طراحی ۲۱ ایستگاه برای خط دوم متروی قم / طول مسیر به ۲۸ کیلومتر رسید

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: خط دوم متروی قم در مطالعات امکان‌سنجی به ۲۸ کیلومتر رسیده و ۲۱ ایستگاه برای آن جانمایی شده است.

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات مهمی در جهت تکمیل خط A متروی قم انجام گرفت که پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصدی دو ایستگاه مطهری و کشاورز نتیجه این اقدامات است.

وی افزود: در ایستگاه مطهری پیشرفت فیزیکی ۹۹.۷ درصدی اتفاق افتاد و اقداماتی نظیر تکمیل طبقه تأسیسات، تکمیل تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، تکمیل معماری و تأسیسات تراز روی سکو و تکمیل معماری و تأسیسات طبقه تیکت هال انجام گرفت.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص ایستگاه کشاورز با بیان اینکه در این ایستگاه نیز پیشرفت ۹۷.۴ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ حاصل شد تصریح کرد: اقداماتی نظیر تکمیل نازک کاری ورودی جنوبی، حفاری و الینینگ شفت جنوب شرقی، تکمیل فضای تاسیساتی غربی و شرقی تیکت هال، تکمیل آسانسور معلولین شمالی، تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی، پایان عملیات نازک‌کاری و تأسیسات تراز روی سکو و عملیات نازک‌کاری و تأسیسات تراز تیکت هال و تکمیل کیوسک ورودی شماره ۱ و ۲ در سال گذشته انجام گرفت.

انگشت‌باف با بیان اینکه در دپو و پارکینگ واگن‌ها نیز پیشرفت فیزیکی ۷۷.۸ درصدی روی داد، گفت: تکمیل سوله پارکینگ، تکمیل ساختمان LPS-TPS و ساختمان نگهبانی، تکمیل دیوار پیرامونی، روسازی خطوط ریلی، محوطه سازی و آسفالت معابر، همچنین تکمیل کانال انرژی و تأسیسات برق و مکانیک از مهم‌ترین اقدامات در به سرانجام رسیدن وضعیت دپو و پارکینگ واگن‌ها بود.

وی با اشاره به پروژه فاز دوم خط A قطار شهری قم تاکید کرد: اهم اقدامات سازمان قطار شهری قم در سال ۱۴۰۲ برای فاز دوم خط یک نیز شامل برگزاری مناقصه، انتخاب مشاور طراح و شروع فرایند طراحی با پیشرفت ۲۰ درصد، برگزاری فراخوان ارزیابی کیفی، تهیه لیست کوتاه مناقصه گران تونل سنتی و برگزاری مناقصه تا مرحله تعیین برنده مناقصه، طراحی و کاهش هزینه احداث تونل سنتی تا میزان ۲۰ درصد مبلغ اولیه و طراحی و کاهش تملکات مورد نیاز احداث ایستگاه A06 می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص خط دوم قطار شهری قم نیز بیان داشت: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، احداث و ادامه خط دوم متروی قم تا اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان به پروژه اضافه و در طرح امکان‌سنجی خط دوم مترو قم به پردیسان طول مسیر به ۲۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۲۱ ایستگاه افزایش یافته است.

انگشت‌باف ادامه داد: درباره مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در زمینه تکمیل خط ۲ قطار شهری قم در سال گذشته می‌توان به بررسی و تهیه طرح و موقعیت ایستگاه‌های خط B در محدوده ۵۶۰ هکتاری پردیسان، تغییر موقعیت دپوی خط B و خارج کردن آن از محدوده ۵۶۰ هکتاری، برگزاری جلسات متعدد در خصوص طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک و ارائه اطلاعات و درخواست‌های مشاور و ارائه طرح ایستگاه تبادلی خط B با خط A اشاره کرد.

وی افزود: ارائه طرح و موقعیت ایستگاه‌های خط B مبتنی بر نظریات مشاور تفصیلی حمل و نقل تا محدوده ۷۲ تن و ارسال گزارش‌ها و نقشه‌های مرتبط با خط B توسط مشاور پردیسان سازه از دیگر اقدامات در این زمینه است.

کد خبر 754619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.