در راستای اجرایی‌سازی سند توسعه تعاون باید مشوق‌های لازم طراحی شود

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اجرای سند توسعه تعاون باید مغایرت‌های قانونی مرتفع و مشوق‌های لازم برای توسعه تعاونی‌ها طراحی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، احمد محمودزاده اظهار کرد: امید است همه ما بتوانیم در مسیر شهدا، گام‌های مثبتی در آموزش و پرورش و تعاون برای آینده ایران برداریم.

وی افزود: اکنون در عزای بزرگ مردی هستیم که ایران قوی را در پرتو تعلیم و تربیت قوی برنامه‌ریزی کرده بود و اهتمام و جدیتی که برای تربیت نیروی انسانی کشور به عنوان زیرساخت‌های حفظ و گسترش دستاوردهای نظام داشتند، ستودنی بود، بنابراین همه ما باید در ادامه مسیر، مجریان مؤثری، در اجرا و برنامه‌ریزی اندیشمندانه امور دولت باشیم تا به امید خدا شاهد دستاوردهای خوبی برای کشور باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از تلاش مستمر نمایندگان آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای یکی از مهم‌ترین اسناد مدنظر رئیس جمهور شهید گفت: سند توسعه تعاون کشور از جمله مواردی است که شهید جمهور بر آن تاکید و اهتمام داشت، زیرا این سند هم مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جزو اسناد مهم بالادستی است و در صورت اجرای جدی سند توسعه تعاون، می‌توان شاهد گشایش مؤثر اقتصادی در سطح کشور بود.

محمودزاده ادامه داد: واگذاری کار به دست مردم در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و آموزشی به گشایش در عرصه‌های مختلف کشور کمک خواهد کرد، زیرا زمینه‌ساز پیشرفت و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده در مجموعه‌های آموزش و پرورش بر آن شدیم که فرهنگ‌سازی و ادبیات مشترکی در موضوع تعاون و مشارکت ایجاد کنیم، زیرا این موضوع زمینه‌ساز ایجاد تحول و اقدامات مؤثری در آینده نزدیک خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای اجرای این مهم، تناقضات باید مرتفع شود، ادامه داد: این سند در مرحله اجرا مغایرت‌هایی دارد که باید رفع شود.

محمودزاده گفت: به عنوان مثال در حکم شماره ۲۹ رویکرد تشکیل تعاونی‌ها و اجاره فضای مازاد آموزش و پرورش باید تعریف شود، زیرا در حال حاضر تحت تأثیر موضوعاتی از قبیل مولدسازی در آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، در حکم شماره ۳۰ تشکیل تعاونی‌های آموزشگاهی، مشکلات قانونی وجود دارد و شیوه‌های انگیزشی و مشوق برای مخاطبین تعریف نشده است و تشکیل تعاونی‌ها در مدارس دولتی مطابق با قوانین و مقررات ساری و جاری باید اتفاق بیفتد، یعنی مناقصه و در چارچوب قانون باید برگزار شود.‌

وی افزود: یکی از وظایف دبیرخانه اجرای سند توسعه تعاون این است که مغایرت‌های قانونی برای اجرای احکام آن را مرتفع سازد و سیاست‌های انگیزشی برای توسعه تعاونی‌ها را طراحی کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون تعداد قابل توجهی از مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از قبیل آموزشگاه‌های زبان و علمی مشغول فعالیت هستند که به دلیل مغایرت‌های قانونی نمی‌توان از فضای بعدازظهر مدارس دولتی برای تشکیل تعاونی‌ها توسط مؤسسان مراکز مذکور، استفاده کرد، بنابراین ابتدا باید این مغایرت‌ها و موانع حذف شود.‌

محمودزاده گفت: در خصوص ماده ۳۱ سند نیز باید ۲۵ درصد از سرفصل‌های آموزشی مرتبط در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی به موضوع ترویج و تبلیغ موضوع تعاون و فرهنگ‌سازی مشارکت در جامعه اختصاص یابد که می‌توان با برنامه‌ریزی منطقی این موضوع را در کتاب‌های مدارس به تناسب سال تحصیلی گنجاند.

کد خبر 761092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.