افزایش ۵ برابری قانون‌گذاری در مجلس یازدهم

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم با بیان اینکه حداقل ۱۵ قانون بسیار مهم در این مجلس به تصویب رسید، گفت: تعداد قانون‌های مهم مصوب شده گویای آن است که مجلس یازدهم اقدامات فوق‌العاده‌ای را در حوزه قانون‌گذاری انجام داد که عمده آن‌ها طرح‌هایی بود که از سوی خود نمایندگان ارائه شد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پایان کار مجلس یازدهم به تبیین دستاوردهای آن پرداخت و اظهار کرد: دستاوردهای این مجلس برای من باورکردنی نبود و حداقل ۱۵ قانون بسیار مهم در این مجلس به تصویب رسید که در مجالس قبلی حداکثر به سه قانون مهم خلاصه می‌شد؛ به‌طوری که در مجلس نهم شاهد تصویب پنج قانون مهم بودیم و مجلس دهم با اُفت شدید، به تصویب سه قانون مهم بسنده کرد.

وی افزود: تعداد قانون‌های مهم مصوب گویای آن است که مجلس یازدهم اقدامات فوق‌العاده‌ای را در حوزه قانون‌گذاری انجام داد که عمده آن‌ها طرح‌هایی بود که از سوی خود نمایندگان ارائه شد و در نهایت به تصویب رسید.

اقدامات مهم مجلس یازدهم در حوزه قانون‌گذاری

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم به ذکر پاره‌ای از دستاوردهای این مجلس بسنده کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم مربوط به «حذف امضاهای طلایی سرآغازی برای رونق فعالیت‌های اقتصادی در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار» بود، همچنین «سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول» اقدام دیگری بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند مصلحت نظام در آن است.

وی ادامه داد: قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و نیز ابلاغ قانون «تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» از جمله اقدامات بسیار مهمی بود که در مجلس یازدهم انجام شد.

عملکرد مجلس یازدهم در «تحقیق و تفحص» قابل قیاس با گذشته نیست

ابوترابی تاکید کرد: به نسبت نظارت مجلس در بعد «تحقیق و تفحص» این مجلس قابل مقایسه با مجالس پیش از خود نیست و اقدامات بسیار بزرگی را انجام داده است و پرونده‌های زیادی به قوه قضائیه فرستاده شد که دیگر در اختیار مجلس نیست؛ در همین رابطه و در آخرین روز مجلس گزارش‌های متعددی از کمیسیون‌های مختلف قرائت و به قوه قضائیه ارسال شد که باید در این قوه رسیدگی شود.

وی با اشاره به طرح‌های مهمی که در مجلس یازدهم به قانون تبدیل شد، گفت: قوانین «واردات خودروهای نو به کشور» و «واردات خودروهای کار کرده به کشور» و نیز دو قانون بسیار مهم در حوزه مسکن یعنی قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» و «جهش تولید مسکن» با رویکرد یک میلیون مسکن در سال از دیگر اقدامات مجلس یازدهم هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم اضافه کرد: قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» که سال‌ها بر زمین مانده بود در این مجلس به سرانجام رسید که قانون بزرگی بود که در مجموع این قوانین در معیشت مردم نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به طرح «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: این طرح در مجلس چند بار اصلاح شد و در نهایت نمایندگان به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحات اعمال شده در این طرح موافقت کردند و پس از قانونی شدن در مجمع تشخیص به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد که این مورد نیز یکی دیگر از دستاوردهای مجلس یازدهم است.

اصلاح قوانین انتخابات و تعریف رجل سیاسی برای اولین بار

ابوترابی درباره اقدامات کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ابراز کرد: در این کمیسیون دو قانون مربوط به اصلاح قانون انتخابات هم مجلس و هم ریاست‌جمهوری به سرانجام رسید و کارهای بزرگی و ابتکاری انجام شد که مصداق آن پیش‌ثبت‌نام‌ها بود، همچنین در زمان اخذ رأی شناسنامه معیار نیست و همان‌طور که شاهد بودیم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درصد بالایی از مردم با کارت ملی رأی دادند.

وی ادامه داد: طبق قانون جدید انتخابات افراد رد صلاحیت شده حق اعتراض به شورای نگهبان را دارند و شورای نگهبان ملزم است صحبت‌های رد صلاحیت شدگان را بشنود و به اعتراض آن‌ها رسیدگی کند، به‌طوری که افراد می‌توانند در این جلسات با وکیل خود حاضر شوند که این موارد پیش‌تر نبود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم در خصوص قانون برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز کرد: در گذشته تعریف رجل سیاسی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح نبود، اما با این قانون شاخص و معیار برای حداقل شرایط داشتن رجل سیاسی تعریف شد که از جمله آن معیارها دارا بودن دو دوره نمایندگی مجلس یا هشت سال شهرداری کلان‌شهرها یا مسئولیت در وزارتخانه‌ها یا معاونان سه قوه در کارنامه کاری افراد است.

وی تاکید کرد: این اصلاحیه‌ها کشور را از وضعیت به‌هم‌ریخته قبلی برای کاندیدای ریاست‌جمهوری خارج می‌کند، چرا که در گذشته افراد زیادی با حواشی مختلف به ثبت‌نام برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری اقدام می‌کردند و این موضوع موجب تمسخر جمهوری اسلامی ایران در دنیا می‌شد و اکنون این شوی تبلیغاتی افراد که موجب مضحکه کشور در دنیا بود، جمع خواهد شد.

کد خبر 757141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.