به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلودگی هوا یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامتی شهروندان بوده و به همین علت سالانه هزاران نفر در سال بهعلت بیماریهای تنفسی جان خود را از دست میدهند؛ از این رو برای کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف انرژی راهکارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین آنها برقیسازی حملونقل عمومی در کلان شهرها است.
کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و جایگزین کردن خودروهای برقی و تکیهبر منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و باد که در شارژ باتری خودروهای برقی نقش دارند، علاوهبر بهبود آلودگی هوا تأثیر بسزایی بر منابع طبیعی دارد.
حملونقل شهری و گسترش آن در کلانشهر اصفهان بهعنوان سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران که سالهای گذشته میزبان تعداد زیادی مهاجر بوده و جمعیت آن در حال افزایش است، اهمیت زیادی دارد، در این راستا توسعه حملونقل عمومی و در رأس آن مترو، همچنین مدهای جدید حملونقلی همواره مورد تاکید و توجه مدیریت شهری اصفهان بوده است،
در حال حاضر تولید اتوبوسهای برقی در کشور به مقدار انبوه نرسیده است و تمام شرکتهای داخلی تولیدکننده اتوبوس تاکنون یک نمونه از این اتوبوسها را تولید کردهاند، از اینرو مدیریت شهری اصفهان پیگیری کرده است تا حداقل طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مرکز شهر و نقاط دارای ترافیک سنگین و آلودگی هوای بیشتر خریداری شود تا شهروندان برای استفاده از اتوبوس برای انجام سفرهای درونشهری خود بیشتر رغبت کنند.
نوروز ۱۴۰۳ پای نخستین اتوبوس برقی به خط گردشگری اصفهان باز شد و پس از آن در راستای سیاستگذاری کلی حوزه حملونقل برای توسعه حملونقل پاک و زمینهسازی برای استفاده شهروندان از وسایل نقلیه برقی، در دومین نمایشگاه حملونقل دانشبنیان تفاهمنامهای بین شهرداری اصفهان و شرکت مپنا برای احداث تعدادی جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی منعقد شد.
دو جایگاه از این ایستگاهها که جانمایی آن قطعی شده، بهصورت مشارکتی توسط شهرداری اصفهان و شرکت مپنا در حال احداث است که یکی از این ایستگاهها در خیابان فرایبورگ در منطقه ۶ اصفهان و ایستگاه دیگر در محدوده میدان بزرگمهر در منطقه ۴ اصفهان قرار دارد؛ بخشی از زیرساختهای این دو ایستگاه توسط شهرداری تأمین میشود و تأمین تجهیزات شارژ این دو ایستگاه توسط شرکت مپنا صورت میگیرد.
البته با توجه به گسترش استفاده از وسایل نقلیه برقی در آینده، احداث و راهاندازی این دو ایستگاه کافی نیست و با توجه به توانمندی بخش خصوصی میتوان در آینده تعداد بیشتری از این ایستگاهها را در شهر اصفهان احداث و راهاندازی کرد.
قرارداد تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در حال انعقاد است
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: موضوع برقیسازی خودروها در مرحله نخست بهدلیل تأثیرات زیستمحیطی مطرح میشود؛ در مطالعات صورت گرفته در شهرهای بزرگ که اصفهان از آن مستثنی نیست، نزدیک به ۷۰ درصد از آلودگیهای هوا مربوط به منابع متحرک است، بنابراین استفاده از سوختهای فسیلی تأثیرات مخربی بر محیط زیست و وضعیت هوا بهویژه برای شهروندان داشته است و استفاده از خودروهای برقی میتواند تا حدودی این مشکل را رفع کند.
وی با اشاره به برنامه مجموعه مدیریت شهری در شهر اصفهان میگوید: هدف مدیریت شهری در نخستین گام این است که بتواند موضوع مربوط به خودروی برقی را در ناوگان حملونقل عمومی مورد استفاده قرار دهد، بههمین علت قراردادی برای تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در سطح شهر با شرکت مربوطه در حال انعقاد است که طی شش ماه آینده نتایج خوبی را بهدنبال خواهد داشت.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان میکند: با توجه به اینکه این موضوع یک تجربه جدید در همه دنیا است، بنابراین نحوه استفاده، چگونگی و بررسی نتایج مثبت و نقاط ضعف آن احتیاج به زمان دارد؛ از اینرو برای دستیابی زودتر به این نتیجه، شهرداری اصفهان سال گذشته یک دستگاه اتوبوس برقی را در سطح شهر با تمام ظرفیت مورد استفاده قرار داد که نتایج آزمایش آن بسیار خوب بود.
مقدمات برقیکردن تاکسیها در شهر اصفهان فراهم شده است
قربانی با بیان اینکه موضوع برقیسازی خودروها در حال پیگیری است، بیان میکند: الزاماتی برای این کار وجود دارد، از جمله اینکه محلهایی باید برای شارژ باتری این خودروها در نظر گرفته شود که در حال حاضر زیرساختهای مربوط به این موضوع در اتوبوسرانی در حال مهیا شدن است.
وی ادامه میدهد: در حال حاضر دو نقطه در سطح شهر اصفهان برای محل شارژ وسایل حملونقلی برقی مکانیابی شده است و توسط شرکت مپنا تجهیزات لازم طی روزهای آینده نصب خواهد شد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه میکند: مقدمات برقیکردن تاکسیها در شهر اصفهان فراهم شده است تا شرکتهایی که در این باره آمادگی دارند، در این زمینه اقدام کنند، البته باید تسهیلاتی برای برقیسازی و نوسازی تاکسیها پیشبینی شود.
تعدادی تاکسی و اتوبوس برقی سال جاری خریداری میشود
حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار میکند: اصفهان در برقیسازی سیستم حملونقل از حدود هشت سال پیش پیشرو بوده است و تصمیم گرفت موتورهای برقی را در سیستم حملونقل اشتراکی راهاندازی کند، اما بهدلیل نبود زیرساختها و آشنایی مردم موفق نبود، البته در این زمینه پیشتاز بوده است و تلاش کردیم وسایل نقلیه برقی را راه اندازی کنیم.
وی عنوان میکند: وسایل نقلیه برقی بسیار آلودگی کمتری دارد، زیرا به هر حال باید برقی تولید شود و برای تولید برق در ایران آلودگی ایجاد میشود، اما اگر در یک فضایی خارج از شهر برق تولید شود و بعد از مبدل برقی داخل شهر استفاده کنیم، موجب کاهش آلودگی هوا در شهر خواهیم شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان میگوید: بهطور تقریبی طی دو سال اخیر که سیاستهای دولت به سمت وسایل نقلیه برقی حرکت کرده، اصفهان وارد موضوع وسایل نقلیه برقی از جمله اتوبوس، تاکسی، موتور سیکلت، دوچرخههای برقی و انواع وسایل پاکرو شد.
حقشناس با اشاره به زیرساختهای لازم برای برقیسازی وسایل حملونقل عمومی بیان میکند: در حال حاضر هیچ شهری در ایران زیر ساختهای لازم را ندارد، از این جهت میگویم که ما انتظار این را نداشته باشیم که شهر پر از ایستگاه شارژ شود و بعد خودرو یا اتوبوس برقی وارد شود که هیچ شهری اینگونه نیست، اما با ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی همزمان شارژرهای آن هم نصب میشود، و جدا از هم نیستند، یعنی همان موقع که تاکسی برقی یا اتوبوس خریداری شد شارژر آن هم بهطور حتم تهیه میشود.
وی اظهار میکند: قرار است دو ایستگاه آزمایشی در شهر راه اندازی کنیم، بنابراین تا شش ماه آینده بهطور حتم مردم ایستگاه شارژی را هم برای خودرو هم برای موتور سیکلت میبینند، اما بحث اتوبوسها جدا است، چرا که اتوبوسها سیستم حملونقل عمومی است و شارژر آنها داخل شهر نیست و در مراکز دپوی خود اتوبوسها قرار میگیرد.
تا ۶ ماه آینده ایستگاه شارژ دوچرخه و موتورهای برقی در اصفهان راهاندازی میشود
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید میکند: مهمترین قسمت زیرساختهای وسایل نقلیه برقی ایستگاه شارژ و برقی است که باید تأمین شود که اداره برق قولهایی در راستای تأمین برق داده است تا موردی پیش نیاید، بنابراین همزمان روی ایستگاههای شارژ کار میشود.
حق شناس عنوان میکند: مهمترین زیرساخت موضوع ما برق است که همه میدانیم با کمبود آن مواجه هستیم، اما میتوان آن را مدیریت کرد، برای مثال در زمانهایی که ما مصرف برق کمتری در خانوار داریم میتوانیم در آن موقع وسایل نقلیه عمومی را شارژ کنیم که از برق کم باری استفاده شود.
حقشناس تاکید میکند: طرح ایستگاه شارژ خودروهای برقی در مرحله نهایی است و تا شش ماه آینده ایستگاه شارژ دوچرخه و موتورهای برقی در سطح شهر و بعضی از پارکینگهای شهرداری و اماکن عمومی و معابر راهاندازی میشود که اگر شهروندی موتور، دوچرخه، یا هر وسیله نقلیه برقی غیر از خودرو داشت بتواند آن را در این ایستگاه شارژ کند.
وی بیان میکند: طبق قولهای داده شده، تعدادی تاکسی و اتوبوس برقی بهیقین سال جاری خریداری خواهد شد و ما آنها را در سطح شهر مشاهده میکنیم تا بعد بتوانیم در راستای استفاده از این وسایل کارهای فرهنگی انجام دهیم و محدودیتی برای خودروهای بنزینی بگذاریم و مواقعی که آلودگی هوا افزایش پیدا میکند در محدودههای آلوده نروند و فقط خودروهای برقی استفاده شود.
اغلب هزینههای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار پایینتر از خودروهای معمولی است
مهرداد تقیزاده، کارشناس حملونقل نیز در این زمینه به خبرنگار ایمنا میگوید: برقی کردن حملونقل عمومی اقدام مثبتی است و یکی از مهمترین نتایج آن کاهش آلایندگیهای هوا و آلودگی صوتی است و یک مزیت بسیار مهم دیگر این است که بهطور معمول هزینههای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار پایینتر از خودروهای معمولی است، بنابراین شاید در ابتدا قیمت آن گران باشد، اما هزینههای تعمیر و نگهداری آنها پایینتر است و برای اتوبوسرانیها این کار را تسهیل میکند.
وی درباره زیرساختهای برقیسازی حملونقل عمومی ادامه میدهد: پیش از بهرهبرداری هر پروژهای باید زیرساختهای آن فراهم شود، زمانی برای حملونقل عمومی یک خط تولید برق از بالا کشیده میشد، اما هماکنون باید خط تولید برق و سیستمهایی که به آن ملحق میشود را بررسی کرد و موارد مرتبط با ایمنی اعم از برقگرفتگی پیشبینی شود.
این کارشناس حملونقل میافزاید: در گذشته اتوبوس برقی در مسیر میدان امام حسین (ع) تهران تا یک مسافتی داشتیم و پس از مدت کوتاهی جمع شد، اما بعد از سالها سیستمهای برقی قویتری در کشورهای دیگر آمد که احتیاجی به سیم هوایی نداشت و در نتیجه یا باتری در داخل اتوبوس است یا در داخل زمین که اتوبوس انرژی را از آن دریافت میکند و البته هر کدام از این موارد مزایا و معایبی دارد.
کارشناس حملونقل با اشاره به مسئولانی که تصمیم به برقیسازی حملونقل عمومی دارند، میگوید: مدیران و مسئولان مربوطه باید پیش از اجرای این طرح یک مطالعه کامل و جامع در این حوزه داشته باشند، انواع سیستمهای برقی را مطالعه کنند و پس از آن بهترین این سیستمها را برای کشورمان با توجه به شرایط انتخاب کنند؛ هنگامی که با عجله و بدون مطالعه کاری انجام گیرد، ممکن است برای ما گران تمام شود.
تقیزاده عنوان میکند: نگرانی من این است که اگر شهرداریها برنامهای دارند، عجولانه و بدون مطالعه نباشد، چراکه ابتدا باید در یک کمیته مطالعاتی بررسی و نتیجه مطالعات اجرا شود.
به گزارش ایمنا، پکن پایتخت چین با ۲۱ میلیون جمعیت حوالی یک دهه پیش یکی از آلودهترین شهرهای جهان بود، اما امروزه با سرمایهگذاری بر خودروهای برقی تأثیر بسزایی بر پاک شدن هوای خود داشت، بنابراین برقیسازی حملونقل عمومی و خودروها یکی از مهمترین سلاحها برای جنگ با آلودگی هوا است.
گزارش از: مهدی مردانی
نظر شما