درس‌ها و رشته‌های با اشتغال‌پذیری کم از برنامه دانشگاه اصفهان حذف شد

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: آماری از دانش‌آموختگان دانشگاه اصفهان به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی تهیه کردیم و درس‌ها و رشته‌هایی که اشتغال‌پذیری آن‌ها کم‌تر از سایر رشته‌ها است را شناسایی و از دروس دانشگاه حذف کردیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه اصفهان، حسین هرسیج در نشست هم‌اندیشی مدیران اصحاب رسانه استان اصفهان با هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان اظهار کرد: شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور تراز نظام اسلامی، فردی مخلص، پاک و خستگی‌ناپذیر بود که جان خود را فدای انقلاب کرد و جمهوریت را تحقق عینی بخشید.

وی با بیان اهمیت شرکت حداکثری در انتخابات پیش رو افزود: خون این شهدا به ثمر خواهد نشست و با انتخاب حداکثری، تراز انقلاب ما روز به روز به قله‌هایی که مد نظر است نزدیک می‌شود.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، تصریح کرد: مفهوم کلیدی در شعار سال نهفته است که یکی بحث مشارکت مردم که برآمده از جمهوریت نظام است که در این کشور به سوی فراموشی یا ضعف رفته است، دولت آیت‌الله رئیسی برای کاهش شکاف بین دولت و ملت بسیار تلاش کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها نقش کلیدی در تحقق شعار امسال دارند. ما نیز طی این دو سال و هفت ماه که مسئولیت دانشگاه اصفهان را بر عهده گرفتیم، تلاش کردیم که در پروسه تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت بر تصمیمات، نخبگان دانشگاهی را به کمک بگیریم.

هرسیج افزود: نمونه عینی نقش دانشگاه اصفهان در تحقق شعار سال را می‌توان شکل‌گیری هیئت اندیشه‌ورز نامید که امروز با مدیریت دانشگاه اصفهان در سطح دانشگاه‌های استان عملیاتی شده است و به عنوان یک الگوی مشارکت مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۱۵۰ استاد در کارگروه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری، دانشجویی، اداری و مالی، جذب استاد و هیئت ممیزه و کارگروه کانونی در این هیئت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از ثمرات هیئت اندیشه‌ورزی برنامه راهبردی دانشگاه است که در هیئت امنا تصویب شد و از سال ۱۴۰۲ ما موظف به اجرای آن تا سال ۱۴۰۶ هستیم که متناسب با برنامه‌های سالانه و شاخص‌های روزانه تدوین شده است و تحول کارکردهای دانشگاه در آن دیده شده است.

سعی کردیم در این دو سال و هفت ماه که در خدمت دانشگاه بودیم، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به سمت دو رویکرد جامعه محوری و تمدن سازی سوق بدهیم.

هرسیج اظهار کرد: امروز آمایش آموزش عالی در سطح استان به عهده دانشگاه اصفهان است. با توجه به مشکل اصلی کشور که بیکاری فارغ‌التحصیلان است، ما آماری از دانش آموختگان دانشگاه اصفهان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی تهیه کردیم و درس‌ها و رشته‌هایی که اشتغال پذیری آن‌ها کم‌تر از سایر رشته‌ها است را شناسایی و از دروس دانشگاه حذف کردیم. کارگروه استانی هم تشکیل دادیم و در نهایت ما به شورای عالی گسترش وزارت علوم اعلام کردیم که برخی از رشته‌ها باید حذف و برخی نیز باید اضافه شود.

وی گفت: شکل‌گیری دانشکده‌های نیاز محور نیز یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه اصفهان بوده است. در حوزه پژوهش نیز تدوین پایان نامه‌ها را جهت دار و متناسب با نیازهای جامعه برنامه‌ریزی و سامان دهی کردیم. در این خصوص هسته‌های پژوهشی تشکیل شده و متناسب با آن پایان نامه‌ها باید نوشته شود. مأموریت‌محوری ملاک کار پژوهشی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: حدود ۳۲ هکتار از زمین‌های دانشگاه به پهنه نوآوری اختصاص پیدا کرده است که مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان همچون اسنواتک و پتروشیمی در آن مستقر شده‌اند. رشته هوافضا را متناسب با نیاز استان راه اندازی کردیم. دانشکده جدید علوم و فنون راهبردی یکی دیگر از دانشکده‌هایی است که قرار است به زودی در دانشگاه اصفهان راه اندازی شود. در واقع ما نیازهای استراتژیک ۴۰ سال آینده کشور را در راه اندازی دانشکده‌های جدید دیده‌ایم. دانشگاه اصفهان از جمله ۲۰ دانشگاهی است که در کشور مأموریت دارند که رشته‌ها و دانشکده‌های راهبردی آینده را راه اندازی کنند و نیازهای کشور را تأمین کنند و این مهم در برنامه ۵ ساله مجلس دیده شده است.

وی افزود: پردیس بین‌المللی نیز از دیگر برنامه‌های راهبردی دانشگاه اصفهان است که با توجه به مرجعیت علمی دانشگاه اصفهان، راه اندازی می‌شود. ما در ۲ سال اخیر تفاهم نامه‌های زیادی را با کشورهای مختلف مانند: روسیه، چین، مالزی، سوریه، لبنان، عراق تنظیم کردیم و در سال گذشته در نشست دیپلماسی ملل که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد بیش از ۱۰ سفیر از کشورهای مختلف به دانشگاه آمدند. ارتباط خوب ما با بنیاد ملی اکو نیز بسیار قابل توجه است. مجموعه دانشگاه‌های شهر اصفهان تحت عنوان کنسرسیوم دانشگاه‌های استان به صورت شبکه‌ای، همکاری‌های قابل توجهی با یکدیگر برقرار کرده‌اند.

آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، مدارس تابستانه، مدارس زمستانه از جمله مواردی است که به منظور حفظ مرجعیت بین‌المللی دانشگاه اصفهان برگزار می‌کنیم.

هرسیج تاکید کرد: در دو سال اخیر رتبه دانشگاه اصفهان بر اساس شاخص‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کرد. در حال حاضر در رتبه بندی ISC ما در سطح دانشگاه‌های جامع رتبه ۶ و در سطح کل دانشگاه‌ها رتبه ۱۰ را به خود اختصاص دادیم. در سطح بین‌المللی نیز در نظام رتبه بندی و بومتریکس از ۵۶ به ۱۶ ارتقا یافتیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال نه تنها استادان را درگیر بلکه دانشجویان را نیز تشویق به مشارکت کردیم و از بین دانشجویان مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشجویان را منصوب کردیم و همچنین در سطح معاونت‌ها و دانشکده‌ها نیز مشاوران جوان دانشجو تعیین شدند که شبکه مشاوران دانشجویان دانشگاه اصفهان به وجود آمد که وظیفه آن‌ها این است که مطالبات دانشجویان را به مدیریت دانشگاه منتقل می‌کنند. این مشاوران دانشجو در تمام شوراهای دانشگاه حضور دارند و می‌توانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح و به بحث و بررسی بگذارند.

رئیس دانشگاه اظهار کرد: در بحث مدیریت بحران هم دانشگاه بسیار خوب عمل کرده است و الحمدالله ما در اغتشاشات سال‌های گذشته، به صورت روزمره ستاد بحران را برگزار و راهکارهای مختلف اغنایی را مطرح می‌کردیم. بعضی مواقع جلسه‌های شش‌ساعته برای اغنای دانشجویان داشتیم و موارد نادری هم بوده است که از طریق سازوکارهای قانونی برخورد می‌کردیم.

وی گفت: دانشگاه محیط نخبگی است و همه دانشگاهیان اهل فکر و ایده هستند و می‌توان با همفکری مسائل و مشکلات را حل کرد. موارد نادری هم بود که طبق قانون اقداماتی انجام شد.

در بحث جهش تولید هم مأموریت دانشگاه اصفهان، تولید دانش بنیان است و تبدیل دانش به ثروت یک فرآیند است که باید مورد توجه قرار بگیرد. درآمد اختصاصی دانشگاه، در یک سال گذشته از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داشته است و درآمد ناشی از طرح‌های پژوهشی و فناوری از ۱۸ درصد به ۳۰ درصد رسیده است. قراردادهایی که با فولاد، حصا و پتروشیمی منعقد کردیم ثمرات بسیار خوبی برای جامعه و دانشگاه داشت و تحولات خوبی را منجر شده است.

نیروهای انسانی دانشگاه، روز به روز بازنشسته شده‌اند و هنوز مجوز استخدام نیرو نداریم و همه این کارها را با کاهش نیرو انجام داده‌ایم.

هرسیج اظهار کرد: در بحث انتخابات هم در دانشگاه، ستاد انتخابات را برای مجلس تشکیل دادیم و هفته پیش هم ستاد انتخابات را برای ریاست‌جمهوری فعال کردیم. دانشگاه اصفهان خوشبختانه در مجلس موفق شده است اعتماد مردم را جلب کند و ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به عنوان نمایندگان مردم اصفهان در مجلس هستند و نفر پنجم هم از اعضای هیئت امنای دانشگاه اصفهان است که در مجلس شورای اسلامی در خدمت مردم هستند. که این به معنی اعتماد عمومی به دانشگاه اصفهان است.

وی افزود: انتخاب ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان نماینده مردم در مجلس، فرصت خوبی برای ارتقا محیط کارشناسی و تخصصی مجلس در حوزه‌های علمی فراهم کرده است زیرا افرادی که از دانشگاه اصفهان به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده‌اند، افراد ممتازی در حوزه فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و امنیتی هستند. امیدواریم این اعتماد مثمر ثمر برای دانشگاه و شهر و کشور شود.

رئیس دانشگاه با تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: افرادی که به تأیید شورای نگهبان رسیدند، امکانات دانشگاه عادلانه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر مسئولان و مدیران علیه کاندیدایی نظر دهند، قانونی نیست و برخورد می‌کنیم. به عنوان شخصیت حقیقی می‌توانیم نظراتی داشته باشیم، اما به عنوان شخصیت حقوقی اجازه اظهار نظر نداریم.

برند دانشگاه اصفهان با عنوان جامع مطرح شد

هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه‌های جامع کشور است که در سه حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه فعال است و دانشجو می‌پذیرد.

وی افزود: از زمانی که هرسیج برنامه راهبردی دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز را اشاره کرد، تلاش ما بر این بوده است که برند دانشگاه اصفهان را با عنوان دانشگاه جامع مطرح کنیم.

امیری تصریح کرد: ما خوشبختانه برای اولین بار با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی توانستیم در ناحیه نوآوری بخشی را به علوم انسانی اختصاص بدهیم. به همین خاطر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق را با مدیریت احسان رئیسی راه اندازی کردیم. هدف ما این بوده است که در کل دانشگاه بتوانیم فضاسازی کنیم که در حوزه علوم انسانی هم بتوانیم صنایع نرم و خلاق داشته باشیم. در دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز مرکز نوآوری علوم انسانی را راه اندازی کردیم و یکی از اساتید علوم قرآن و حدیث مسئول واحد نوآوری و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی است.

وی اظهار کرد: در دوره مدیریت هرسیج ما ناحیه نوآوری را با تک تک دانشکده‌ها پیوند دادیم و در دانشکده‌ها واحدهایی را گذاشتیم که بتوانند فرهنگ‌سازی کنند و ایده‌هایی را که در سطح دانشکده‌ها مطرح می‌شود را برای ورود به ناحیه نوآوری شتاب‌دهی کنند. موفق شدیم تعدادی از اساتید را در کنار شرکت‌های بزرگ وارد ناحیه نوآوری کنیم.

امیری تصریح کرد: در حوزه بین‌المللی سازی و برند سازی، تمام تمرکز ما بین‌المللی‌سازی مجلات دانشکده‌های علوم انسانی بود. این مجلات می‌توانند یک میلیارد و دویست تومان به دانشگاه کمک کنند. دانشگاه اصفهان سال گذشته موفق به بین‌المللی‌سازی چهار مجله شد.

بحث اثربخشی علوم انسانی است که در این دوره موفق شدیم اساتید علوم انسانی را به جای اینکه کارهای صرفاً نظری انجام دهند، از ایشان خواستیم بخشی از توانشان را هم در حوزه جامعه‌محوری بگذارند و در قالب گروه‌های پژوهشی خدمات تخصصی مبتنی بر علوم انسانی ارائه دهند. در حوزه سلامت معنوی با توافقی که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، تعدادی از استادان علوم قرآن و حدیث ما وارد کلینیک‌های پزشکی شدند که در بحث‌های طب تسکینی کمک کنند. این یک تحول شگرف بود. اساتیدی که در زمینه اثربخشی وارد شدند گشایش‌های خوبی برای جامعه داشتند.

دانشگاه اصفهان در حوزه علوم شناختی، موفق به کسب مرجعیت در این زمینه شده است. امیدواریم با توجه به اینکه دانشگاه اصفهان جامع است با ترکیب علوم انسانی با رشته‌های مختلف از جمله در حوزه علوم شناختی به اثربخشی علوم انسانی کمک کنیم.

سهم قابل توجهی از افزایشی که ما در درآمدهای اختصاصی مرتبط با پژوهش داشتیم مرتبط با حوزه علوم شناختی و علوم انسانی است.

وی افزود: فرصت ارتباط با جامعه برای استادان علوم انسانی هست، سال گذشته حدود ۲۰ نفر از استادان علوم انسانی را به موقعیت‌های مختلف جامعه اعزام کردیم که بتوانند ارتباط جامعه با دانشگاه را به صورت بهتری داشته باشند.

امیری در ادامه از مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد که با راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان و تأمین مالی برخی از استادان، در فعال‌سازی این بخش مؤثر بودند.

وی تصریح کرد: امیدواریم همان‌طور که رئیس جمهور شهید فرمودند: دانشگاه اتاق فکر دستگاه‌های اجرایی باشد.

امیری افزود: نرم‌افزار حکمرانی کشور علوم انسانی است. اصحاب رسانه از ما مطالبه داشته باشید.

احسان رئیسی، مدیر حوزه ریاست دانشگاه اصفهان نیز ضمن تشکر از حضور مدیران رسانه، با قرائت شعری با محوریت جامعه‌محوری و تمدن‌سازی علوم در دانشگاه تصریح کرد:

علمی که تو را گره گشاید بطلب

زان پیش که از تو جان برآید بطلب

آن نیست که هست می‌نماید بگزار

آن هست که نیست می‌نماید بطلب

رئیسی تاکید بر شعار جامعه محوری و تمدن‌سازی، علمی را که نافع است را گره‌گشا دانست و افزود: دانشگاه اصفهان در حال حاضر در سطح وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور جایگاه مهمی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه علوم انسانی دارد.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان با مشارکت فعال در باب تدوین آئین‌نامه‌های مختلف دانشگاهی، از جمله آئین‌نامه ارتقا به عنوان یک دانشگاه مرجع در دانشگاه‌های کشور مطرح است.

وی افزود: در باب ایجاد زیست بوم فناوری‌های نرم و صنایع خلاق می‌توان اذعان داشت که در جامعه‌ای که همه موضوعات پیجیده است، راه‌حل‌های آسان و تک‌بعدی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. بر همین اساس برای تحقق شعار جامعه محوری و تمدن‌سازی دانشگاه اصفهان زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع خلاق را طراحی شد.

رئیسی اظهار کرد: فناوری‌های نرم به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که نیازهای معنوی و شکل‌دهی به افکار افراد را در بر می‌گیرد و صنایع خلاق به مجموعه محصولاتی گفته می‌شود که خدمت‌هایی برای افراد ارائه می‌دهد.فناوری‌های نرم، ساحت فکری افراد را به‌طور مستقیم مخاطب قرار می‌دهد و شکل‌دهی آن را بر عهده دارد و صنایع خلاق هم خدمت‌رسانی می‌کند. بدون زیست‌بوم امکان کاربردی کردن آموزش و پژوهش در دانشگاه برای حل مسائل جامعه امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: به همین خاطر، با رهنمود رئیس دانشگاه و پیگیری دکتر امیری این زیست بوم راه‌اندازی شد و در حال توسعه است. در باب نشان‌سازی دانشگاه نیز به نظر می‌رسد که همین زیست‌بوم فناوری‌های نرم، با توجه به اینکه در دنیا بیش از ۱۰۰ میلیون شغل در این حوزه تعریف شده است نشان بسیار خوبی به همراه داشته باشد و بین‌المللی‌سازی را محقق کند.

حجت‌الاسلام مستأجران، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز از زحمات اصحاب رسانه که در راستای تبیین و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تشکر و تصریح کرد: ارتقا حوزه علوم انسانی نیازمند فعالیت‌های مستمر است و به نوعی دانشگاه‌های ما بر مبنای علوم انسانی غرب پایه‌ریزی شده‌اند و زحمات زیادی باید کشیده شود که این حوزه به سمت تمدن سازی سوق داده شود. در دوره مسئولیت حسین هرسیج، بسیاری از فعالیت‌های علوم انسانی هدف‌گذاری شد.

محمد فرامرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز به تبیین نقش دانشگاه اصفهان در جامعه به صورت ملموس پرداخت و تصریح کرد: از اواخر ۱۴۰۱ تا الان درگاهی در کشور تحت عنوان «سامانه نان» برای پاسخگویی به مسائل کشور، استان و نیازهای فراملی راه‌اندازی شد. دانشگاه اصفهان نیز نقش مؤثری در پاسخگویی به این ثبت نیازها داشته است.

وی افزود: یکی از کارکردهایی که دانشگاه‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی دارند این است که رساله‌ها و پایان نامه‌ها در راستای حل مسائل جامعه باشد. در سامانه نیازها و ایده‌ها بیش از ۲۰۰ نیاز مرجعیت علمی دانشگاه اصفهان در این سامانه ثبت شده است که بخش عمده آن در حوزه علوم انسانی است. دانشگاه اصفهان ۶۳ دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور، ۲۵۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی را برای پروژه‌های این سامانه ثبت کرده است.

مریم سعیدیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز تصریح کرد: مجموعه کارشناسی اصحاب رسانه ظرفیت‌های خوبی برای شناسایی مسائل دارند. رسانه حلقه وصل مجموعه نخبگانی با جامعه است و باید مسائل را شناسایی و به حل مسئله کمک کنند و حلقه وصل رسانه با جامعه نخبگانی نیز روابط عمومی دانشگاه است و این مهم نیازمند هماهنگی بیشتر حوزه‌های دانشگاه با روابط‌عمومی برای تحقق انعکاس دستاوردهای دانشگاه است.

در این نشست مدیران رسانه‌های استان اصفهان پرسش‌های خود را در باب افزایش تعامل بین دانشگاه و اصحاب رسانه مطرح و بر هم‌افزایی نخبگان دانشگاهی با اصحاب رسانه تاکید و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه نیز به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دادند و بر تعامل اصحاب رسانه با دانشگاهیان تاکید کردند.

در این نشست که روز دوشنبه، بیست‌ویکم خرداد ۱۴۰۳ با حضور هیئت رئیسه دانشگاه و جمعی از مدیران رسانه استان در محل سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، بر هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و برگزاری نشست‌های خبری هر بخش و ارتباط رسانه‌ها تاکید شد.

کد خبر 762725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلعلی رحمان آبادی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    هیچ چیز در دنیا جای فن و حرفه را نمی‌گیرد و آینده مشاغل فنی تضمین شده است.