به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابطعمومی ادارهکل راه و شهرسازی استان، عطاالله اکبری در بازدید از عملیات ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ قول دادیم که ساخت بزرگراه را در این محور سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم که با تلاش گسترده علاوه بر ۱۱۰ کیلومتر باند دوم دو پل بزرگ «نهراب» و «شیله» در این مسیر به پایان رسید.
وی افزود: دستاوردهای اخیر در این محور ترانزیتی استان در حالی محقق شد که همزمان در تمام مسیرهای بین شهری و بین استانی تکمیل شبکه بزرگراهی با همت مضاعف به منظور جبران عقبماندگیهای تاریخی این بخش استان مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دشوارترین بخش ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان حدفاصل سهراهی دشتک تا تاسوکی بود که کمبود منابع آبی، طوفانهای سهمگین شن و دمای بالای ۵۰ درجه کار را سخت و طاقتفرسا کرده بود، اما با تدبیر دو شیفت و حتی سه شیفت کردن کار توانستیم به سرعت از منطقه بحرانی عبور کنیم و طبق برنامه پروژه را به شهر سوخته برسانیم.
اکبری اضافه کرد: در حال حاضر نیز ساخت بزرگراه در قطعه دو محور زابل-زاهدان به عنوان تنها قطعه باقیمانده این محور به طول ۲۳ کیلومتر در دو جبهه کاری در حال ساخت و تکمیل شدن است، بهطوری که همزمان هم از حدفاصل شهر سوخته تا پلیس راه زابل-زاهدان و نیز حد فاصل پلیس راه تا منطقه ورودی به دشت سیستان (لوتک) فرایند کار در حل انجام است.
وی اقدامات صورت گرفته در تکمیل و بهرهبرداری از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در سه سال اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی این اقدامات انجام گرفت که منابع مالی محدود و افزایش قیمتها تأثیر بسزایی در سرعت عملیات راهسازی که به منابع زیادی نیاز دارد، گذاشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر بزرگراه در این استان در حال حاضر به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: پروژههای راهسازی این اداره کل در تمام محورهای تحت پوشش در حالی فعال است که بدهی پیمانکاران از ۱,۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.
اکبری با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به توسعه سیستان و بلوچستان تصریح کرد، دولت عزم خود را جزم کرده است تا شبکه کریدور اصلی این استان را در قالب باند دوم تکمیل کند، بهطوری که با چنین رویکردی سال گذشته نخستین شهر استان (نصرتآباد) به مرکز آن متصل شد و سال جاری نیز دومین شهر و منطقه استان که سیستان باشد به زاهدان متصل خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین در تداوم این رویکرد تا سه سال آینده استان سیستان و بلوچستان به صورت بزرگراه به استان خراسانجنوبی متصل خواهد شد و این فرایند برای استان کرمان نیز برنامهریزی دقیق شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دولت بر این مهم مصمم است و ما نیز تلاش داریم با وجود موانع پیشرو و نیز کمبود منابع مالی متناسب با حجم سنگین کار و نیز بدهی به پیمانکاران این فرصت مناسب را از دست ندهیم.
اکبری از نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی به توسعه سریع سیستان و بلوچستان در کنار حمایت و همراهی ارزشمند استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان قضائی، نظارتی، امنیتی، ادارات کل، پیمانکاران و مشاوران که برای توسعه این بخش استان کمک یار اداره کل راه و شهرسازی بودند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد: اگر با همین شتاب حرکت کنیم، تا سه سال آینده پرونده عقبماندگی شاخص بزرگراهی استان با سایر استانها که ۳۰ سال مردم این منطقه را رنج میداد، بسته خواهد شد.
نظر شما