به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آلودگی صوتی در شهرها بهطور فزایندهای به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی دیده میشود و پاریس نیز در این رابطه استثنایی ندارد زیرا علاوه بر تأثیر بر سلامت شهروندان، برای شهرها نیز هزینهزا است. برای مثال هزینه اجتماعی سر و صدا در ایلدو فرانس ۴۲.۶ میلیارد یورو در سال برآورد شده است.
پایتخت فرانسه در بحبوحه دومین برنامه کنترل سر و صدا (۲۰۲۱-۲۰۲۶) قرار دارد و در این زمینه، دولت این کشور رایزنیهای عمومی را از روز دوشنبه برای یافتن راههایی برای کاهش انواع آلایندههای صوتی محیطی (حملونقل) و محلهمحور (زندگی شبانه) آغاز کرد.
طبق گزارشها، نخستین طرح کنترل صدا که بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ اجرا شد، سطح نویز را به میزان دو دسیبل در بسیاری از مناطق کاهش داد، با این حال، هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. هدف فعلی کاهش نویز بین یک تا چهار دسی بل در صورت امکان است.
امانوئل گرگوار، معاون اول شهردار در این رابطه توضیح داد: «ما بسیار در تلاش هستیم که بتوانیم پویایی پاریس، شخصیت «سرزنده» آن و در عین حال حق اساسی شهروندان را برای استراحت و خواب تضمین کنیم.»
آسفالت کاهشدهنده صدا
هدف از طرح دوم کنترل صدا این است که ۶۳ درصد از ساکنان پاریس بتوانند از شبهای ساکتتری مطابق با استانداردهای تعیینشده توسط سازمان بهداشت جهانی لذت ببرند. در حال حاضر این سهم ۵۴ درصد است.
یکی دیگر از روشهای جالبی که پاریس برای کاهش آلودگی صوتی در سالهای اخیر آزمایش کرده است، استفاده از آسفالت کاهشدهنده صدا به نام BBPhon+ است. به گفته ساکنان خیابان دو کورسل، جایی که روکش آسفالت در آنجا قرار داده شده است، کاهش صدا رضایتبخش بوده است و علاوه بر این، دما تا یک درصد نیز کاهش داشته است.
نظر شما