توسعه تجدیدپذیرها تغییر ریل برای کشور است

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: توسعه تجدیدپذیرها یک زنجیره و یک تغییر ریل برای کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در مرکزی، محمود کمانی ظهر امروز _دوشنبه بیست و هشتم خرداد_ در حاشیه آئین بهره‌برداری از بزرگترین و به‌روزترین واحد تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات و بهره‌برداری همزمان از ۱۲ نیروگاه تجدید پذیر با ظرفیت ۷۰ مگاوات در هفت استان در مانا انرژی خمین اظهار کرد: ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در حال ساخت کشور و موضوعاتی شامل: تسریع واگذاری زمین و اعطای تسهیلات، نیازمند سرعت بیشتری است.

وی افزود: توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، یک تغییر ریل برای تولید انرژی پاک بدون نیاز به سوخت فسیلی است که دارای مزایای مختلف بوده و این تغییر ریل نیازمند اقداماتی در بخش‌های مختلف است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام‌های بلندی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه تجدید پذیرها برداشته شده است گفت: یاد و خاطره رئیس جمهور شهید همیشه ماندگار است و اولین خط تولید پنل با حضور ایشان افتتاح شد و منتظر بودیم و مقرر شد افتتاح این خط هم با حضور ایشان انجام شود که در راه خدمت آسمانی شد.

کمانی تصریح کرد: نتایج اصلی و حجم بالای نیروگاه‌ها در آینده نشان می‌دهد این مسیر درست طراحی شده است.

وی ادامه داد: گام نخست طراحی و هدف گذاری برای توسعه انرژی تجدید پذیر بود که به خوبی و با ارائه برنامه وزیر در مجلس انجام شد و قدم بعدی با تصویب توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در پنج سال با حضور رئیس جمهور شهید در شورای عالی انرژی و جلسات متعدد و قوانینی که مجلس تصویب کرد از جمله قانون ماده ۱۶ جهش تولید و رفع موانع از صنعت برق که در آنجا مقدمات لازم برای تجدید پذیرها ایجاد شد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اضافه کرد: در مرحله بعد مدل سازی‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و باید این کار برای سرمایه‌گذاران جذاب و متناسب با نوع سرمایه گذاری مدل‌های مختلف طراحی می‌کردیم.

کمانی اظهار کرد: به دلیل طراحی خوب در حوزه نرخ خرید و اطمینان از بازگشت سرمایه، تمام بسته‌ها پر شده و با درخواست‌های مکرر سرمایه‌گذاران برای اخذ مجوز مواجه هستیم، مناقصه سه هزار نیروگاه بادی هفته آینده برگزار می‌شود.

وی گفت: سه هزار مگاوات از طریق ماده ۱۲ مناقصات آن در حال برگزاری است که در ابتدای تیرماه بازگشایی این حوزه را داریم که ورود صنایع به انرژی تجدید پذیر است، امتیازات مناسبی در این زمینه داده شد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) افزود: بیش از ۳۲۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع در حال ساخت است و به بهره‌برداری خواهد رسید.

کمانی ادامه داد: برای بخش کشاورزی هم مدل‌های خوبی طراحی شده و این امکان وجود دارد کشاورزان به صورت فردی و یا گروهی نیروگاه ایجاد کنند و درصورتی‌که معادل ۸۰ درصد دیماند مصرفی، نیروگاه تجدید پذیر ایجاد کنند، از محدودیت بار معاف شده و می‌توانند طی هشت ماه سال، برق تولیدی خود را به فروش برسانند که به ایجاد درآمد و پایداری اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات باید از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین شود و این اقدام از سال جاری آغاز شده است و سالانه پنج درصد افزایش پیدا خواهد کرد تا به ۲۰ درصد برسد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه معادل کل برق مصرفی شرکت توزیع برق استان مرکزی از طریق تجدید پذیر تأمین می‌شود گفت: برای بخش‌های خانگی هم مدل‌هایی طراحی شده و در مجموعه همه مدل‌ها به نتیجه رسیده، زیرا جذاب و مورد استقبال بوده است.

کمانی خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار مگاوات در کشور در حال ساخت است و هنوز چند بخش از این زنجیره مانند تسهیلات باقی مانده است.

وی از تصویب سند زنجیره فوتو ارگانیک در سال گذشته توسط هیأت دولت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این سند طی پنج سال به هشت هزار مگاوات ظرفیت تولید نهایی در همه حلقه‌ها برسد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: هم‌اکنون در چهار حلقه کارخانه افتتاح شده یا در حال ساخت داریم و یک حلقه مفقوده داریم که البته در حال انجام است که امید می‌رود در زنجیره تولید و بخش نیروگاهی به اهداف برنامه‌ریزی شده خود دست یابیم.

به گزارش ایمنا، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی محلات، شرکت عطر آباد و مانا مهر انرژی نسیم یزد، نیروگاه سه مگاواتی برقابی ازنا، نیروگاهی یک مگاواتی نائین اصفهان، نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی برق باختر و سامانه‌های ۹۰۲ کیلوواتی در ۲۰ دستگاه اجرایی استان مرکزی افتتاح شد. همچنین فاز دیگری از طرح توسعه شرکت مانا انرژی پاک به عنوان بزرگترین و به‌روزترین خط تولید پنل خورشیدی در کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال افتتاح شد.

کد خبر 764023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.