رج‌به‌رج مقاومت، تنیده در سیاهی عزای اسرائیل و سپیدی بقای فلسطین

چفیه در طول زمان به‌عنوان بخشی از پوشش روزمره توسط افرادی با ملیت‌های مختلف استفاده شده است ولی در چند سال اخیر به‌عنوان نماد اصلی مقاومت فلسطینیان شناخته شده و از زمان عملیات طوفان الاقصی حماس در ۷ اکتبر، به پوششی اعتراضی در سراسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رایج‌ترین واژه برای اشاره به این پوشش در فارسی چفیه است؛ اما بعضی از محققان تاریخی اعتقاد دارند واژه کفیه درست‌تر است و منشأ اصلی آن، شهر کوفه را نشان می‌دهد. با این‌همه توصیفات، چفیه پوششی قدیمی است که به‌ویژه در کشورهای عرب‌زبان خاورمیانه، مناطق بیابانی و آفریقا استفاده می‌شد.

تاریخچه ابتدایی چفیه به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد در تمدن سومریان و بابلی‌ها ساکن بین‌النهرین بازمی‌گردد. چفیه در آن زمان پوششی برای مشخص‌کردن جایگاه اجتماعی در نظر گرفته می‌شد. پیش از دهه ۱۹۳۰، قبایل بادیه‌نشین و کشاورزان فلسطینی از چفیه به‌عنوان پوششی برای محافظت در برابر آفتاب استفاده می‌کردند.

چفیه؛ نمادی به قدمت تاریخ مقاومت

چفیه در رنگ‌های مختلف از جمله قرمز، سبز، سفید و سیاه دیده می‌شود؛ در بیشتر مناطق کردنشین چفیه شطرنجی قرمز و سفید استفاده می‌شود و چفیه شطرنجی سیاه و سفید که به چفیه فلسطینی معروف است در کشورهای فلسطین، اردن، سوریه، عراق و منطقه عرب‌زبان خوزستان استفاده می‌شود.

دلیل اهمیت و محبوبیت چفیه

محبوبیت چفیه بین فلسطینی‌ها از زمان قیومیت بریتانیا بر فلسطین شروع شد که طی آن دولت بریتانیا برای سرکوب فلسطینیان سیاست‌های مبتنی بر محدودیت یا منع رفت‌وآمد، تصرف اموال یا محصولات، بازداشت خودسرانه و کار اجباری برای ساخت جاده و پایگاه‌های نظامی را در پیش گرفته بود. در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ بود که انقلاب فلسطین علیه استعمار رقم خورد.

معترضان به حضور بریتانیا برای شناخته نشدن آن را دور صورت خود می‌پیچیدند و به همین دلیل دولت بریتانیا پوشیدن چفیه را ممنوع کرد، اما این اقدام باعث شد تمام فلسطینیان شروع به استفاده از چفیه کنند تا شناسایی معترضان سخت‌تر شود. این اقدام باعث شده چفیه به نماد مقاومت فلسطینیان تبدیل شود که تا امروز ادامه یافته است. در زمان انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ و انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ این نماد پررنگ‌تر شد.

از جمله افرادی که در تثبیت چفیه عنوان نماد همبستگی فلسطینیان نقش داشت، یاسر عرفات بود؛ رئیس‌جمهور سابق فلسطین همیشه با چفیه در جمع‌های عمومی ظاهر می‌شد و شکل خاص گره زدن چفیه او مورد توجه بود. چفیه او روی سرش قرار می‌گرفت و دنباله آن روی شانه راست انداخته می‌شد که یادآور نقشه فلسطین قبل از ۱۹۴۸ بود. امروزه بسیاری از افراد معروف نیز برای ابراز همبستگی با آرمان‌های فلسطین با چفیه در مصاحبه‌ها حاضر می‌شوند.

چفیه؛ نمادی به قدمت تاریخ مقاومت

تأثیر جهانی چفیه

چفیه به‌نوعی پرچم غیررسمی فلسطین در نظر گرفته می‌شود و نماد مقاومت و همبستگی بین فلسطینیان و سایر کشورهای عربی است. فعالان و مدافعان حقوق فلسطینیان از سراسر جهان از اواخر قرن ۲۰ تاکنون با پوشیدن چفیه آن را به‌عنوان نماد همبستگی با فلسطینیان و مبارزه با ظلم رژیم صهیونیستی معرفی کردند؛ امروزه چفیه تنها یک پوشش نیست، بلکه نماد آگاهی از وضعیت فلسطین است.

چفیه و استایل جهانی مدرن

چفیه در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلفی در رویدادهای مد و فشن استفاده می‌شود. بسیاری از طراحان و برندهای معروف پوشاک از طرح و الگوی چفیه در کالکشن‌های خود استفاده کرده‌اند تا با زبان هنر مظلومیت فلسطین را نشان دهند. بسیاری از سلبریتی‌های غربی در وضعیت کنونی جنگ غزه با به کاربردن طرح چفیه در لباس‌های خود، حمایت از غزه را نشان داده‌اند. استفاده از چفیه در استایل مدرن باعث معرفی بیشتر آن شده است، اما تعدادی از افراد نیز به تجاری‌سازی آن انتقاد کرده‌اند زیرا اعتقاد دارند این کار موجب کم‌رنگ‌شدن پیام اصلی آن یعنی ابراز همبستگی و مقاومت در برابر ظلم می‌شود.

چفیه؛ نمادی به قدمت تاریخ مقاومت

کارخانه تولید چفیه در فلسطین

تا پنج دهه پیش، بیشتر از ۳۰ کارخانه تولید چفیه در فلسطین وجود داشت، اما امروزه تنها یک کارخانه در شهر الخلیل وجود دارد. این کارخانه در سال ۱۹۶۱ افتتاح شد. به گفته مدیر این کارخانه هر سال بیشتر از ۲۵۰ مدل چفیه به تعداد بیشتر از ۱۵۰ هزار مورد تولید می‌شود.

چالش‌های تولید چفیه

با وجود اینکه چفیه یکی از نمادهای مهم و پایدار است، تولید آن در چند سال اخیر با چالش‌هایی مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات، کاهش تولید چفیه سنتی در فلسطین است. در حال حاضر دلایل اقتصادی و افزایش چفیه‌های نامرغوب در بازار باعث کاهش تعداد تولیدکنندگان واقعی شده است.

چفیه؛ نمادی به قدمت تاریخ مقاومت

جنس پارچه استفاده‌شده در چفیه

چفیه به طور سنتی مربعی‌شکل است و از جنس کتان تولید می‌شود. امروزه بعضی از کارخانه‌ها از ترکیب پلی‌استر و پنبه یا پلی‌استر، به‌تنهایی، برای تولید چفیه استفاده می‌کنند. باکیفیت‌ترین چفیه‌ها از کتان خالص تولید می‌شود، همچون چفیه‌های تولید کارخانه الخلیل.

Source:
https://kuvrd.ca/blogs/blog/the-history-and-evolution-of-the-keffiyeh
https://handmadepalestine.com/blogs/news/history-of-keffiyeh-the-traditional-palestinian-headdress
https://www.npr.org/2023/12/06/1216150515/keffiyeh-hamas-palestinians-israel-gaz

کد خبر 757725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.