به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انتظار میرود اتحادیه اروپا با اعلام اعمال تعرفههایی بر واردات خودروهای برقی چینی، جنگ تجاری بالقوه تابستانی با پکن را آغاز کند. پیش از افشای رسمی تعرفهها نیز احتمال افشای نتیجه تحقیقات طولانیمدت اتحادیه در مورد یارانههای دولتی چین برای تولید خودرو در این کشور وجود دارد که احتمال میرود بر حمایت گسترده دولتی در بخش خودروهای برقی متمرکز باشد.
تحقیقات ضد یارانه اتحادیه در اکتبر گذشته در بحبوحه سوءظنهایی مبنی بر این امر شکل گرفت که چین در نتیجه مازاد ظرفیت و کاهش تقاضای مصرفکنندگان داخلی، اتحادیه اروپا را با خودروهای برقی ارزانتر پر کرده و یکی از دهها مطالعه از جمله تحقیق در مورد صادرات پنلهای خورشیدی، پمپهای حرارتی و توربینهای بادی است که اتحادیه اروپا در مورد کمکهای دولتی چین انجام میدهد. با توجه به اینکه بخش خودروهای برقی به موفقیت چین در صادرات دامن میزند، کارشناسان پیشنهاد کردهاند که پکن اعمال تعرفهها را بهعنوان یک آزمون قدرت در نظر بگیرد.
تولیدکنندگان چینی در حال حاضر خود را برای تعرفههای وارداتی جدید آماده میکنند، اما کارشناسان پیشبینی میکنند که پکن با اقدامات متقابلی که میتواند به طیف وسیعی از محصولات صادراتی اتحادیه اروپا به این کشور ضربه بزند، این اقدام اروپا را تلافی کند.
پیشبینی میشود که چین از تصمیم برای تسلط بر بخش فناوری سبز در سراسر جهان از طریق خودروهای برقی، پنلهای خورشیدی و باتریهای وسایلنقلیه الکتریکی تزلزل نخواهد کرد، در عوض تجارت را میدان نبردی ببیند که تعیینکننده شرایط است. با افشای نتایج تحقیقات اتحادیه اروپا، پکن یک پیشاطلاعیه رسمی از تعرفهها دریافت خواهد کرد و چهار هفته فرصت خواهد داشت تا هرگونه مدرکی برای رد پرونده اروپایی ارائه دهد، سپس هر تصمیمی برای اعمال تعرفهها گرفته شد، باید بهطور دائم توسط کشورهای عضو مورد حمایت قرار گیرد.
تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی
برنامه تعرفهها در صورت اعمال شامل سه سطح میشود: نرخهای فردی برای نمونه شرکتهای مورد بررسی اتحادیه اروپا که شامل بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان، BYD میشود، تعرفه متوسط برای شرکتهایی که در جمعآوری استعلامها همکاری کردند، اما بهطور کامل مورد بررسی قرار نگرفتند و تعرفه باقیمانده برای کشورهایی که اصلاً بررسی نشدند.
عوارض در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد برای غیرجذاب کردن بازار اروپا برای صادرکنندگان خودروهای برقی چینی ضروری است، اما انتظار میرود تعرفهها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد تعیین شود که برای شرکتهایی همچون BYD بهراحتی قابل هضم خواهد بود. از سوی دیگر، بعضی از تولیدکنندگان مستقر در چین همچنان میتوانند حاشیه سود مناسبی را برای خودروهایی ایجاد کنند که به اروپا صادر میکنند، زیرا از مزایای هزینه قابلتوجهی برخوردار هستند.
چین مدتهاست که استدلال میکند به بخش خودروسازی خود یارانه نمیدهد و حتی اگر هم باشد، صادراتش به کشورهای غربی کمک میکند تا به اهداف سبز خود دست پیدا کنند. این کشور همکاری با اتحادیه اروپا را یک استراتژی برد-برد معرفی و اظهار کرده است ظرفیت مازادی که اتحادیه اروپا مدام در مورد آن صحبت میکند، مازاد بر ظرفیت تولید نیست، بلکه اضطراب بیش از حد بازار است. در اصل انحراف بازار نه به معنای «اعوجاج» بازار، بلکه تحریف ذهنیت است، با این وجود دولتهای غربی معتقدند چین میتواند بهراحتی استراتژی خود را تعدیل و با پذیرش تعرفههای جدید، در یک زمین بازی برابر رقابت کند، اما نمیتوان اجازه داد که بر بازار انرژی پاک و فناوری آینده تسلط داشته باشد.
مقامات اتحادیه اروپا با تجربیات پیشین در زمینه انرژی، مصمم هستند که اشتباه وابستگی بیش از حد به یک کشور را برای تأمین منابع مورد نیاز خود با چین تکرار نکنند و پیرو استراتژی رسمی «ریسکزدایی» باشند.
نظر شما