به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، سالهاست شهرکرد با وجود خیابانهای تنگ و کوچک میزبان خودروهایی است که روز به روز بر تعداد آن اضافه میشود و با ترافیک تقریباً سنگینی دستوپنجه نرم میکند.
معضل حل نشده ترافیک در شهری که هسته مرکزی آن بافت فرسوده است و امروز در حال توسعه و گسترش است، گویی اعصاب و روان مردم این شهر را نشانه گرفته است و در کنار همه مسائل زیستمحیطی از جمله آلودگی هوا، آلودگی بصری، مصرف بیرویه سوخت و استهلاک خودروها باعث ایجاد اعصاب خوردی برای مردم شده است و آنها را به ستوه آورده و هر روز بر این معضل افزوده میشود.
از سوی دیگر پارکینگهای عمومی سطح شهر هم نظارهگر ترافیک هستند و شهروندان از پارک خودروهای خود در پارکینگهای عمومی سرباز میزنند و همین امر معضل ترافیک را دو چندان میکند.
پارکینگهای سطح شهر خالی از ماشین هستند
پیمان محقق مدیرحملونقل و ترافیک شهرداری شهرکرد با اشاره به تعداد پارکینگهای سطح شهر جهت پاسخ به نیاز پارک خودروها اظهار میکند: معمولاً در ساعات شلوغ روز پارکینگهای سطح شهر خالی از ماشین هستند، یعنی فضا به اندازه کافی وجود دارد اما از آن فضا استفاده نمیشود، مثلاً پارکینگ طبقاتی یزدان که در چند طبقه احداث شده است اما ظرفیت آن تکمیل نمیشود و گاهاً دو طبقه آن خالی از ماشین است و اگر ظرفیت آن تکمیل میشد برای دستگاه متولی اضافه کردن پارکینگ توجیه داشت.
وی میگوید: خیابانهای اطراف پارکینگ، محل توقف ممنوع و حتی ایستگاههای اتوبوس که خودروها به صورت دوبله پارک شده مانعی برای تردد خودروها هستند که منجر به ایجاد ترافیک میشود، در حقیقت این مسئله نیازمند فرهنگسازی است.
مدیر حملونقل و ترافیک شهرداری شهرک میافزاید: پارکینگهای سطح شهر نیاز به پرداخت مبالغ زیادی ندارند اما مردم راغب به استفاده از پارکینگ برای پارک خودروی خود نیستند و ترجیح میدهند حوالی پارکینگ خودروی خود را پارک کنند، در صورتیکه پارکینگ، محلی امن برای خودرو است.
محقق بیان میکند: پارکینگهایی که از سوی شهرداری در سطح شهر احداث شده است، امکانات لازم را داراست، از طرفی هزینهها از سوی شهرداری برای احداث پارکینگ تأمین میشود اما برگشت سرمایهای وجود ندارد، البته احداث پارکینگ در سطح شهر با دیدگاه حل مشکلات ترافیکی در شهر است و به دید سرمایهگذاری نیست.
وی خاطرنشان میکند: کمکی که شهرداری برای بحث اعمال قانون به پلیس راهور کرده است، تجهیز خودروی ثبت تخلف سیار بوده که در سطح شهر تردد و از طریق چهار دوربین نصب شده در محل ایستگاه اتوبوس و تاکسی و توقف ممنوع کنترل صورت میگیرد، یعنی محل توقف ممنوع جریمه انجام و برای راننده ارسال میشود.
احداث و ایجاد تقاطعهای غیر همسطح یکی از راهکارهای کاهش ترافیک است
محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد اظهار میکند: احداث و ایجاد تقاطعهای غیر همسطح یکی از راهکارهای است که در طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر شهرکرد در راستای بهبود ترافیک در هسته مرکزی شهر مطرح شده است.
وی میافزاید: تقاطع طالقانی به کاشانی یکی از تقاطعهای تأثیرگذار و به عنوان کریدور شمال به جنوب در سطح شهر محسوب میشود که دارای اهمیت خاصی است، از اینرو مطالعات اولیه و نقشههای فاز یک و دو در خصوص این تقاطع و بررسیهای اقتصادی، اجتماعی، اجرایی و ترافیکی صورت گرفت.
شهردار شهرکرد ادامه میدهد: در انتها به این جمعبندی رسیده شد که ایجاد تقاطع غیرهمسطح به صورت روگذر اجرا شود.
واحدیان با اشاره به طراحی این پل، تصریح میکند: این پل به طول ۱۸۰ متر، عرض ۱۸ متر و ارتفاع ۵.۲۰ متر و با اعتبار حداقلی و پایه ۱۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پل پس از انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار ظرف یک سال کاری به پایان خواهد رسید، میگوید: در طراحیها سعی شده است، کمترین تداخلها با منصوبات تاسیساتی وجود آید تا سرعت طرح بالاتر برود، همچنین تدابیر لازم برای محدودیت ترافیکی این پروژه اندیشیده خواهد شد تا کمترین اختلال به وجود آید.
ترافیک در شهرکرد مقطعی است
محمد رضا بیاتی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهرکرد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحالوبختیاری با اشاره به دلایل ترافیک و علل وضع موجود در شهر اظهار میکند: ترافیک اصولاً مقوله پیچیده و چند عاملی است که سنگینی ترافیک و نمود آن در شهر شهرکرد مقطعی است و در برخی ساعات روز از جمله صبح و ظهر به دلیل زمان بازگشایی مدارس، بازگشایی و تعطیلی ادارات و در ابتدا شب حجم رفت و آمد زیاد است که این موارد از اهمیت ویژه در مطالعات و اقدامات مدیریت شهری برخوردار است، اما در سایر اوقات مشکل حادی وجود ندارد.
وی ادامه میدهد: شطرنجی بودن معابر شهر و فاصله کم تقاطعها، تعریض نشدن معابر در کنار ازدیاد بهرهبرداری از خودرو به ویژه خودروهای تک سرنشین، طبقاتی شدن ساختمانها، نبود پارکینگ عمومی به میزان کافی، پارک حاشیهای، نبود امکانات حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس انتقال ترافیک عبوری به معابر مرکز شهر به دلیل ضعف اتصالات کمربندی برخی از دلایل سختافزاری ترافیک در شهرکرد است.
بیاتی با بیان برخی اقدامات در راستای رفع این مشکلات میافزاید: در حال حاضر اقداماتی برای مدیریت ترافیک از جمله استخدام مشاور ترافیک و انجام مطالعات کلاننگر ترافیک در حال انجام است، این مطالعات به عنوان برنامه کلی ترافیک با نگاه به توسعه شهر انجام شده است و در مرحله بعد تمرکز بر گرههای ترافیکی و مشکلات موضعی در مرکز شهر که متضمن بهرهگیری از نظرات مشاور و اقدامات خردنگر و اصلاحات هندسی بسیاری از تقاطعها وگرههای ترافیکی با تصویب شورای ترافیک استان است که این مورد به صورت مستمر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه اقداماتی اجرایی ناشی از مطالعات انجام شده در سطح شهر در حال انجام هستند، تاکید میکند: توافق با مالکان و بازگشایی بخشی از کمربندی جنوب، بازگشایی مسیر میرآباد به کمربندی شمالی از طریق مسیر نمایشگاه، انجام مطالعات سه تقاطع غیر هم سطح، اقداماتی هستند که در حال انجام است.
رئیس کمیسیون حملونقلوترافیک شهرداری اسلامی شهرکرد تصریح میکند: عقبنشینی و تعریض معابر در سطح شهر اگرچه یکی از راههای ساماندهی ترافیک است و به صورت اقتضایی و ویژه توسط شهرداری در خیابانهای ملت، بوعلی، فردوسی شمالی، ولیعصر جنوبی و بلوار رهبر در حال انجام است اما هزینه بسیار زیادی را به شهرداری تحمیل میکند و به لحاظ حقوقی هم اقدامی سهل و آسان و در دسترس نیست و باید تمرکز شهرداری بر سایر اقدامات هم معطوف شود.
بیاتی ادامه میدهد: با افزایش پارکینگهای عمومی، ساماندهی و هوشمندسازی پارک حاشیهای، ایجاد مراکز خدماتی و بازارچهها در محلات شهر توسط شهرداری در جهت بینیاز کردن شهروندان از مراجعه به مرکز شهر و افزایش کمی و کیفی وسایل حملونقل عمومی به ویژه اتوبوس جهت کاهش تردد خودروهای شخصی، ادامه اصلاحات هندسی و هوشمندسازی چراغهای راهنمایی رانندگی در تقاطعها، ایجاد پارک سوار بیشتر برای توقف اتوبوس و تاکسی، تلاش و پیگیری برای ایجاد مدارس و مراکز آموزشی و درمانی در منظریه و میرآباد توسط سازمانهای مربوطه در حال انجام است که شهروندان بهزودی شاهد اجرای آنها در رابطه با کاهش ترافیک خواهند بود.
به گزارش ایمنا، شهرداری شهرکرد به عنوان متولی بخشی از رفع مشکلات ترافیکی شهرکرد، پروژه احداث تقاطعهای غیر همسطح، اتصال مسیرها به یکدیگر از جمله جاده کمربندی به میدان شهدا، اتصال جاده نمایشگاه به میدان حضرت قمربنیهاشم (ع) و اتصال بلوار فرهنگ به جاده دهکده المپیک و میدان امام حسین (ع) و همچنین احداث پارکینگهای عمومی در سطح شهر را در دستور کار دارد که امید است به زودی شاهد حل معضل چندین ساله ترافیک در شهرکرد باشیم.
نظر شما