جهان از اهداف آب‌وهوایی عقب مانده است

جهان از دستیابی به اهداف تعیین شده در بیست‌وهشتمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (Cop28) عقب مانده و برای تحقق اهداف باید بر سرعت اقدامات خود بیافزاید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق توافق کشورهای جهانی در دسامبر گذشته، جهان در مسیر دستیابی به هدف سه‌برابر کردن تولید برق تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد؛ هدفی که برای ایجاد یک گذار سریع جهانی از سوخت‌های فسیلی به پاک حیاتی تلقی می‌شود. در این میان تابش خورشیدی و بادی سه‌چهارم رشد جهانی را فراهم می‌کنند، زیرا توانایی خود را در مقیاس‌بندی سریع برای ارائه انرژی ارزان، ایمن و پاک ثابت کرده‌اند. این هدف بلندپروازانه اما قابل دستیابی است، البته تنها در صورتی که دولت‌ها به‌سرعت وعده‌های خود را به برنامه‌های عملی تبدیل کنند.

در اصل کشورهای سراسر جهان فرصت بزرگی برای سرعت بخشیدن به پیش‌برد اهداف خود برای دستیابی به سیستم انرژی ایمن‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدار دارند، با این حال بر اساس تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی، تاکنون تعداد کمی از کشورها گام‌های مشخصی برای برآورده کردن این نیاز برداشته‌اند و بر اساس روندهای کنونی، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در کشورهای توسعه‌یافته تقریباً دو برابر خواهد شد و تا سال ۲۰۳۰ در سطح جهانی کمی بیش از دو برابر خواهد بود.

جهان از اهداف آب‌وهوایی عقب مانده است

تأخیر جهان در دستیابی با اهداف تعیین شده در Cop28

آژانس بین‌المللی انرژی استاندارد طلایی تحقیقات انرژی جهانی، سیاست‌های داخلی و اهداف نزدیک به ۱۵۰ کشور را تجزیه‌وتحلیل کرده و دریافته است که جهان تا سال ۲۰۳۰ به حدود هشت‌هزار گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر منجر خواهد شد. این مقدار معادل حدود ۷۰ درصد از هدف ۱۱ هزار گیگاواتی تعیین‌شده در بیست‌وهشتمین اجلاس آب‌وهوای سازمان ملل متحد (Cop28) است.

انرژی خورشیدی حدود یک‌دوم و باد حدود یک‌چهارم از ظرفیتی را تشکیل می‌دهد که دولت‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ نصب کنند، با این حال در این زمینه شکافی دیده می‌شود که البته این شکاف قابلیت پر شدن را دارد.

سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ثبت رسید که به میزان حدود ۵۶۰ گیگاوات در یک سال اضافه شده بود و افزایش ۶۴ درصدی را نسبت به ظرفیت جدید اضافه شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌داد. در حال حاضر نیز انرژی خورشیدی و بادی همچنان ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند. بنابراین ظرفیت تولید خورشیدی زیادی وجود دارد و مشکلات تأمین قطعات برق بادی در حال حل شدن است.

جهان از اهداف آب‌وهوایی عقب مانده است

دولت‌ها اکنون باید توجه بیشتری را بر ارتقای شبکه‌های برق خود متمرکز کنند، چراکه شبکه‌های برق مانع اصلی پیشرفت در بسیاری از نقاط جهان است و اقدامات نظارتی بیشتری را می‌طلبد.

علاوه بر این، کشورها اکنون باید در اجرای برنامه‌های خود سریع‌تر عمل کنند تا اطمینان حاصل شود در مسیر تحقق هدف سه برابری Cop28 قرار دارند. دولت‌های جهانی در هفته جاری و آینده در بن آلمان، مقر کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد دبیرخانه تغییرات آب‌وهوایی، برای بحث در زمینه تعهدات تعیین‌شده در Cop28 و پیشرفت‌های لازم در راستای کنفرانس Cop29 تشکیل جلسه خواهند داد که نوامبر امسال در آذربایجان برگزار می‌شود.

یکی از موارد کلیدی مورد بحث در این جلسه، تأمین مالی اقدامات آب‌وهوایی و چگونگی افزایش منابع مالی موجود برای کشورهای در حال توسعه در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با اثرات شدید آب‌وهوایی خواهد بود. برای کشورهای در حال توسعه، گنجاندن طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در اهداف خود که قرار است پیش از اجلاس آب‌وهوایی Cop30 در برزیل به‌روز شوند، می‌تواند نخستین گام اساسی برای به‌دست آوردن منابع مالی مورد نیاز آن‌ها باشد.

جهان از اهداف آب‌وهوایی عقب مانده است

کد خبر 760013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.