تاثیر اختلاف سنی والدین و فرزندان بر نحوه تربیت

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: اختلاف سنی مناسب میان والدین و فرزندان بر رابطه بین آن‌ها و نحوه تربیت و بلوغ فکری فرزند تأثیر فراوانی دارد، در صورت متناسب بودن اختلاف سنی رابطه خوبی بین فرزندان و والدین برقرار می‌شود، رابطه متناسب بین والدین و فرزندان بر بسیاری از زمینه‌های زندگی اثرگذار است.

سهیلا مهین‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر اختلاف سنی والدین و فرزندان و مشکلاتی که این موضوع در نهاد خانواده و جامعه به وجود می‌آورد، اظهار کرد: اختلاف سنی مناسب میان والدین و فرزندان بر نحوه تربیت و بلوغ فکری فرزند تأثیر فراوانی دارد، در صورت متناسب بودن اختلاف سنی رابطه خوبی بین فرزندان و والدین برقرار می‌شود، رابطه متناسب بین والدین و فرزندان بر بسیاری از زمینه‌های زندگی اثرگذار است، بنابراین لازم است بدانیم اختلاف سنی کم میان والدین و فرزندان و اختلاف سنی زیاد میان آن‌ها هر دو مشکل‌ساز است.

وی افزود: بهتر است اختلاف سنی با فرزند کمتر از ۲۰ سال و بالاتر از ۴۰ سال نباشد، بر اساس نتایج پژوهشی مشخص شد که ۸۰ درصد از مادران و ۷۰ درصد از پدران معتقدند بهترین سن فرزندآوری، دهه سوم زندگی است.

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: به دلایل مختلف سن ازدواج در جامعه رو به افزایش است و در پی آن افزایش اختلاف سنی والدین و فرزندان یکی از مسائلی است که برای خانواده‌ها و جوانان چالش‌های بسیاری را به همراه دارد، با توجه به اینکه تاکنون فرمول علمی مشخصی در مورد اختلاف سنی کم یا زیاد والدین با فرزندان نوشته نشده است، این موضوع باید توسط مسئولان و کارشناسان امر آسیب‌شناسی شود و راهکارهای مناسبی برای آن مورد توجه قرار گیرد.

مهین‌پرور درباره تأثیر روابط والدین و فرزندان بر پیشگیری از بروز آسیب‌ها ادامه داد: جوانانی که رابطه عاطفی مناسبی با والدین ندارند، ممکن است دچار مشکلات بسیاری همچون اختلالات شخصیتی، اعتیاد به مواد مخدر و فرار از مدرسه شوند، بنابراین مهم است که پدر و مادر رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند و داشتن رفتار صحیح با فرزندان نیازمند آگاهی از اصول آن و همراهی مشاور با خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: همسران در هر سنی که هستند، ابتدا باید مشکلات بین خود را رفع کنند و در زندگی مشترک به ثبات برسند تا بتوانند نیازهای فرزندان را تأمین کنند و والدین خوبی برای آن‌ها باشند.

کد خبر 755032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.