رسالت مدیران شهری اصفهان حفظ حافظه تاریخی شهر اصفهان است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به پیشینه تاریخی بلدیه در اصفهان گفت: رسالت مدیران شهری اصفهان حفظ حافظه تاریخی شهر اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی معرک‌نژاد امروز _‌یکشنبه بیستم خرداد_ در آئین آغاز فاز نخست موزه تاریخ شهرداری اصفهان با عنوان «رویداد باغ هزار داستان» اظهار کرد: شهرها همچون موجودات زنده روزهای خوش و تلخ دارند و همواره اسطوره‌هایی هستند که یا خود قهرمان و روایت‌ساز در این وقایع هستند، یا این‌که روایتگر این وقایع هستند.

وی ادامه داد: اصفهان نیز در تاریخ خود روزهای تلخ و شیرینی داشته است، از همین‌رو باید کارگزاران ویژه‌ای داشته باشد، زیرا این شهر دارای حافظه تاریخی است و ما موظف هستیم این حافظه را نگه داریم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: برخی شهرها از وسط آن رودخانه عبور می‌کند، اما پس از خشک شدن به مسیر عبور و مرور یا محل دیگری تبدیل می‌شود، اما مردم اصفهان نه‌تنها از رودخانه زاینده‌رود حفاظت کردند، بلکه با احداث پارک در دو طرف آن اجازه ندادند که این مسیر حتی پس از خشک شدن هویت خود را از دست دهد.

معرک‌نژاد حفظ کارخانه ریسباف، درخت چنار باغ زرشک و برخی اماکن دیگر را از جمله میراث‌داری مردم اصفهان برشمرد و افزود: یکی از رسالت‌های موزه تاریخ شهرداری حفظ این حافظه تاریخی است.

وی با بیان اینکه در این موزه تحولات شهر اصفهان از سال ۱۲۱۸ تا امروز به تصویر کشیده می‌شود، افزود: این موزه دارای دو بخش است که یک بخش به صورت ثابت، تحولات شهری از تأسیس بلدیه تا جنگ جهانی دوم را در معرض دید عموم قرار می‌دهد و قسمت متغیر رویداد محور که در آن نشست‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌های متغیر موضوع محور در به نمایش گذاشته می‌شود و در همین راستا امروز تفاهم‌نامه‌ای با کمیته موزه‌های کشور امضا می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: بایگانی شهرداری از سال ۱۳۱۵ به صورت فریز شده حفظ شده بود و اسناد با شرایط نامناسبی نگهداری می‌شد که در دوره‌های قبل اقدام به جمع‌آوری اسناد شد و در این دوره این جمع‌آوری سرعت گرفت؛ قرار است این اسناد که بخشی از تاریخ شهر است، در محلی ثبت و ضبط شود.

معرک‌نژاد افزود: درخواست ثبت موزه تاریخ شهرداری اصفهان به کمیته موزه‌های ملی ایران ارائه شده است و تا چند روز آینده مراحل آن طی می‌شود.

وی ادامه داد: انتخاب ساختمان باغ زرشک به این دلیل است که شروع فعالیت بلدیه در این شهر با آغاز ساخت این بنا و کارخانه ریسباف مقابل آن آغاز می‌شود و البته به دنبال اضافه کردن بعضی اماکن به این مجموعه هستیم.

کد خبر 761630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.