پرداخت ۵۵۰۰ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کردستان

مدیرکل امور مالیاتی کردستان گفت: طی سال گذشته و دو ماهه اول امسال، ۵۵۰۰ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی کردستان، مصطفی فعله‌گری امروز _یکشنبه سیزدهم خرداد_ در دیدار با ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، با بیان اینکه مردم حق دارند بدانند مالیات کجا هزینه می‌شود، اظهار کرد: پرداخت مالیات یک بُعد قضیه و بُعد دیگر هزینه‌کرد مالیات است که ضروری است دستگاه‌های خدمت‌رسان هزینه‌کرد مالیات را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه خرداد و تیر ماه فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره صد است، افزود: با توجه به اینکه اقتصاد استان متکی بر کشاورزی و دامداری بوده و مشاغل استان ضعیف هستند هدف این است که بیشترین اطلاع رسانی و مشاوره را به مردم داشته باشیم که مودیان دچار مشکل نشوند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان خاطرنشان کرد: از ملزومات اطلاع رسانی معطوف به تمکین مودیان، اعلام محل مصرف مالیات در استان است که روایت درستی در جامعه وجود ندارد و اگر دستگاه‌های خدمت‌رسان و متولی در این مورد اطلاع رسانی کنند شاهد تغییر شگرفی در فرهنگ مردم نسبت به مالیات خواهیم بود.

فعله‌گری تاکید کرد: وظیفه امور مالیاتی صرفاً وصول مالیات است و دخالتی در نحوه هزینه‌کرد مالیات نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و دو ماهه اول امسال ۵۵۰۰ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده که این مبالغ کمک قابل ملاحظه‌ای در اداره مناطق شهری و روستایی کرده است.

سهم مشاغل در وصول مالیات قابل توجه نیست

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در ادامه گفت: علی‌رغم بعضی ادعاها، سهم مشاغل در وصول مالیات استان اندک است.

فعله‌گری گفت: با توجه به اینکه اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی و دامداری است و این فعالیت‌ها نیز از مالیات معاف هستند، بیشتر درآمدهای مالیاتی استان از شرکت‌های بزرگ و اشخاص حقوقی تأمین می‌شود.

وی ضمن توضیح وضعیت مالیات در استان، تصریح کرد: با استفاده از تبصره ماده صد، اکثر بازاریان خرد از پرداخت مالیات معاف هستند و بیشترین بار مالیاتی روی شرکت‌های بزرگ و اشخاص حقوقی، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی است.

فعله‌گری با بیان اینکه چهارمین دسته از مالیات دهندگان، مشاغل و بازاریان هستند، اضافه کرد: سهم این بخش در سبد مالیاتی استان قابل توجه نیست، اما چون بخش اعظم مودیان را دربرمی‌گیرند تلاش می‌کنیم که اطلاع رسانی کاملی برای این قشر انجام دهیم.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی خاطرنشان کرد: جهت اطلاع‌رسانی، روشنگری و ارتقای فرهنگ مالیاتی از تمام راه‌های ممکن من‌جمله برپایی میز خدمت و دیدار با افراد منتفذ در جامعه استفاده می‌کنیم.

کد خبر 759615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.