۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشا برقی دارد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد گفت: یکی از علل رایج آتش‌سوزی در مناطق مسکونی یا اداری برق است و ۵۳ درصد از حریق‌ها در مشهد منشا برقی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط‌عمومی آتش‌نشانی مشهد، حمیدرضا کافی‌نیا اظهار کرد: اردیبهشت سال جاری ۳۴۹ عملیات اطفای حریق انجام شد که از این تعداد ۲۵۷ مورد حریق در منازل مسکونی، ۱۸۵ مورد مربوط به آتش‌سوزی سیم، کابل، باتری، سیم‌پیچ، کلید و پریز بود، همچنین از این تعداد ۱۰۰ عملیات در خصوص وقوع حریق در لوازم پخت‌وپز غیربرقی شامل اجاق گاز، فر، باربکیو و امثال آن بوده است.

وی افزود: یکی از علل رایج آتش‌سوزی در مناطق مسکونی یا اداری برق است، به طوری که ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد، منشأ برقی دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد گفت: لوازم برقی هچمون یخچال، کولر گازی، کولر آبی، پنکه و لباس‌شویی در صورت کشیدن بار اضافی از شبکه‌های برق یا اتصالی و سیم‌های فرسوده برق منجر به آتش‌سوزی می‌شوند، از استفاده بیش از حد و وارد آوردن بار اضافی به مدارهای برق خانه اجتناب کنید، این آسان‌ترین کاری است که می‌توانید برای کاهش خطر آتش‌سوزی ناشی از برق انجام دهید.

وی ادامه داد: هر مدار برقی و سیم‌کشی‌های خانه شما تنها برای استفاده و رساندن مقدار مشخصی برق طراحی شده است و فشار آوردن به این مدارها با کشیدن جریان زیاد از آن‌ها موجب می‌شود سیم‌ها جرقه بزند یا خود به خود در اثر گرمای زیاد به علت استفاده بیش از حد از برق دچار آتش‌سوزی شود، استفاده هم‌زمان از چند وسیله برقی پرمصرف از یک پریز یا یک سه‌راهی موجب افزایش ولتاژ و کشیدن بار اضافی خواهد شد.

کافی‌نیا تاکید کرد: ساده‌ترین راه برای اجتناب از وارد آوردن بار اضافی بر مدار و شبکه برق، به حداقل رساندن تجهیزات و لوازم برقی که وارد هر پریز می‌شود، است، به‌ویژه تا حد ممکن از سیم‌های رابط چند راهی استفاده نکنید و سعی کنید به جای آن از هر پریز برای حداکثر دو لوازم برقی استفاده کنید، هرگز سعی نکنید روی آتش ناشی از برق و وسایل و تجهیزات برقی آب بریزید، چراکه این کار منجر به برق‌گرفتگی می‌شود، باید یک کپسول آتش‌نشانی از نوع گازی co۲ داشته باشید، این کپسول می‌تواند با آتش‌سوزی ناشی از برق مقابله کند.

کد خبر 759080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.