جاری شدن مجدد سیلاب در ارتفاعات مازندران/وقتی به هشدارهای هواشناسی توجهی نمی‌شود

جاری شدن مجدد سیلاب در ارتفاعات مازندران با بی‌توجهی به هشدارهای نارنجی هواشناسی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی که قرار دارد در تمام فصول با حوادث طبیعی ناگهانی مواجه است.
یکی از این حوادث که در روزهای پایانی ماه دوم فصل بهار شاهد آن در نقاط متعددی از این استان به خصوص در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و محورهای مواصلاتی هستیم، سیلاب محلی و جاری شدن گل‌ولای در مسیل‌ها و رودخانه‌ها است.

سیلاب‌هایی که متأسفانه علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت جانی آن‌هم جبران‌ناپذیر برای استان مازندران ایجاد می‌کند اما چرا این سیلاب‌ها در فصل بهار آن هم هر سال در ارتفاعات و مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود با وجود هشدارهای سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی استان داده می‌شود؟ اگرچه بخشی از ایجاد این خسارت‌های جانی و مالی به عدم توجه مسافران و گردشگران به این هشدارها برمی‌گردد و با نادیدن گرفتن به اهمیت این موضوع در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های خطرناک کوهستانی برای تفرج اسکان می‌یابند.

بخش دیگر به عدم مدیریت صحیح در جهت حفظ و نگهداری از نعمات خدادادی و طبیعت بکر و زیبای کوهستانی استان مازندران برمی‌گردد و آن گرفتن تیشه بر ریشه این طبیعت بکر با صدور مجوز انواع معادن شن و ماسه در بسترهای رودخانه‌های خروشان استان، قطع درختان هیرکانی و کوه خواری و جنگل‌خواری به نابودی آن پرداخته شد تا امروزه با یک باران رگباری شاهد جاری شدن سیلاب آن‌هم به همراه گل‌ولای چسبنده و نامناسب بشویم.

سیلابی که شب پنجشنبه بیست‌وچهارم خردادماه سال‌جاری خسارت هنگفتی در محور کندوان، یک واحد رستوران و مفقودی سه نفر به دنبال آورد و متأسفانه از این سه مفقودی پیکر دو نفر پیدا شد و یک نفر دیگر همچنان از سوی نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر چالوس در حال پیگیری است.

اما امروز دوشنبه بیست‌وهشتم خردادماه مصادف با عیر سعید قربان با توجه به همان هشدارهای سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی مازندران در ارتفاعات و مناطق کوهستانی باز شاهد جاری شدن سیلاب در برخی از ییلاقات بخش کجور نوشهر و بخش بندپی شرقی شهرستان بابل بودیم.

حسین حیدری بخشدار بندپی شرقی در گفت‌وگویی در خصوص جاری شدن سیلاب در این بخش را در ساعت یک و نیم بعد از ظهر امروز بیان کرد و اظهار کرد: این سیل از بالادست رودخانه سجاد رود به سمت پایین دست بوده است و با توجه به تعطیلی امروز و حضور مسافران بسیار زیاد در حاشیه این رودخانه ستاد بحران با حضور دهیاران و هلال احمر و بسیج و پاسگاه و مردم محلی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در این حادثه طبیعی راه مواصلاتی ۲۰ آبادی بسته شد، افزود: ۴۰ سردهنه رودخانه تخریب شد و خسارت‌هایی هم به کندوهای زنبور عسل که در حاشیه رودخانه سجادرود بودند، وارد شد.

بخشدار بندپی شرقی بابل با اشاره به اینکه متأسفانه چند رأس دام در حال چرا تلف شدند، گفت: تاکنون تلفات انسانی گزارشی نشده است.

رستم زرودی فرماندار نوشهر نیز از وقوع سیل و طغیان رودخانه در شش روستای بخش کجور این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: با توجه به بارش شدید باران در بخش کجور که از بعدازظهر امروز دوشنبه شروع شد روستاهای چناربن، اویل، کشکک، کوهپر، کندلوس و بخشی از لاشک دچار سیل و آبگرفتگی شدند.
وی با بیان اینکه وقوع سیل منجر به طغیان رودخانه شد که در این روستاها خساراتی به دام‌ها و اراضی کشاورزی وارد شد، افزود: این سیل باعث تلفات ۱۱ رأس دام اهالی اویل شده و به شش هکتار اراضی

روستای چنان و ۲۰ هکتار اراضی دشت لاشک و تخریب و آشفتگی راه‌های دسترس و داخل بافت روستاهای صدرالاشاره خسارت وارد کرد.
زرود: خاطرنشان کرد: این سیل خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است.

کد خبر 764057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.