افزایش نگرانی ها از  شیوع تب دانگ و استقرار پشه آئدس در استان فارس

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به تغییرات اکولوژیک اخیر کشورهای همسایه، شاهد افزایش موارد وارده تب دانگ در چند روز اخیر بوده ایم و این نگرانی در خصوص استقرار این پشه مهاجم در استان و بروز انتقال محلی تب دانگ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مهدی نجات در جمع کارشناسان مسؤول پشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه‌های بهداشت و درمان استان، با بیان این موضوع که پشه «آئدس» سال‌های اخیر در هرمزگان، بندرانزلی، رشت، گیلان و قشم مشاهده و در پی آن مواردی از ابتلاء به «تب دانگ» در این شهرها گزارش شده بود، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اکولوژیک اخیر کشورهای همسایه، شاهد افزایش موارد وارده تب دانگ در چند روز اخیر بوده‌ایم و این نگرانی در خصوص استقرار این پشه مهاجم در استان و بروز انتقال محلی تب دانگ وجود دارد.

وی افزود: این بیماری با علائمی همچون تب همراه با سردرد، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می‌کند، اما در مواردی که تب دانگ موجب افت پلاکت‌های خون شود، وارد فاز خونریزی دهنده و موجب خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و حتی مرگ افراد می‌شود.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز در صورت داشتن علائم مرتبط و سابقه سفر به کشورهای همسایه، در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی محل سکونت مراجعه کنند.

نجات ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های زیستی پشه آئدس و انجام گزش در روز، مردم در صورت مواجهه با گزش پشه در طول روز موضوع را در اسرع وقت به واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه‌های بهداشت و درمان اطلاع دهند.

۱۴ مورد ابتلای قطعی و یک فوتی بر اثر تب دانگی در لارستان

به گزارش ایمنا، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرد؛ در حال حاضر تمام موارد شناسایی شده از جمعیت تحت پوشش علوم پزشکی لارستان ۱۴ مورد مبتلا بوده و خوشبختانه هیچکدام در اثر انتقال محلی نبوده است که از این ۱۴ مورد، ۳ نفر بستری و ۱۰ نفر تحت مراقبت سرپایی در منزل هستند که حال عمومی همه آنها خوب است.

افزایش نگرانی ها از  شیوع تب دانگ و استقرار پشه آئدس در استان فارس

کد خبر 760352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.