به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی، نصرالله ابراهیمی امروز _چهارشنبه، بیستوچهارم خرداد_ در آئین اختتامیه اولین همایش آموزشی، پژوهشی و انگیزشی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کردستان اظهار کرد: فرهنگسازی و مناسبسازی متناسب با نیاز جامعه معلولان باید بر پایه دو مؤلفه فرهنگی و فیزیکی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان زیرساختی و مهم بودن بعد فرهنگی و تأثیر بسزایی که معلمان حوزه آموزش و پرورش استثنایی در این بعد دارند، افزود: مناسبسازی فرهنگی پایه و ستون نظام سلامت است و بر مناسبسازی فیزیکی ارجحیت دارد.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان گفت: نهادهای متولی از جمله شهرداریها بیشترین وظیفه را در زمینه مناسبسازی محیطهای شهری، تحصیلی و کاری از نظر فیزیکی بر عهده دارند و اقدامات خوبی هم در سطح استان انجام شده است اما هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید جدیتر به این موضوع پرداخته شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه هستیم، اضافه کرد: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آنها را به جامعه نزدیک کنیم.
وی تصریح کرد: بسیاری از دانشآموزان دارای معلولیت از ظرفیتها و توانمندیهای ویژهای برخوردار هستند که اگر این ظرفیتها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، میتوانند باعث حضور مؤثر آنان در جامعه شود.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان با بیان اینکه موانع بسیاری برای حضور کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع، رشد و بهبود کیفیت زندگی آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم طرح تعامل با معلولان در مراکز پیش دبستانی را از ابتدای مهر سال جاری اجرایی کنیم و از پتانسیلهای موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولان بهرهمند شویم.
ابراهیمی گفت: اگر نوآموزان در دوره آمادگی شیوه و فرهنگ صحیح تعامل با افراد دارای معلولیت را فرا گیرند، همیار مربیان و معلمان میشوند.
نظر شما