صفوف طولانی ناوگان گندم در مسیر سیلوهای گلستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان در توضیح تشکیل صف‌های طولانی برای تحویل بار گندم به سیلوها گفت: در صورت ایجاد صف در مراکز خرید از کشاورزان می‌خواهم برای تحویل گندم صبوری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، این استان به واسطه آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز قطب کشاورزی به شمار می‌رود از این رو بخش قابل توجهی از محصولات غذایی مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

یکی از محصولات استراتژیک که در این خطه تولید می‌شود، گندم است، این استان هرساله با تولید بیش از یک میلیون تن در رتبه نخست یا دوم تولید گندم به شمار می‌رود، صرف نظر از اجحافی که هرساله در قیمت خرید تضمینی به کشاورزان می‌کند، یکی از مشکلات جدی تولیدکنندگان پس از برداشت گندم، تحویل آن به سیلوهاست، چالشی که هرساله کشاورزان گلستانی با آن مواجه هستند.

با گذر از برخی محورهای اصلی استان شاهد صف‌های طولانی کامیون‌های حامل گندم خواهید بود، برخی از رانندگان کامیون مدعی هستند که گاهی تا ۲۲ ساعت در صف تخلیه بار در انتظار مانده‌اند.

روح‌الله مهری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان در توضیح تشکیل این صف‌های طولانی برای تحویل بار گندم به سیلوها به خبرنگار ایمنا، گفت: در صورت ایجاد صف در مراکز خرید از کشاورزان می‌خواهم برای تحویل گندم صبوری کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد مراکز خرید تضمینی گندم ۸۶ عدد بود، اظهار کرد: در سال‌جاری برای خرید گندم از کشاورزان ۹۸ مرکز در سراسر استان برپا شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: با توجه به سطح زیرکشت گندم در استان پیش‌بینی برداشت یک میلیون و ۱۰۰ تن گندم در گلستان می‌شود.

وی افزود: در سال‌جاری تعداد مراکز خرید تضمینی گندم در استان از ۸۶ به ۹۸ عدد افزایش پیدا کرده است.

مهری با بیان اینکه مراکز خرید گندم در استان مکانیزه شده‌اند، بیان کرد: مکانیزه شدن انبارها سرعت تخلیه محصول را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داده است.

وی تصریح کرد: در صورت ایجاد صف در مراکز خرید از کشاورزان می‌خواهم برای تحویل گندم صبوری کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان اضافه کرد: کشاورزان فقط به مراکزی مراجعه کنند که بنر متحدالشکل روی درب ورودی نصب شده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰ مرکز خرید گندم اعم از کارخانجات گندم، شرکت‌های تعاونی روستایی، سیلوهای دولتی و بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.

مهری در پایان به کشاورزان استان توصیه کرد: آنها باید دقت داشته باشند که رطوبت گندم اگر بالغ بر ۱۴ درصد باشد از مراکز خرید عودت می‌خورند.

کد خبر 757864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.