به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در عصر فناوری حاضر مسائل ایمنی آنلاین فوری و وحشتناکی وجود دارد که برای کودکان در دنیای آنلاین و آفلاین اتفاق میافتد. به این ترتیب نیویورک گامهای قانونی جدیدی را برای محدود کردن قرار گرفتن کودکان در فیدهای شبکههای اجتماعی الگوریتمی رایانهای برداشته و دو قانون جدید برای محافظت از کودکان در برابر محتوای اعتیادآور رسانههای اجتماعی و محافظت از حریم خصوصی آنها تصویب کرده است.
تعریف فیدهای اعتیادآور در قوانین جدید
این قوانین فیدهای اعتیادآور را ساختاری تعریف میکند که بر اساس محتوای لایک یا دنبالشده توسط کاربر ارسال میشود و پیشبینیهایی درباره علایق، خلقوخو و سایر عوامل مرتبط با مواردی ایجاد میشود که به احتمال زیاد کاربران را تا زمانی طولانیتری در یک پلتفرم نگه میدارد.
پذیرفتن این فیدهای اعتیادآور با تأثیرات منفی بالایی بر کودکان و نوجوانان همراه است و منجر میشود کاربران زمان بیشتری را نسبت به گذشته در رسانههای اجتماعی بگذرانند. این امر با میزان قابلتوجهی بالاتر از افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی و خودآزاری در میان جوانان همراه است.
آسیب فیدهای اعتیادآور رسانههای اجتماعی
نیویورک توضیح داد که کودکان بهنحوی همهگیر در حال تجربه بحران سلامت روان هستند و رسانههای اجتماعی با شعلهور شدن این آتش، از شرایط سود میبرند. امید آن میرود که این قوانین تأثیرگذاری لازم را داشته باشند و بهعنوان الگویی برای دیگر ایالتهای سراسر آمریکا عمل کنند.
قوانینی برای حفاظت از کودکان در برابر رسانههای اجتماعی
قانون اول شامل توقف بهرهبرداری از محتوای اعتیادآور برای کودکان است که شرکتهای رسانههای اجتماعی را ملزم میکند ارسال فیدهای اعتیادآور را در پلتفرمهایهای خود برای کاربران زیر ۱۸ سال محدود کنند، مگر اینکه رضایت والدین در این زمینه اعطا شود. این قانون همچنین شرکتها را از ارسال اعلانهای مربوط به فیدهای اعتیادآور برای خردسالان از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح منع میکند.
قانون دوم در مورد حفاظت از دادههای کودکان نیویورک است که وبگاههای برخط را از جمعآوری، استفاده، اشتراکگذاری یا فروش دادههای شخصی افراد زیر ۱۸ سال منع میکند، مگر اینکه رضایت آگاهانه والدین را در این زمینه دریافت کنند یا انجام این کار برای اهداف وبگاه ضروری باشد.
قوانین مصوبه به دادستان کل ایالت این امکان را میدهد تا مجازات مدنی تا سقف پنجهزار دلار برای هر تخلف اعمال کند و نیویورک را به رهبر حفاظت از کودکان در برابر فیدهای رسانههای اجتماعی اعتیادآور در سراسر آمریکا تبدیل میکند که از اطلاعات آنها در برابر غارتگران اطلاعاتی محافظت و یک محیط دیجیتال امنتر برای جوانان ایجاد میکند.
حمایتهای مردمی از قوانین مصوبه جدید
قوانین مصوبه جدید مورد حمایت معلمان، مربیان و والدین آمریکایی قرار گرفته است، چراکه تأثیرات مضر رسانههای اجتماعی روی فرزندان هر روز مشاهده میشود و این قوانین نخستین گام فوقالعاده برای اطمینان از دور نگه داشتن این آسیبها است.
قوانین بیشتر در محافظت شدن از آسیب رسانههای اجتماعی
قوانین مشابه دیگری نیز برای محافظت از کودکان در برابر فعالیتهای رسانههای اجتماعی در سراسر ایالات متحده بر اساس این باور مشترک تدوین شده است که رسانههای اجتماعی به افزایش نرخ بیماریهای روانی میان کودکان کمک میکنند.
کانکتیکات، ورمونت، ایلینویز، نیومکزیکو، مریلند و مینهسوتا در حال ایجاد یا بهروزرسانی قوانین رضایت والدین هستند و بعضی از پلتفرمهای آنلاین را ملزم میکنند تا ضمن ایجاد محدودیتهایی برای کاربران، ارزیابیهای ایمنی کودکان را انجام دهند و تغییراتی در طراحی ایجاد کنند تا به کودکان کمک کند از موارد مضر اجتناب کنند.
سال گذشته ۳۳ ایالت از متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، شکایت و ادعا کردند که حریم خصوصی کودکان را نقض کرده است. بهدنبال آن قانونی در کالیفرنیا تصویب شد تا شرکتهای رسانههای اجتماعی را مجبور به تغییر تحولات طراحی وبگاههای خود کنند که البته این قانون در دادگاه فدرال مورد اعتراض قرار گرفته است.
قانونگذاران در واشنگتن نیز در حال تدوین استانداردهای ملی برای حفاظت از کودکان در برابر آسیب رسانههای اجتماعی هستند. قانون ایمنی آنلاین کودکان که بیش از دو سال پیش معرفی شد، در اوایل سال جاری به ۶۰ حامی در سنا رسید. با این حال تعدادی از گروههای حقوق بشر با این قانون مخالف هستند و بر اختلافات مداوم بین کارشناسان، قانونگذاران و مدافعان در مورد چگونگی ایمن نگهداشتن جوانان در فضای مجازی تأکید میکنند. آنها معتقدند که اتخاذ رویکرد یکسان برای ایمنی کودکان، آنها را ایمن نگه نمیدارد.
این لایحه همچنان بر این فرض استوار است که درباره انواع محتوا و ویژگیهای طراحی که موجب آسیب میشوند، اتفاق نظر وجود دارد. حال آنکه اینچنین نیست و این باور جوانان را از اعمال نمایندگی خود و دسترسی به جوامعی که به آنها نیاز دارند محدود میکند و به جای محافظت از کودکان، میتواند بر دسترسی به گفتار محافظتشده تأثیر بگذارد این امر موجب ایجاد یک اثر سردکننده برای همه کاربران میشود و شرکتها را تشویق میکند تا محتوا را روی موضوعاتی فیلتر کنند که بهطور نامتناسبی بر جوامع به حاشیه رانده شده تأثیر میگذارد.
نظر شما