گام بلند شهرداری شیراز در حفاظت از جان شهروندان/  اجرای پروژه احداث ۲ سیل‌بند در شهرک سعدی

شهردار شیراز در بازدید از پروژه سیل‌بند شهرک سعدی، گفت: بخش زیادی از اقدام احداث سیل‌بند وظیفه شهرداری نیست و این اقدام بر عهده سازمان آب منطقه‌ای استان فارس است، اما به‌دلیل حفظ جان مردم، شهرداری شیراز اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی در نهمین بازدید از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس کلان‌شهر شیراز و در بازدید از دو پروژه احداث پایانه و سیل‌بند شهرک سعدی اظهار کرد: دو پروژه سیل‌بند شهرک سعدی توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز در حال اجرا است و این موضوع در حالی است که در طول تاریخ شهرداری شیراز در هیچ زمانی سازمان عمران و بازآفرینی شهری، این میزان پروژه اجرایی در اختیار نداشت.

وی با اشاره به بعضی از پروژه‌های اجرایی توسط این سازمان، افزود: دور برگردان اردیبشهت در بلوار شهید چمران، تقاطع جام‌جم، دو تقاطع بزرگ مقیاس در بلوار رحمت، دو تقاطع در بزرگراه شهید استوار در بلوارهای نصر شرقی و خلیج فارس، پل مهدی‌آباد، جهش آسفالت و در خیابان شهید پیشرو احداث زیرگذر شهرداری از جمله این پروژه‌ها است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته تمام پیمانکاران بزرگ، متوسط و خرد این حجم از پروژه اجرایی را در اختیار نداشتند، تصریح کرد: قریب به ۲۵۰۰ پروژه به‌صورت هم‌زمان در سطح شهر شیراز توسط مناطق یازده‌گانه، سازمان‌های دوازده‌گانه و معاونت‌ها در حال اجرا است که به جهت مدیریت زمان و امیدآفرینی در میان مردم، شیفت شب اجرای پروژه‌ها راه‌اندازی شد و عمده پروژه‌های بزرگ مقیاس شیفت شب در آن‌ها فعال است.

اسدی با اشاره به اینکه اجرای هم‌زمان این تعداد پروژه در طول تاریخ شهرداری شیراز بی‌سابقه بوده است، تاکید کرد: با همراهی ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداران مناطق، رؤسای سازمان و معاونت‌های زیرمجموعه شهرداری شیراز، در یک فضای تعاملی و بدون حاشیه اقدامات در حال انجام است.

وی از اعلام آمادگی وزیر کشور برای حضور در افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های شهرداری شیراز سخن گفت و اظهار کرد: این آمادگی را داریم تا پروژه ۵۵ متری حافظ که به نام شهید آیت‌الله رئیسی نام‌گذاری شد و تقاطع شهید امیرعبدالهیان را به بهره‌برداری برسانیم، همچنین کلنگ‌زنی چند پروژه به استاندار فارس اعلام شد و حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهور برای حضور در مراسم پیشنهاد داده شد.

شهردار شیراز ضمن ابراز امیدواری از رفع مشکلات مردم در بخش‌های مختلف و ایجاد امیدآفرینی‌، ادامه داد: در شهر شیراز پروژه‌های محرومیت‌زدایی، محله و مسجد محوری، پروژه‌های فرهنگی در قالب ساخت سالن‌های ورزشی، فرهنگسرا و زمین‌های چمن مصنوعی به شکل ویژه در حال اجرا است و هیچ پروژه نیمه تعطیلی وجود ندارد.

اسدی تاکید کرد: بخش زیادی از اقدام احداث سیل‌بند وظیفه شهرداری نیست و این اقدام بر عهده سازمان آب منطقه‌ای استان فارس است، اما به‌دلیل حفظ جان مردم و وقوع حادثه‌ای که در سال ۹۸ در محل دروازه قرآن و شهرک سعدی رخ داد، شهرداری شیراز اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به مشکلات موجود درباره رفع تصرف اراضی پروژه اجرایی سیل‌بند سعدی، اضافه کرد: اگر اجرای این سیل‌بند صورت نمی‌گرفت با توجه به بارش‌های بسیار خوبی که صورت گرفت، سیل مهیبی رخ می‌داد که خطرات و مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد می‌شد، اما بنا به تکلیف و ردیف اعتباری که شورای اسلامی شهر شیراز مدنظر داشت، نمی‌توانستیم با جان مردم معامله کنیم و بگوییم اعتبار نداریم.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه با تاکید شورا و ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده، این پروژه در حال اجراست، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این سیل‌بند، شهرک سعدی از حیث سیل مصون و محفوظ بماند و مردم در این خصوص هیچ دغدغه و مشکلی نداشته باشند.

اسدی با بیان اینکه تملکات اراضی اجرای پروژه به‌صورت کامل رفع شده است، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا پایان دوره فعلی شهرداری این پروژه به پایان برسد.

بر اساس دستور ابلاغ شده به مدیران، یک ریال از بودجه استان نباید به خزانه بازگردد

جواد قناعتی مدیرکل دیوان محاسبات فارس در مراسم بازدید از روند اجرای پروژه‌های عمرانی شیفت شب شهرداری شیراز با قدردانی از خدمات و فعالیت‌های دلسوزانه شهرداری شیراز در اجرای پیشبرد پروژه‌های شهری اظهار کرد: شهرداری شیراز همواره بدون ادعا و جهادآفرین در خدمات‌رسانی به مردم و اجرای پروژه‌ها در عرصه قرار دارد.

وی افزود: تمام مجموعه‌های خدمات‌رسان در سطح استان بر اساس برنامه‌ریزی که در اختیار دارند و بر مبنای بودجه‌ای که برای آن تعریف شده است، ملزم به انجام فعالیت‌های خود هستند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس تصریح کرد: یکی از مباحثی که دیوان محاسبات به آن ورود کرد و به جد در حال پیگیری آن است، ترک فعل مدیران دستگاه‌های اجرایی است که ملزم به انجام آن هستند و در صورتیکه موارد محقق نشده باشد، دیوان محاسبات ورود خواهد کرد و به دنبال آن پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

قناعتی خاطرنشان کرد: طی دستوری که به مدیران استان داده شده است حتی یک ریال از بودجه استان نباید به خزانه بازگردد و هر میزان اعتباری که تخصیص داده می‌شود، موظف هستند آن را در اجرای پروژه‌ها و شرح وظایف هزینه کنند، از سوی دیگر همه دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع اتفاق نظر دارند و این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: کارشناسان دیوان محاسبات در تمام دستگاه‌های اجرایی به‌صورت دائم مستقر هستند و پیگیر این موضوع بوده و علاوه‌بر ارائه گزارشات فنی، این موضوع را به‌صورت ویژه دنبال می‌کنند.

برنامه زمان‌بندی اجرای دو پروژه سیل‌بند سعدی ۲۴ ماه تعیین شده است

محمدامین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره احداث سیل‌بند سعدی، اظهار کرد: سیل‌بند سعدی با هدف کنترل سیلاب از ورودی رودخانه‌ای که در مجاورت شهرک سعدی است، طراحی شده است.

وی افزود: با احداث این دو سیل‌بند در این منطقه، از وقوع بحران سیل در زمان بارش شدید باران جلوگیری می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: با تلاش‌های شهرداری منطقه ۳، رفع معارض اراضی این منطقه صورت گرفت و عملیات عمرانی احداث این دو سیل‌بند آغاز شد.

امین خاطر نشان کرد: برنامه زمان‌بندی اجرای دو پروژه سیل‌بند برای هر کدام ۲۴ ماه تعیین شده است و با روندی که سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز در دستور کار دارد، پیش‌بینی می‌شود پروژه زودتر از موعد مقرر به پایان برسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمان و ماه‌های بارندگی اجرای عملیات پروژه کمی دشوار است، بنابراین مدت زمان اجرای پروژه به صورت بلندمدت در نظر گرفته شده است اما برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که تا پایان عملیات دو سیل‌بند زودتر از زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: هزینه اجرای این دو سیل‌بند ۲۳۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امین تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت عمرانی و مراحل خاکبرداری و اجرای ابنیه سنگی در دو شیفت شب و روز، در حال اجرا است.

سیل‌بند سعدی ۷۵ هزار متر مکعب ظرفیت آبگیری دارد

علی حسین عباسی رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در سخنانی درباره پروژه سیل‌بند سعدی، اظهار کرد: احداث سیل‌بند شهرک سعدی در سه قسمت در حال اجراست و حوض آبریز این سیل بند ۲۲* ۲۴ متر است که عملیات خاک‌برداری آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر و باران‌های بهاره این سیل‌بند دو بار آبگیری شد، افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته این سیل‌بند بالغ‌بر ۷۵ هزار متر مکعب آب ظرفیت آبگیری دارد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: دومین سیل‌بند در شهرک سعدی با فاصله سه کیلومتر از سیل‌بند نخست، عملیات خاکبرداری آن صورت گرفت و در حال اجراست و امید است بر اساس بازه زمانی تعیین شده این پروژه به پایان برسد.

کد خبر 759427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.