میزبانی نصف‌جهان از باستانی‌کاران جهان

اولین دوره مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای به مدت دو روز در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری نخستین دوره مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای ۲۰۲۴ به میزبانی اصفهان از ساعت ۱۶ در سرای ورزشکاران با حضور مسعود ملکی دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی باستانی، سید مهدی صدری سرپرست اداره کل ورزش و جوانان، حسین حسین‌زاده رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای استان اصفهان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

مسعود ملکی، دبیر کل فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری اولین دوره مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای در سال ۲۰۲۴ اظهار کرد: اصفهان بیشترین تعداد ملی‌پوش، مرشد، ورزشکار و مربی را دارد؛ اگر در همه هیأت‌ها رسالت خود را خوب انجام دهید و آدم‌های بزرگ و قوی با تمام قوا کار کنند تمام هیأت‌ها چنین وضعیتی خواهند داشت. تهران ۶۰ زورخانه دارد و هیچکدام از آن‌ها استاندارد نیست، زورخانه بم ۹۰۰ سال قدمت دارد. در دی ماه ۱۴۰۲ از ۴۵ کشور دعوت شد و فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای در ایران تشکیل شد.

وی افزود: بودجه ۶۰ میلیارد تومانی امسال فدراسیون، بودجه‌ای است که به ما کمک می‌کند در سطح کشور اقدامات زیرساختی خوبی انجام دهیم. رازینی‌هایی برای اجرای برنامه تیم ملی در مراسم المپیک پاریس انجام شده و چند مرحله آن طی شده است. یک زورخانه بین‌المللی در باغ غدیر اصفهان کلنگ زده شد که فکر می‌کنم در کشور بی‌نظیر خواهد بود. از اصفهان ۲ ورزشکار و یک مربی در تیم ملی حضور دارد، رسول قربانی و رضا احمدی دو ورزشکار ما هستند.

ملکی گفت: مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای در سالن پیروزی برگزار و به صورت مستقیم از شبکه سه و ورزش پخش می‌شود. سالن پیروزی به دلیل مرکزیت و استقبال بیشتر تماشاگران برای این مسابقات انتخاب شد. این سالن با بوجه‌ای در حدود ۶۰۰، ۷۰۰ میلیون تجهیز شده است.

وی در خصوص حضور تیم‌های خارجی در مسابقات، بیان کرد: برای کشورهای شرکت کننده اردوهایی در اصفهان تهران قم و قزوین برپا شده و تیم‌ها در حال تمرین هستند. در اصفهان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در کمپ صفائیه از ۱۰ کشور میزبانی می‌کند. سطح دوازده تیم بسیار بالا و نزدیک به ایران است. آذربایجان، عراق و لهستان عملکرد بسیار خوبی در تمرینات و اردوها داشتند.

مسابقات در ۶ رشته برگزار می‌شود و امتیاز دهی مسابقات به صورتی است که تیم اول ۵۰ امتیاز و تیم دوم ۴۰ امتیاز می‌گیرند. تیم اول سه هزار دلار، تیم دوم ۲ هزار دلار و تیم‌های سوم به صورت مشترک هزار دلار جایزه دریافت خواهند کرد.

وی افزود برای نخستین بار از هوش مصنوعی در مسابقات زورخانه‌ای استفاده خواهد شد و داوران نیز به صورت الکترونیکی کار خود را انجام می‌دهند.

ملکی در پایان نوید داد: رایزنی برای اجرای برنامه تیم ملی در المپیک پاریس انجام شده است و چند مرحله آن طی شده است.

سیدمهدی صدری، سرپرست اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان اصفهان ضمن تبریک و گرامی داشت دهه کرامت، اظهار کرد: توفیق و افتخار میزبانی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات جهانی زورخانه‌ای را داریم. اصفهان تا به حال میزبان رویداد ورزشی جهانی به این وسعت نبوده است. امیدوارم خدا برکت و توفیق دهد که آنچه را که باید در پنجشنبه به نمایش بگزاریم. این مسابقات و این رشته ریشه در هویت ایران اسلامی دارد.

وی افزود: در اقتصاد مبحثی داریم به نام مزیت نسبی، مزیت نسبی پیامش این است که اگر قرار به تمرکز بر روی یک کار باشد باید کاری انتخاب کرد که بهتر می‌توان انجام داد. در حوزه هنر فرش اصفهان سرآمد است و توصیه می‌شود اگر سرمایه گذاری قرار است در حوزه هنر باشد تمرکز بر این زمینه باشد. در حوزه ورزش، یکی از ورزش‌هایی که ریشه در فطرت ایرانیان دارد و در ورزش دنیا به آن کمتر توجه شده است، ورزش پهلوانی و زورخانهای است. از زمانی که ورزش پهلوانی در ایران شروع شده و شکل گرفته است با هویت ایرانی اسلامی ایران اخت گرفته و هماهنگ است. هر شکل سرمایه گذاری در این رشته موفقیت ما را نسبت به سایر رشته‌های ورزشی افزایش می‌دهد.

صدری گفت: مفتخرم که در ابتدای خدمتگزاری در اداره ورزش و جوانان میزبان چنین رویدادی هستیم. امیدوارم این رویداد مقدمه‌ای باشد تا پیام هویت جوانمردی مردانگی و گذشت را در جهان گسترش دهیم. سال گذشته که دوستانمان تلاش کردند تا در محضر رهبر معظم انقلاب ورزش باستانی را اجرا کنند و صحبت‌ها و توجه ویژه مقام معظم رهبری در خصوص این ورزش نشان از اهمیت این ورزش دارد.

وی بیان کرد: خوشحالم که در زمان خدمگزاریام در ورزش و جوانان این رسالت بر دوش ما گذاشته شد تا میزبانی را در اصفهان داشته باشیم. یک ماه وقت گذاشته شد تا با نزدیک با ۳۲ هیأت جلسه برگزار شود، پس از برگزاری این مسابقات، برنامه کوتاه مدتی را تقدیم دوستان خواهیم کرد که در آن دوره ۳ ماههای برای پیشبرد ورزش اصفهان در نظر گرفته شده.

حسین حسین‌زاده رئیس هئیت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اصفهان در ادامه گفت: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی همچنین پایتخت فرهنگ پهلوانی و جوان مردی است. یکی از اساسی‌ترین دلایلی که اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی و جوان مردی است ۲۴ هزار جوانمرد خونگرم که در دفاع از ایران و ناموس پهلوانی و دفاع کردند. علاوه بر آن از گذشته پر آوازه ترین و فعال‌ترین، شجاع‌ترین و متحصص ترین ورزشکار پهلوانی و زورخانه ای از استان اصفهان بوده‌اند همچنین در این استان بیش از ۱۳۵ زورخانه، ۱۰ هزار ورزشکار باستانی، بیشترین عضو تیم ملی در استان اصفهان بوده و ۶ زورخانه درحال ساخت است.

وی افزود: رئیس فدراسیون مهراداد باران چشمه نظر بر برگزاری این مسابقات در استان اصفهان داشتذو ما نیز استقبال کردیم. شرکت فولاد مبارکه بخشی از هزینه‌های این مسابقات پذیرفت.

حسین‌زاده تصریح کرد: برای اولین بار ۲۳ کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی اعلام امادگی کردند و برای شرکت در مسابقات در کشور ما حضور پیدا کردند و درحال میزبانی از این ورزشکاران هستیم. ورزش باستانی علاوه بر سلامت جسم و روان می‌تواند پیام‌اور فرهنگی کشور باشد.

در راستای صحبت مقام معظم رهبری به دنبال این هستیم که پیام‌مان را با ورزش پهلوانی دوستی، جوانمردی، ایثار، برادری و پهلوانی است را به جهان منتقل کند. در بسیاری از کشورهایی که در این دوره از مسابقات حاضر هستند، زورخانه فعال داریم که در این ورزشکاران ورزش باستانی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ظرف مدت یک هفته سالن پیروزی به شکلی درآمد که همه ورزشکاران و حاضران در ارامش از مستبقات لذت ببرند. با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، کار دوماه به صورت در یک هفته انجام شد. روز پنجشنبه ساعت ۵ بعد از ظهر اولین دوره مسابقات جهانی را در مجموعه ورزشی پیروزی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه این اتفاقاً اولین رویداد و میزبانی در اصفهان است از همه دعوت می‌کنم که خانوادگی در سالن حضور داشته باشند و مراسمی پرشور برگزار شود.

کد خبر 764296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.