برنامه و بودجه برای ساخت و تکمیل سه خواب جدید که ساخت ۲ خوابگاه را شروع کردیم، به ما کمک کند. در ضمن بعد از ۲۵ سال طرح ساخت استخر ورزشی دانشگاه را کلید زدیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از افتتاح دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه در دهه فجر امسال هم خبر داد و افزود: در ضمن چندطرح عمرانی اعم از زمین ورزشی روباز داریم.

کد خبر 764329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.