محیط مدرسه، محیط رشد دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: محیط مدرسه، محیط رشد است و دانش‌آموز باید در مدرسه، احساس فعال بودن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش اظهار کرد: در دیدار روز سیزدهم آبان دانش‌آموزان با مقام معظم رهبری، ایشان یک کلید واژه فرمودند که دانش‌ آموز باید اهل تحلیل باشد، سطح دانش‌آموزی که اهل تحلیل است نسبت به دانش‌آموزان دیگر متفاوت است، همچنین در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با معلمان، ایشان بر عقلانیت تاکید کردند که دانش‌ آموز یک عنصر اثرپذیر است و باید بچه‌ها را جدی‌تر بگیریم تا کارهای بزرگ انجام دهند و در جامعه اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه از مدرسه در سند تحول بنیادین به عنوان کانون تربیت محله نام برده شده است، افزود: از بین شش ساحت سند تحول، یک ساحت سیاسی اجتماعی داریم که تاکید شده نه تنها دانش‌آموز باید اجتماعی باشد، بلکه باید در اجتماع یک عنصر فعال و کنش‌گر باشد و در این راستا اتفاقات مهمی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که آموزش و پرورش با هیچ دستگاهی قابل مقایسه نیست، لذا امیدآفرینی دانش‌آموزان مهم است، امروز در آموزش و پرورش بزرگترین رویداد تبیینی با عنوان «جت» و با مشارکت حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در حال انجام است و دانش‌آموزان با تشکیل گروه‌های پنج تا هفت نفره، در این رویداد شرکت مؤثر دارند و جهاد تبیین توسط خود دانش‌آموزان با محوریت کنش‌گری انجام می‌شود.

حجت الاسلام پورثانی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون فرا مدرسه‌ای کردن برنامه‌ها افزود: دانش‌آموزان پس از عضویت در شورای دانش‌آموزی مدرسه، منتخب مجلس دانش‌آموزی می‌شوند؛ در مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان وارد یک فعالیت کلان می‌شوند، مشاور مدیرکل و وزیر می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

وی پیرامون اجرای طرح تا اوج اظهار کرد: در این طرح یک فعالیت و برنامه برای دانش‌آموزان عضو شورای دانش‌آموزی در نظر گرفته می‌شود تا خود، فعالیت را انجام دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پویش مهر و مشارکت ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در این پویش گفت: این پویش یک اقدام فرامدرسه‌ای و اجتماعی با محوریت پیشرفت ایران است، همچنین در اردوهای راهیان پیشرفت اقدامات خوبی در حال انجام است، در این اردوها که با اردوهای راهیان نور تلفیق شده است، ۷۵۰ هزار دانش‌آموز شرکت کرده‌اند.

حجت الاسلام پورثانی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون اقناع‌سازی کادر فرهنگی و جامعه معلمان پرورشی برای آماده کردن فضای مدرسه در جهت انجام کار فرهنگی اضافه کرد: هرچه مدرسه در فعالیت‌های هویت بخش به دانش‌آموزان میدان دهد، موفق تر است؛ وقتی دانش‌آموزان وارد فضای شورای دانش‌آموزی و فعالیت‌های هویت بخش می‌شوند خود را در پیشرفت کشور سهیم می‌دانند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموز باید حس کند مدرسه خانه و متعلق به او است، ما در برنامه فراگیر پرورشی گفتیم که هر دانش‌آموز باید عضو یک تشکل دانش‌آموزی باشد؛ محیط مدرسه محیط رشد است و دانش‌آموز باید در مدرسه حس فعال بودن داشته باشد و باید این حس را به آنان بدهیم.

کد خبر 752993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.