به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی در یازدهمین بازدید از روند اجرای نوبت شب پروژههای عمرانی بزرگ مقیاس در بازدید از ایستگاه میلاد خط سه مترو شیراز اظهار کرد: در عملیات احداث مترو که مردم از خدمات آن استفاده میکنند، تلاش بسیاری از سوی عوامل اجرایی و پیمانکار میشود.
وی افزود: خط سه مترو به طول ۱۰ کیلومتر و هشت ایستگاه در حال احداث است، این خط در پنج سال گذشته طی دفعات متمادی تفاهمنامه اجرای آن تمدید شد و به دنبال آن تنها طی سه سال یک شیفت هفت متری حفاری شد و پس از آن اجرای پروژه تعطیل شد، اما با ورود شورای ششم و شهرداری فعلی، تفاهمنامه فسخ شد و توانستیم با شرکت شمس عمران مجدد انعقاد تفاهمنامه داشته باشیم که در این راستا از ورودی شهرک گلستان شیفت ورودی آن عملیات اجرای خط سه آغاز شد.
شهردار شیراز با بیان اینکه باید از عوامل اجرایی یک پروژه که در شرایط اقتصادی و تحریم طبق زمانبندی خود به پیش میرود، تشکر کرد، گفت: حجم خاکبرداری ایستگاه میلاد ۸۳ هزار متر مکعب، عرضایستگاه ۲۸ متر و حجم بتنریزی ۱۹ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.
ساختایستگاههای زیرزمینی در پروژههای مترو هزینه اجرایی و زمان بیشتری دارد
امیر یقطین رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز در این بازدید اظهار کرد: ایستگاه میلاد دومین ایستگاه از خط سه مترو شیراز است که عملیات ساخت این ایستگاه به صورت زیرزمینی است و بهدلیل اینکه جریان تردد در محور ابتدای زیرگذر صنایع، نبش بزرگراه امام خمینی (ره) غرب به جهت ایجاد ترافیک مختل نشود، مقرر شد تا ایستگاه بهصورت زیرزمینی احداث شود.
وی افزود: ساختایستگاههای زیرزمینی در پروژههای مترو هزینه اجرایی و زمان بیشتری را در بر دارد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: در احداث ایستگاههای مترو در کلانشهر شیراز ایستگاه وکیل، در خط دو ایستگاه استقلال و امام حسین (ع) بهصورت زیرزمینی اجرا شدند و در خط سه ایستگاه میلاد و آرین نیز بهصورت زیرزمینی احداث میشوند.
یقطین ادامه داد: نحوه اجرایایستگاههای زیرزمینی بدین صورت است که ابتدا یک زمین در مجاورت ایستگاه مدنظر خواهد بود تا بتوانیم با یک رمپ دسترسی، عملیات اجرای کار در زیر زمین آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای ایستگاه میلاد یک رمپ دسترسی تعبیه شد که توسط این رمپ مسیر دسترسی به خیابان اصلی و رسیدن به محل اصلی اجرای اینایستگاه انجام شد، از سوی دیگر طراحی شیب رمپ به گونهای است که به تراز بلیت فروشی دسترسی ایجاد میکند.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: با تعبیه دسترسی مورد نیاز پله برقی، آسانسور و تأسیسات مورد نیاز برای احداث گالری، یک دسترسی مناسب ایجاد خواهد شد تا محور کمربندی و ترافیکهایی که از اطراف وارد میشود در راستای جذب مسافر به ایستگاههای مترو باشد.
یقطین افزود: ایستگاه میلاد یک ایستگاه دیگر در ضلع شمال دارد که در مقابل مسجد رسول اعظم (ص) قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای عملیات احداثایستگاه از ۱۱۴ شمع که باید در اطراف سازه اینایستگاه ایجاد شود ۱۰۰ شمع تکمیل و میتوان گفت احداث شمعهای زیرزمینی ایستگاه به پایان رسیده است.
کاهش حجم ترافیک ورودی از شهر صدرا به شیراز با احداثایستگاه مترو میلاد
هادی شهدوست شیرازی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه این محدوده، تبادل مسافر از شهر صدرا خواهد بود و از محور قره پیری با اتوبوس تندرو به شهر شیراز متصل میشود، این نقطه تبادل با شهر صدرا است و میتوانیم در این نقطه حجم ترافیک ورودی از شهر صدرا به شیراز را کنترل کرد.
وی افزود: ضلع شمال غرب این پروژه دو قطعه زمین تملک شده است و تملک یک زمین باقیمانده است که طراحی احداث یک پارکینگ طبقاتی انجام شده است و میتوان با این اقدام خودروهایی که از سمت شمال غرب به این محدوده وارد شوند پارک کنند و از طریق مترو ادامه مسیر بدهند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز تأکید کرد: برای اینکه اتوبوسهای شهر صدرا وارد شیراز نشوند، یک پارک سوار در محور شهرک باهنر پیشبینی شده است تا تبادل مسافر صورت گیرد.
شهدوست شیرازی ادامه داد: یکی از اقدامات بینظیر در این پروژه احداث و طراحی پلههای برقی سه وجهی است که راه ورودی و ضلع جنوب غرب و شمال غرب را به یکدیگر متصل میکند و این فضا پلهای عابر پیادهای است که میتواند دسترسی به ورودیهای مترو را تکمیل کند.
وی اضافه کرد: برای کنترل ترافیک ورودی از شمال غرب و تبادل مسافر، این محور بههمراه ایجاد پارکینگ طبقاتی پیشبینی شده است و بهزودی عملیات اجرایی آغاز میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که مطالعات آن در حال انجام است، تقاطع غیرهمسطح جهاد سازندگی است تا تبادل مسافر از شهر صدرا و شهرکهای شمال غرب را از چند مقطع به قطار شهری شیراز متصل شود تا حجم ورودی مسافر از شمالغرب شیراز به وسیله حملونقل عمومی صورت گیرد.
طرح اتصال خط ۳ مترو به گویم در حال مطالعه است
رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: خط سه مترو که ادامه خط یک است، ۱۰ کیلومتر طول دارد که عملیات حفاری آن در شهرک گلستان و پنج ایستگاه آغاز شد و پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
وی افزود: با توجه به تراکم جمعیت منطقه شمالغرب شیراز و پتانسیل رشد شهر در این منطقه که در دو دهه گذشته که جمعیت بسیاری را جذب کرده است، این خط دارای اهمیت بسیاری بوده است و طول ۱۰ کیلومتری این خط که به خط یک متصل میشود در تردد شهری و کاهش ترافیک مؤثر است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پیشبینی ادامه این خط به سمت گویم در حال مطالعه است.
محمدیان خاطر نشان کرد: بازبینی مطالعات طرح ترافیکی شهر شیراز بر اساس ضابطه ۷۷۷ نیز به تأیید و تصویب مراجع مربوطه رسیده است و انتظار میرود طی سه ماه آینده مطالعات بهصورت کلی تأیید و تعیین تکلیف میشود.
وی اضافه کرد: همزمان با اجرای خط سه، خط چهار و اتصال خط یک به چهار و ادامه فاز دوم خط دو در حال اجرا است و انتظار میرود در سالهای آینده با بهرهبرداری از این خطوط، تأثیر بسیار زیادی در حل مشکل ترافیک شهر شیراز خواهد داشت.
نظر شما