به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، عادل مصدقی، امروز _چهارشنبه بیستونهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان گنبد کاووس با ۱۲۰۸ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی، معادل یکپنجم طول راههای استان گلستان را دارد.
وی افزود از مجموع طول راههای گنبدکاووس ۲۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی دوخطه، ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۵۵ کیلومتر راه روستایی شنی و ۱۱۳ کیلومتر راه خاکی است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان اضافه کرد: برای تکمیل هر کیلومتر شبکه ارتباطی راههای روستایی گنبدکاووس و زیرسازی و آسفالت ۱۱۳ کیلومتر جاده خاکی فعلی که در اولویت دوم قرار دارد، ۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی با بیان اینکه عمر بیشتر جادههای شهرستان گنبدکاووس بهویژه در مناطق روستایی بالای ۵۰ سال است، بیان کرد: حداقل ۳۰ درصد از ۶۷۰ کیلومتر جادههای این بخش نیاز به روکش آسفالت دارند.
مصدقی افزود: هزینه هر کیلومتر روکش آسفالت ۳۰ میلیارد ریال است که تحقق آن به تخصیص اعتبارات ویژه از منابع ملی و استانی به گنبدکاووس نیاز دارد.
وی همچنین کمعرض بودن برخی راههای اصلی گنبدکاووس را از دیگر معضلات این شهرستان دانست و اضافه کرد: کمعرض بودن به معنای غیراستاندارد بودن راه نیست، بلکه به سبب رشد جمعیت و افزایش خودروها، جادهها باید تعریض شوند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان ادامه داد: هماکنون جاده گنبد-کلاله که از پرترددترین محورهای اصلی این شهرستان است، نیاز شدید به تعریض و احداث یک دهنه پُل روی رودخانه «اوغان» در محدود روستای «بایلر» دارد.
وی، فقدان شانه خاکی را عمده مشکل جادههای اصلی و روستایی این شهرستان ذکر کرد و گفت: جاده گنبد-مراوهتپه به طول ۱۵۵ کیلومتر، محور گنبد-بیبی شیروان به طول ۳۵ کیلومتر و جاده گنبد-سلطانعلی به طول ۱۵ کیلومتر فاقد شانه خاکی است.
به گفته مصدقی، نبود شانه خاکی از دلایل اصلی کاهش ایمنی و تخریب جاده و افزایش استرس رانندگان و بهتبع آن کاهش ایمنی بصری آنها و در نهایت وقوع سوانح رانندگی میشود.
وی اضافه کرد: کمبود علائم ایمنی و تابلوهای رانندگی در جادههای گنبدکاووس از دیگر معضلات زیرساختی حوزه راههای این شهرستان است که بخشی از علائم نصب شده توسط افراد بزهکار در سالهای اخیر سرقت شدند.
مصدقی تخصیص اعتبارات ویژه ملی و استانی را تنها راهکار جبران عقبماندگیهای زیرساختی راههای گنبدکاووس دانست و بیان کرد: مطابق استانداردهای موجود باید هر سال ۲۰ درصد ارزش جادهها، صرف نگهداری و بهسازی آنها شود.
نظر شما