تعریف بیش از ۸ همت پروژه زیست محیطی از سوی شهرداری شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: در مجموعه شهرداری شیراز بیش از ۸ همت پروژه های زیست محیطی تعریف شده است و شاخص‌های زیست محیطی شش‌گانه در حوزه‌های مدیریت پسماند، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای، فضای سبز و ایجاد زیر ساخت‌هایی برای اجرای پروژه‌ها مدنظر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، روح‌اله خوشبخت در نشست خبری تشریح پروژه‌های پانزده‌گانه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز که با حضور برخی از مدیران حوزه شهری برگزار شد، اظهار کرد: بنای مجموعه شهرداری شیراز در راستای اجرای سیاست‌های شورای ششم توجه به اولویت‌هایی است که از سوی این شورا به شهرداری شیراز تکلیف شده است.

وی افزود: شهردار شیراز برای سال آینده و سال انتهایی شورای ششم یک برنامه عملیاتی ۵۰ پروژه‌ای را به عنوان برنامه عملیاتی ۱۴۰۴ را تدوین و به شورای اسلامی شهر شیراز ابلاغ داشته است که یکی از پایه‌های این برنامه عملیاتی اجرای پروژه‌های پانزده‌گانه کمیسیون خدمات شهری است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: این پروژه‌ها بر اساس مطالبات مردمی و تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۳۷ و نیازهای مشترک و کمتر دیده شده در سنوات گذشته در حوزه خدمات شهری است و در این راستا به دستور شهردار شیراز و سیاست گذاری کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز سال ۱۴۰۳ به عنوان سال نهضت خدمات شهری نامگذاری شده است که امید است با همراهی و همدلی و پیگیری‌هایی که در مجموعه معاونت خدمات شهری صورت می‌گیرد و در سایه تعامل میان شورا و شهرداری در پایان سال بتوانیم نویدبخش خبرهای خوب و افتتاح پروژه‌های کوچک و بزرگ مقیاس برای شهروندان و کلان شهر شیراز باشیم.

خوشبخت با اشاره به اینکه در خصوص معرفی شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا خبرهای خوبی اعلام خواهد شد، ادامه داد: به دستور کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل یک دبیرخانه دائمی صورت گرفت و در سه محور نشست‌های علمی با حضور اساتید برجسته، برگزاری رویدادها همچون جشنواره بازیافت، پاکسازی محیط‌های ورودی و خروجی شهر اجرا و اطلاع‌رسانی در خصوص پروژه‌های حوزه زیست محیطی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مجموعه شهرداری شیراز بیش از ۸ همت پروژه‌های زیست محیطی تعریف شده است و شاخص‌های زیست محیطی که در حال حاضر در نشست‌های علمی احصا شد شش‌گانه بوده که شامل مدیریت پسماند، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای، فضای سبز و ایجاد زیرساخت‌های این حوزه است که در این شاخصه‌های شش گانه پروژه‌های متعددی در شهرداری شیراز برای اجرا تعریف شده است.

بهره‌برداری از مجتمع پروتئین شیراز در نیمه اول سال جاری

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: با توجه به همتی که میان شهرداری و شورا وجود دارد سال پایانی شورا سال نهضت خدمات شهری و توجه ویژه به حوزه درخواست‌های مردمی خواهد بود.

خوشبخت در این جلسه به تشریح پروژه‌های پانزده‌گانه پرداخت و افزود: پروژه اول بازچرخانی و استفاده بهینه از آب‌های خاکستری با احداث تصفیه خانه‌های لوکال، ساماندهی محور دروازه کازرون و انتقال صنوف پروتئینی به بازارچه پروتئین واقع در خیابان کارگر، ساماندهی سایت‌های مشاغل مزاحم شهری از جمله سایت ۳۰۰ هکتاری و ۲۸ هکتاری و شهید منتظری، ساماندهی و نظم معابر شهری و تعیین تکلیف سد معبر، تعیین تکلیف مرکز گل و گیاه غرب شیراز در راستای خودکفایی در تولید گل و گیاه در جنوب کشور از عناوین این پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: از دیگر عناوین می‌توان به بازبینی نحوه عملکرد بازارچه‌های شهرداری با الگوی جدید، انجام اقدامات زیر ساختی و ساماندهی مراکز ضایعاتی، ساماندهی و بهسازی آرامستان‌های شیراز با تاکید ویژه بر آرامستان دارالسلام، تقویت و تثبیت جایگاه موضوع مدیریت بحران در شهرداری شیراز، تقویت مؤلفه‌های ایمنی در شهر، افزایش سرانه استفاده از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر به جهت سهولت در دسترسی، نوسازی و تجهیز ناوگان خدمات موتوری شهرداری، افزایش سرانه فضای سبز شهری و تقویت جایگاه زیبا سازی در شهرداری، مناسب سازی معابر با هدف تکریم توان خواهان، معلولین و جانبازان و سامانه ۱۳۷ اشاره کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات اجرایی انجام شده در خصوص پروژه‌های پانزده‌گانه پرداخت و ادامه داد: در خصوص ساماندهی محور دروازه کازرون عملیات عمرانی به اتمام رسید و طرح شهرسازی به تصویب رسید و آگهی مزایده عمومی بهره‌برداری از این مجتمع چاپ شد و در روز ۲۹ خرداد این مجتمع بهره برداری خواهد شد؛ همچنین در این راستا شناسایی اصناف دروازه کازرون و لایحه تخفیفات لازم در خصوص انتقال تهاتر و فروش توسط شهرداری و کسبه این بازار تصویب شده است.

معاون شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد: مجتمع پروتئین محله دروازه کازرون شیراز تا نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد.

جابه‌جایی دو بازار هفتگی قصردشت و عفیف‌آباد در دستور کار است

خوشبخت در خصوص سایت ساماندهی مشاغل مزاحم شهر شیراز اظهار کرد: طراحی فاز یک سایت ۳۰۰ هکتاری جهت مشاغل نه‌گانه از لیست ۲۵ مشاغل مزاحم شامل صنایع پلیمری، شیمیایی، فلزی طراحی انجام شده است و در نیمه اول سال جاری فراخوان سرمایه گذاری اعلام می‌شود.

وی افزود: همچنین در خصوص سایت ۲۵ هکتاری که ویژه انبارهای ضایعاتی است دیوارگذاری اطراف سایت به اتمام رسیده است و همچنین سایت شهید منتظری عملیات عمرانی آن به اتمام رسیده است و در حال اخذ مشاور به جهت تعیین نوع کاربری به جهت انتقال آلاینده‌ها و ممیزی مشاغل بیست‌وپنج‌گانه با توجه به اینکه طرح تفصیلی در گذشته برای شیراز وجود نداشت، شرح خدمات تهیه شد و هم اکنون مشاور در حال تهیه طرح تفصیلی ساماندهی شهر شیراز است که بر اساس این طرح افق ۱۰ ساله شهر شیراز مشخص خواهد شد.

خوشبخت اضافه کرد: در خصوص طرح ساماندهی و نظم معابر شهری، آئین نامه این طرح تدوین شد و جا به جایی دو شب بازار ارم و زند انجام شد و جابجایی دو بازار هفتگی قصردشت و عفیف‌آباد در دستور کار است که مکان‌های جدید تعیین شده است و به دنبال اخذ مجوز از سوی شورای تأمین استان به جهت اجرا هستیم.

از احداث چهار بازارچه جدید در نقاط مختلف تا احداث کمپ سوم اسکان در جنوب شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: ساماندهی اغذیه فروشان شهر شیراز دیگر اقدام در دستور کار است که در این راستا شش محور برای ساماندهی اغذیه فروشان پیشنهاد شده است و هم اکنون در حال رایزنی با شورای ترافیک به جهت اخذ تاییدیه هستیم.

خوشبخت تصریح کرد: در خصوص مرکز پرورش گل و گیاه، مشاور طرح را تهیه کرده است و به سازمان سرمایه‌گذاری ارائه شده است.

وی درباره فعالیت بازارچه‌های شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: دو بازارچه بزرگ مقیاس در سطح منطقه ۷ به مساحت ۱۱ هزار متر مربع در دو طبقه فاز عملیاتی و اجرایی در دست اقدام است؛ همچنین در منطقه ۹ نیز فرآیند برگزاری مناقصه در خصوص احداث یک بازارچه در حال انجام است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز همچنین در این نشست از احداث چهار بازارچه کوچک مقیاس در محل پارک ایرانی در سطح منطقه چهار، شهرک سعدی در منطقه سه و در منطقه پنج در بلوار احمد ابن موسی خبر داد.

هوشمند سازی بازارچه‌ها و میدان مرکزی میوه و تره بار از دیگر پروژه‌های مورد اشاره معاون شهردار بود و وی تصریح کرد: در این خصوص پیمانکار پروژه هوشمند سازی در حال انجام کار است و شرح خدمات تهیه و به زودی مناقصه این طرح برگزار می‌شود.

خوشبخت ادامه داد: بهسازی آرامستان‌های سطح شهر با تمرکز بر آرامستان دارالسلام در دستور کار است که در این راستا بهسازی قبور و دیوار ضلع شمالی و بهسازی ساختمان‌ها و بقاع مجموعه دارالسلام و احداث باغ مزار مشاهیر در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: در خصوص تثبیت جایگاه مدیریت بحران، در سال جاری سه مانور درون و برون شهری در قالب مانور خروج اضطراری از مترو، مانور اسکان و زلزله ویژه بافت تاریخی فرهنگی و مانور لحظه صفر به جهت کسب آمادگی برای جمع‌آوری تجهیزات در آبان ماه سال جاری در دستور کار بوده و برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز تاکید کرد: برای اولین بار طرح جامع مطالعات مدیریت بحران در حال تدوین است و انتظار می‌رود تا پایان تیر ماه بتوان شرح خدمات نهایی را اعلام کرد و این اقدام به نوعی کاری ماندگار برای کلان شهر شیراز خواهد بود تا نوع مواجه با مخاطرات اعم از سیل، زلزله، فرونشست و سایر مخاطرات و نحوه مواجه با آن‌ها مدنظر باشد و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی متولی این حوزه با وظایف خود آشنا شوند.

وی همچنین در این نشست از ایجاد کمپ سوم اسکان در جنوب کلان شهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: برای احداث این مکان ۱۰ هزار هکتار زمین تملک شد و هم اکنون در فضایی به مساحت ۱۰ هکتار طراحی و احداث آن در حال انجام است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اظهار کرد: در حوزه ایمنی و خدمات شهری شیراز در تلاشیم تا در روز ۷ مهر ماه روز آتش‌نشان، رونمایی از نردبان ۵۶ متری شهر شیراز صورت گیرد؛ همچنین پس از چند سال، تجهیزات فردی برای آتش‌نشانان خریداری شده است که به دنبال این اقدامات خرید سایر تجهیزات همچون فن‌های پیشرفته، یازده خودرو اطفائی امدادی، پنج خودرو سنگین و پهپاد آتش‌نشانی در دستور کار است.

خوشبخت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ باب سرویس بهداشتی عملیات احداث آنها آغاز شده است، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری سرانه سرویس بهداشتی انجام شود و طرح مطالعه جامع سرویس‌های بهداشتی شهر شیراز در دست اقدام است که تا پایان آبان ماه از سوی مشاور تهیه خواهد شد.

وی همچنین نوید داد که نقشه راه شهر شیراز با توجه به کاربری‌های جمعیت پذیری، مکان‌ها و عرض معابر در دسترس، طراحی خواهد شد.

اختصاص بودجه یکصد میلیاردی برای خرید انواع ماشین آلات تخصصی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، خاطر نشان کرد: در حوزه نوسازی و تجهیز ناوگان ماشین آلات موتوری شهرداری شیراز، پس از هشت سال در سال گذشته بیش ۳۰۰ میلیارد تومان ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین خریداری شد و در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید ماشین‌آلات تخصصی، جرثقیل و انواع ماشین‌آلات تخصیص یافت.

خوشبخت افزود: در حوزه فضای سبز نیز در سال جاری از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز کاشت ۳۰۰ هزار اصله درخت در ارتفاعات همچون بام سبز، بابا کوهی، کیان آباد، ده شیخ، انجیره، گلستان و پارک ۵۸۰ هکتاری دراک انجام شد؛ همچنین پنج میلیون بذر نهال توزیع و کاشت شد.

وی با بیان اینکه باز بینی طرح جامع فضای سبز در دستور کار است، از رونمایی سامانه بوستان به عنوان اولین سامانه سیما و منظر کشور خبر داد و تاکید کرد: کلیه اطلاعات این حوزه اعم از تعداد المان‌ها با موضوعیت ثبت می‌شود. همچنین در دو منطقه ۴ و ۸ شیراز اطلاعات به جهت ثبت در سامانه بوستان جمع‌آوری شده است و ثبت و جمع‌آوری اطلاعات سایر مناطق تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز درباره مناسب سازی معابر شهری اضافه کرد: در معاونت خدمات شهری موضوع لکه‌گیری آسفالت و مناسب سازی پیاده روها به صورت ویژه در دستور کار است.

خوشبخت خاطرنشان کرد: شیراز پایتخت زیست محیطی آسیا است که در این راستا رویدادها در قالب سه محور برگزاری رویدادهای علمی، تخصصی و اجرای پروژه‌ها دنبال می‌شود.

تشریح احداث تصفیه خانه‌های لوکال در باغات قصردشت شیراز از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون شهردار در این نشست بود و وی، تصریح کرد: ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال که از سری پروژه‌های پانزده‌گانه است و با توجه به اینکه ایجاد این تصفیه خانه‌ها در تمام دنیا مرسوم است، مشاور مکان‌یابی سه نقطه از سوی شهرداری شیراز اخذ شده است و تا پایان تیر ماه با اعلام این مکان‌ها به شورای شهر شیراز، وارد فاز دوم و سوم اجرایی خواهیم شد.

خوشبخت همچنین به موضوع هدایت آب‌های سطحی اشاره و اضافه کرد: طرح مطالعات و بازنگری هدایت آب‌های سطحی شهر شیراز در حال حاضر در مرحله انعقاد قرار داد و انجام است و از آن جا که حوزه تاب‌آوری و مدیریت ایمنی و استفاده از آب‌های خاکستری و آب‌های سطحی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در حوزه آبخیزداری دو اتفاق مهم رخ داد که در مرحله اول موضوع مطالعات ارتفاعات پیرامونی شهر شیراز همچون دراک تا گویم، حجت‌آباد، کوهسار و ارتفاعات سعدی انجام شد که در سال جاری فاز اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود؛ همچنین به دستور شورای اسلامی شهر شیراز طرح مطالعاتی دشت شیراز نیز که لایحه آن مصوب شد پس از اتمام طرح مطالعات، فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد.

کد خبر 758878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 1
    خراب کردن زیست محیطی مد نظر ؟ آبادی در کار نیست رونق نیست روح زندگی نیست به دنبال چه می گردید در این بیغوله بازار؟اینهمه حرف لازم نیست. کلا گفتن لازم نیست
  • قائدی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    1 0
    درود فراوان بر مهندس خوشبخت وتیم کار بلدش
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 1
    با توجه به گمبود اب در شیراز لطفا در کمربندی ها و دامنه کوه ها ونه در قله کوه درخت کنار بکارید بعد از دو سال ابیاری دیگر احتیاج به ابیاری ندارد همیشه سبز است افت ندارد .از ریشه زده شود دوباره می روید برگ ان مصرف پزشکی و میوه و هسنه قابلیت خوردن و روغن گیری دارد تا ۱۰ متر ارتفاع گرفته و سایه خوبی دارد .
  • AT ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    1 0
    آقای مهندس فکری برای اهالی جنب زیباشهر قرآن کنید کوچها خاکی وفاق پل هوای لطفا نظر کنید با تشکر 80 خانوار