به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، برقی سازی ناوگان حملونقل عمومی در شهرهای بزرگ که با معضل آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوختهای فسیلی دست و پنجه نرم میکنند، یکی از سیاستهای دولت سیزدهم بود. سیاستی که شهردار تهران هم پس از سفر به چین آن را تقویت کرد و همراهی خوبی از سوی رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی و وزارت کشور در این زمینه دیده میشد.
انعقاد قرارداد برای ورود دو هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و صد هزار موتور برقی از وعدههایی بود که در این زمینه مطرح میشد و به تدریج به عمل نیز پیوست. هر چند نگرانیهایی برای وجود زیرساخت ناوگان برقی در کشور وجود داشت اما به شجاعت قدم گذاشتن در این عرصه جدید، خود به تنهایی ستودنی بود.
نخستین اتوبوس برقی هم امروز _ شنبه پنجم خردادماه_ طی مراسمی به صورت رسمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم شد تا آزمون و خطایی باشد برای مسیریابی آینده در حوزه کاهش مصرف سوختهای فسیلی در شهر قم.
هر چند شهر قم هنوز تا رسیدن به وضعیت آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران و اصفهان راهی در پیش دارد اما اگر از همین امروز چاره اندیشی برای وضعیت مصرف سوختهای فسیلی صورت نگیرد، تا رسیدن به آیندهای نامطلوب، راه زیادی نیست.
گرانی اتوبوس و مسئله تأمین برق
رضا خانهزاد یزدی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در حاشیه اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم، در خصوص خرید و بهرهگیری از اتوبوسهای جدید با بهرهگیری از برق اظهار کرد: این کار در مسیر بهرهمندی از فناوریهای روز در شهر قم در حیطه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.
وی از فعال شدن نخستین اتوبوس برقی در سطح شهر خبر داد و افزود: بررسیهای لازم انجامشده و در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیم و آبوهوای شهر قم، اتوبوس برقی بهصورت آزمایشی در نقاط مختلف سطح شهر قم فعال است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: آزمایش اتوبوسهای برقی در شرایط پیک گرمایی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از این تکنولوژی در شهر قم استفاده کنیم.
خانه زاد یزدی تأمین برق را از مهمترین دغدغههای استفاده از اتوبوس برقی دانست و گفت: شهرداریها برای خرید و استفاده از ناوگان برقی نیازمند حمایت دولت هستند.
اهمیت تحمل پیک گرمایی شهر قم
علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم هم در حاشیه اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت آزمایشی اتوبوسهای برقی در سطح شهر قم اظهار کرد: در راستای هماهنگی با کل کشور، شهرداری قم خرید و بهرهگیری از اتوبوسهای برقی را در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر اتوبوسهای برقی بهصورت آزمایشی در سطح شهر فعال هستند.
وی با بیان اینکه اتوبوسهای برقی در نقاط مختلفی در سطح شهر و خطهای پرترافیک و طولانی که دارای ارتفاع شیب هستند، آزمایش میشوند، افزود: گزارش کامل تستهای انجامشده در جلسات تخصصی ارائه و سپس برای بهرهمندی از این تکنولوژی تصمیمگیری میشود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: برای بهترین تصمیم با شرکتهای مختلف سازنده اتوبوس برقی وارد مذاکره شدهایم و همچنین دورههای آموزشی برای رانندگان نیز در حال برگزاری است.
۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری میشود
نیک با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسهای برقی مطرح کرد: با توجه به تدوین بودجه شهرداری قم، ۴۰۰ میلیارد تومان برای سازمان اتوبوسرانی در نظر گرفته شد که پس از تصمیمگیری بین اتوبوسهای برقی یا دیزل، خرید ناوگان انجام میشود.
وی از هدفگذاری خرید بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: استفاده از اوراق مشارکت نیز برحسب دستور شهردار قم در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم تا پایان سال جاری تعداد قابلتوجهی اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم اضافه کنیم.
نظر شما