نفس زنده‌رود به دریا بسته است/ دریای عمان راهی برای جان دوباره اصفهان

انتقال آب دریا از طرح‌های مهم انتقال آب به فلات مرکزی به‌شمار می‌رود و انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در دست اجرا کشور است که با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت و شکوفایی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خشکسالی و به‌دنبال آن مشکلات زیست‌محیطی از اصلی‌ترین مشکلات استان اصفهان بوده و زاینده‌رود به عنوان قلب تپنده شهر گنبدهای فیروزه‌ای از سال‌های پایانی دهه ۷۰ رو به خشکی نهاده است.

بارگذاری‌های خارج از توان زاینده‌رود چه در عرصه صنعت و چه در عرصه کشاورزی در بالادست و پایین‌دستِ سد زاینده‌رود، تداوم حقابه این دو میراث طبیعی ارزشمند اصفهان را دچار اختلال کرده است.

اکنون نفس‌های بی‌جان زنده‌رود به شمارش افتاده است و اصفهان با بحران فرونشست دست و پنجه نرم می‌کند؛ تالاب گاوخونی نیز در مسیری بی‌بازگشت قرار گرفته است و تا خشکی کامل و سونامی گردوغبار راه چندانی ندارد.

در همین راستا عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در دولت سیزدهم در ۲۴ نقطه در حال تکمیل است، همچنین عملیات اجرایی مرحله دوم این پروژه، هفتم مهر ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور شهید آغاز شد، ۷۰ میلیون متر مکعب در مرحله نخست و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در مرحله دوم از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده خواهد شد، در این راستا مسئولان تاکید دارند که اجرای این پروژه تنها با هدف تأمین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب‌بر در دستور کار نیست.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان اردیبهشت سال جاری در نشست هماهنگی پروژه‌های تأمین آب تاکید کرد که انتقال آب از دریا که از طرح‌های مهم انتقال آب به فلات مرکزی به‌شمار می‌آید از یک‌سال‌ونیم پیش آغاز شده و با تاکید رئیس‌جمهور در شرایط خوبی قرار گرفته است، همچنین حمایت مستمر مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و اتاق بازرگانی شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این طرح رقم زده است.

به گفته وی شرکت آب صفه پیمانکار طرح انتقال آب از دریای عمان است که با استفاده از ظرفیت پیمانکاران قوی خود توانسته است در بخش‌های مختلف این پروژه را تقسیم کار کند و با همکاری پیمانکاران مختلف به پیش ببرد؛ همه واحدهای صنعتی استان پس از اجرای این طرح، موظفند تأمین آب خود را از مسیر این پروژه انجام دهند و همه واحدهای صنعتی استان باید غیر از شبکه فعلی، تدبیر دیگری نیز برای تأمین آب داشته باشند، بنابراین بعضی از مجموعه‌های سهام‌دار همچون هلدینگ پتروپالایش اصفهان، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن علاقه‌مند به برنامه‌ریزی برای اجرای تأمین آب خود هستند که از این طرح‌ها صنایع دیگر استان نیز بهره‌مند خواهند شد.

دست صنایع از آب زاینده‌رود قطع خواهد شد

آب دریای عمان تا پایان سال جاری به اصفهان می‌رسد

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان اظهار می‌کند: این طرح در دو فاز طراحی شده است، فاز نخست سیرجان-کرمان است که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آن به تکمیل شده است؛ بر اساس این طرح، از بخش مازاد خط کرمان، آب به اصفهان می‌رشد که به‌صورت تقریبی آماده است.

برای اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان، ۲۰ پیمانکار در ۲۴ جبهه کاری مشغول به فعالیت هستند

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان، ۲۰ پیمانکار در ۲۴ جبهه کاری مشغول به فعالیت هستند، می‌افزاید: این پروژه رکورد بی‌نظیری را در اجرا دارد و در مجموع در دو فاز اجرایی شاهد پیشرفت ۵۵ درصدی آن هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌لحاظ مباحث مدیریتی و فنی، منتظر اجرای فاز دوم هستیم که از سیرجان تا سیریک (یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان) است و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال جاری به جمع‌بندی می‌رسد، البته مناقصات آب‌شیرین‌کن انجام شده و دستگاه مربوطه در حال خریداری است.

زینلیان اضافه می‌کند: این پروژه از استان‌های مختلف عبور می‌کند و در مسیر با فرایند آزادسازی روبه‌رو است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، این طرح تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

وی بیان می‌کند: هدف از اجرای طرح این است که دست صنایع خرد و کلان از آب زاینده‌رود قطع شود که این اتفاق پس از گذراندن فرایندهای قانونی رخ خواهد داد.

اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان به هدف جبران فرونشست زمین و مشکلات محیط زیستی اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید می‌کند: این پروژه برای افزایش سهم کشاورزان از زاینده‌رود نیست و به هدف جبران فرونشست زمین و مشکلات محیط زیستی اجرا می‌شود.

زینلیان اضافه می‌کند: پس از اجرای این طرح حقابه‌های اصفهان که عملیاتی نشده است، محقق می‌شود و زاینده‌رود روزهای بیشتری از سال جاری خواهد بود.

دست صنایع از آب زاینده‌رود قطع خواهد شد

مردم اصفهان پیگیر مطالبه جدی خود برای زنده ماندن زاینده‌رود هستند

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: موضوع تأمین آب در استان اصفهان و جاری شدن زاینده‌رود یکی از مطالبه‌های عموم مردم این سرزمین است که بیش از دو دهه است منابع آبی و حقابه‌های مسلم مردم به امید بهبود و جایگزینی منابع جدید برای تأمین آب به مردم یزد و شرق کشور به‌صورت تضمین شده واگذار شده است.

وی می‌افزاید: هیچ‌کس و هیچ مرجعی حق اظهار نظر در مورد چگونگی واگذاری منابع آبی اصفهان که از حقوق مسلم مردم این دیار بوده است را ندارد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در دولت سیزدهم شهید رئیسی، به این حق صحه گذاشته شد و اگرچه نسبت به اصل واگذاری حقوق اصفهان باز هم قرار به مذاکره نبوده و نیست، نسبت به تأمین منابع جایگزین بحث شد و علاوه‌بر تاکید بر اجرای پروژه‌های گذشته شامل راه‌اندازی تونل سوم کوهرنگ چه از مسیر احداث سد و چه از طریق پمپاژ آب به داخل تونل، همچنین طرح بزرگ انتقال آب بهشت‌آباد، مسیرهای جدیدی نیز مطرح شد که موضوع انتقال آب دریا از این موارد است.

نادرالاصلی با بیان اینکه پروژه ملی انتقال آب دریا در استفاده از اضافه بر نیاز معادن استان یزد حدود ۷۰ میلیون متر مکعب از مسیر سیرجان به اصفهان و سپس در مرحله دوم ایجاد خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان مطرح، مطالعه، تخصیص میزان برداشت، طراحی و تأمین منابع مالی شد و به نتیجه رسید، خاطرنشان می‌کند: طرح با حرکت سریع و جهادی آغاز شد و در مراحل پایانی است.

وی اظهار می‌کند: نکته مهم در این مسیر که مدیران استان و مجری طرح اگرچه با تسریع زمانی برای بهره‌برداری این طرح مشخص کرده‌اند، اما از چگونگی اجرای روند طرح به نظر می‌رسد حداکثر فصل نخست این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و موضوع برداشت‌های صنعت از زاینده‌رود برای تأمین بخشی از حقابه محیط زیستی و پوشش تالاب گاوخونی قطع می‌شود که با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.

انتقال آب دریا مشکل آب اصفهان در حوزه‌های مصارف زیست‌محیطی کشاورزی و شرب را رفع نمی‌کند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: تاکید می‌کنیم به مدیریت وزارت نیرو پروژه انتقال آب دریا با بهره‌برداری از منابع استانی در حال انجام است و برخلاف نظر سخنگوی آب کشور، انتقال آب دریا مشکل آب اصفهان در حوزه‌های مصارف زیست‌محیطی کشاورزی و شرب را رفع نمی‌کند، بنابراین از این فرصت‌ها برای خود کلاهی تهیه نکنید که مردم اصفهان هوشیار هستند و پیگیر مطالبه جدی خود برای جاری شدن و زنده ماندن زاینده‌رود هستند و طرح‌های جایگزین از جمله تأمین منابع باید از ثروت خدادادی جنوب و غرب استان اجرایی و بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایمنا، امید است مسیر قانونی پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به‌راحتی طی و هدف نهایی این طرح محقق شود تا با جان گرفتن زاینده‌رود کشاورزان بتوانند از حقوق طبیعی خود بهره‌مند شوند و مشکلات زیست‌محیطی این کلان‌شهر از جمله خشکی تالاب گاوخونی، آلودگی هوا و ریزگردها و فرونشست زمین برطرف شود.‌

گزارش از: پرستو عطایی

کد خبر 763834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.